במשטרה מעריכים כי חקירתו הראשונה של ראש הממשלה בנימין נתניהו בדבר הפרשיות השונות בהן נקשרו שמו ושמם של בני משפחתו, תתקיים עוד השבוע, זאת לאחר שבמשטרה התקשו השבוע לתאם מועד לחקירה בו יוכלו החוקרים לעדכן את נתניהו בכל החשדות נגדו, כפי שנחשף אמש (שבת) בחדשות ערוץ 2.

על פי עיתון "הארץ", לאחרונה גבו החוקרים בתיק עדויות מעדים שהעידו בעבר בישראל אך חיים בחו"ל. עוד נכתב כי במשטרה סירבו לאשר כי אחד העדים הוא איש העסקים רון לאודר. ל"הארץ" נודע כי לאודר אישר שהעניק לראש הממשלה ולבני משפחתו טובות הנאה לכאורה. לטענת איש העסקים, המתנות הועברו בין חברים. עם זאת, במשטרה סבורים כי ערך טובות ההנאה שנתן לכאורה לאודר גבוה משטען. באתר "וואלה" פורסם אמש כי שני אנשי עסקים אישרו כי העניקו בהזדמנויות שונות מתנות לנתניהו ולבנו יאיר.

לאחר שבחודש יולי האחרון, הודיע היועץ המשפטי לממשלה כי נפתחה בדיקה בענינו של ראש הממשלה נתניהו, ביום חמישי האחרון חברת החדשות של ערוץ 2 פרטים נוספים על אותה בדיקה, שהפכה כעת לחקירה: נתניהו נחקר בשתי פרשיות שזכו לשמות 'תיק 1000' ו'תיק 2000'.

לפי הפרסום, בפרשיה הראשונה חשוד נתניהו כי קיבל טובות הונאה בהיקפים גדולים משני אנשי עסקים – בישראל ובחו"ל. בפרשייה השנייה, 'תיק 2000', מעורבים ככל הנראה גם בני משפחתו של נתניהו, ופורסם כי כ-50 עדים כבר מסרו את עדותם במשטרה.

הודעה רשמית של היועמ"ש או של המשטרה לא נמסרה עדיין, אך בשבוע שעבר פרסמו משרד המשפטים והמשטרה הודעה משותפת לכלי התקשורת, בה נכתב: "מטבע הדברים בשל כך שהבדיקה תלויה ועומדת ולצורך ניהולה, איננו יכולים להתייחס לפרסומים הרבים העולים כל העת בכלי התקשורת השונים. אנו עדים לכך שהפרסומים רוויים בהערכות, ספקולציות ודיסאינפורמציה. נבהיר לציבור כי כלל הפרסומים הינם על דעת המפרסמים ובאחריותם הבלעדית. הציבור יעודכן, בבוא העת, באמצעות הודעה מוסמכת מטעם המשטרה ומשרד המשפטים כמקובל".

ככל הנראה חוקריו של נתניהו יהיו שלושה מבכירי אגף החקירות: ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה תת-ניצב כורש ברנור, תת-ניצב ערן קמין – ראש חטיבת החקירות וסגן-ניצב יורם נעמן, חוקר ותיק ומנוסה ביחידה הארצית לחקירות הונאה.

תגובתו הקבועה של נתניהו לטענות בדבר חקירות והאשמות כאלו ואחרות שפורסמו בכלי התקשורת השונים, חזרה על עצמה, ונוסחה כך: "הטענות משוללות יסוד. אנחנו חוזרים ואומרים – לא יהיה כלום כי אין כלום".

השוואה לעבר

העיתונאית רונית צח העלתה אמש פוסט בפייסבוק שבו סקרה 16 פרשות הקשורות בנתניהו, בהן עלה חשד לפלילים, אך בסופן החליט היועץ המשפטי לממשלה שלא להגיש כתב אישום כנגדו. סקירת הפרשות מתחילה בפרשת "בראון-חברון" אשר כללה קשירת קשר למינוי יועץ משפטי (עורך הדין רוני בר-און, לימים שר האוצר) לצורך הקלה בהליכים כנגד יו"ר ש"ס אריה דרעי, והבטחת הצבעתו בעד ההסכם שכלל את העברת חברון לרשות הפלסטינית לבקשת נתניהו. משם נפרשת היריעה לפרשות הקשורות בעיקר להתנהלות הכספית של רה"מ בתפקידיו – לרבות פרשת המעונות, פרשת הוצאות הטיסה, פרשת קבלן ההובלות עמדי ועוד. כל הפרשות הסתיימו ללא הגשת כתב אישום, גם אלו שנבדקו על ידי המשטרה.

נראה כי ריבוי הפרשיות מחד, ואי הגשת כתבי האישום מאידך פועלים כמעצימי תחושות ושכנוע עבור הציבור בהתאם לעמדות המקדמיות. אלו המתנגדים לנתניהו רואים ברצף הפרשיות ואי מיצוי הדין כהוכחה לשחיתות ולעובדה כי שומרי הסף של הממשלה, בעיקר הייעוץ המשפטי לממשלה, הושחתו אף הם. תומכי נתניהו רואים באותן עובדות ממש את ההוכחה לכך שנתניהו נרדף על ידי גורמים שונים ובעיקר התקשורת, על לא עוול בכפו. ב'דבר ראשון' אנו נשתדל להמנע משתי גישות אלו, ולהביא את העובדות כפי שהן ידועות לנו.