דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

רוסיה-ארה"ב / בעקבות מתקפת הסייבר: ארה"ב מטילה סנקציות על רוסיה

בתגובה על הפריצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית ומטה קלינטון במהלך מערכת הבחירות, הורה הנשיא אובמה על גירוש 35 דיפלומטים רוסים וניתוק קשרים עם סוכנויות ביון רוסיות - "למעשים כאלה יש השלכות"

אובמה ופוטין, ארכיון (צילום: Alexei Druzhinin / סוכנות AP).
אובמה ופוטין, ארכיון (צילום: Alexei Druzhinin / סוכנות AP).

נשיא ארצות הברית ברק אובמה הורה אתמול (חמישי) על שורת צעדים חריפים כנגד הממשל הרוסי, בתגובה למתקפת סייבר שביצעה לכאורה רוסיה על ארה"ב והתערבותה בבחירות לנשיאות. הצעדים כוללים גירוש מיידי של 35 דיפלומטים רוסים, סנקציות כנגד ארגוני ביון רוסים וסגירת שני מתחמים בשליטת רוסיה במדינה. זהו הצעד החריף ביותר שנקט ממשל אובמה עד כה בתגובה להתקפת סייבר. "כל האמריקנים צריכים להיות מודאגים מפעולותיה של רוסיה", אמר אובמה והוסיף כי "למעשים כאלה יש השלכות".

בבית הלבן נכתב דו"ח מפורט המתאר את מתקפת הסייבר הרוסית ונסיון ההתערבות שלה בבחירות בארה"ב, שיפורסם בטרם יסיים אובמה את תפקידו ב-20 בינואר. במודיעין האמריקני הגיעו למסקנה שהרוסים התערבו בבחירות על מנת לקדם את נצחונו של דונאלד טראמפ. בין היתר כללה המתקפה הרוסית פריצה למחשבי מטה המפלגה הדמוקרטית והדלפת מסמכים ממנו, וכן פריצה לדואר האלקטרוני של ראש הקמפיין של הילארי קלינטון. עד כה הכחישה רוסיה מעורבות כלשהי בבחירות, וטענה כי ארה"ב לא הציגה הוכחות להאשמות אלו. טראמפ עצמו הגדיר את ההאשמות כ"מגוחכות".

על אף שהדו"ח המפורט בנושא טרם פורסם, הטלת הסנקציות על ארגוני הביון מסמנת את החשודים בעיני ארה"ב באחריות לפריצות – ה-FSB, סוכנות הביון המרכזית ללוחמה בטרור של רוסיה (המהווה אחת משתי היחידות אליהן פוצל המודיעין הסובייטי בתקופת ברית המועצות – הקג"ב) וה-GRU, סוכנות המודיעין הצבאי של רוסיה. בנוסף הוטלו סנקציות על חברות עסקיות שסיפקו שירותים לסוכנויות אלו, כגון חברת Fancy Bear group. בשלב זה לא ברור מה יהיו השפעות הסנקציות על פעולת המודיעין הרוסי.

בהצהרה ממקום חופשתו בהוואי ציין אובמה כי צפויות פעולות נוספות בתגובה לפריצה. הוא ציין שההוראות למעשים הגיעו "מהרמות הבכירות ביותר בממשל הרוסי", ביטוי הרומז שנשיא רוסיה פוטין היה מעורב בהתקפות באופן אישי. בבית הלבן ציינו גם כי הסנקציות הוטלו גם בעקבות הטרדת דיפלומטים אמריקנים ברוסיה ע"י המשטרה. דובר הבית הלבן, פול ראיין, ציין כי "על אף שהצעדים בהם נקטנו היום הם מאוחרים מידי, הם מסכמים שמונה שנים של מדיניות שנכשלה כלפי רוסיה".

הטלת הסנקציות על ידי אובמה מכניסה את הנשיא הנבחר טראמפ למצב בו יצטרך להחליט האם לבטל את הצעדים כשייכנס לתפקידו. ההאשמות כלפי רוסיה על שפרצה למחשבים בארה"ב במהלך מערכת הבחירות עוררו דיון סוער על קשריו של טראמפ עם רוסיה, ועל סירובו לקבל את הערכות סוכנויות המודיעין לפיהן הממשל הרוסי היה אחראי להן במטרה להעניק לו את הניצחון בבחירות.

דמיטרי פסקוב, דוברו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ציין בתגובה כי הסנקציות שהטיל אובמה מבטאות את "מדיניות החוץ הבלתי צפויה, ואם יורשה לי לומר – אגרסיבית" של אובמה, וכן כי מטרתם היא לחתור תחת הנשיא הנבחר דונלד טראמפ. "אנחנו חושבים שצעדים כאלה, הננקטים על ידי ממשל אמריקאי שמתחלף בעוד שלושה שבועות, נועדו לשתי מטרות: לגרום נזק לקשרים בין ארה"ב לרוסיה, וכן לפגוע בתכניות מדיניות החוץ של הממשל החדש". בנוסף, איים שר החוץ הרוסי להטיל סנקציות בתגובה על דיפלומטים אמריקנים השוהים ברוסיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!