דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימין נתניהו

מדינה בהדסטארט / חגיגות יום העצמאות ה-70: מדינת ישראל פונה ללבם של תורמים

הממשלה הסמיכה אמש (א') את ראש הממשלה נתניהו לעמוד בראש המאמץ לגיוס תרומות לצורך מימון חגיגות יום העצמאות | סכום היעד - 100 מיליון שקלים | כל מה שנכתב כאן הוא לא בדיחה, נשבעים לכם שזה ממש קרה

ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: פלאש 90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: פלאש 90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

בשנה הבאה נחגוג את יום העצמאות ה-70 למדינת ישראל, ונראה שהפעם מתכננת הממשלה לציין את השגת ריבונותו של העם היהודי באמצעות פנייה לטוב לבם של תורמים פרטיים. את המאמצים לגיוס תרומות יוביל, באופן טבעי, ראש הממשלה בנימין נתניהו.

הממשלה הסמיכה אתמול (ראשון) את ראש הממשלה בנימין נתניהו לעמוד בראש המאמץ לגיוס תרומות עבור חגיגות יום העצמאות ה-70 שנה למדינת ישראל. לטובת פיקוח על התרומות ואישורן תוקם וועדה, שתורכב מנציגים ממשרד התרבות והספורט. הוועדה תבחן ותאשר את התרומות, בהתאם לנוהל שפורסם יחד עם ההחלטה, שנועד למנוע מצב שהתרומות יהוו שוחד פוליטי או יסייעו לבעלי הון לקבל טובות הנאה מהמדינה.

בדברי ההסבר להחלטה מפורט כי "לנוכח הקיצוצים הצפויים בתקציב המדינה, ראש הממשלה הציע כי התקציב יגויס באמצעות תורמים". מעניין הוא שבפתחה של אותה ישיבת ממשלה, תיאר נתניהו דווקא תמונה חיובית ביותר של מצב המשק הישראלי, ואמר כי "אנחנו רואים ירידה דרמטית בחוב הלאומי שלנו, מה שנקרא 'יחס חוב-תוצר', זה מקדים בכמה שנים טובות את היעדים שלנו וזה בולט לטובה ביחס למדינות אחרות במערב".

יש לציין כי תקציב חגיגות ה-60 למדינת ישראל היה בפועל כ-100 מיליון שקל, והתקציב אותו ביקשה השרה מירי רגב השנה עמד על כ-70-100 מיליון שקלים בלבד. גם בהנחה שהייתה מבקשת תקציב גדול פי 2, מדובר בסכום המהווה פחות מ-0.01% מתקציב המדינה. על פי דיווח באתר החדשות וואלה הנושא עלה כבר בישיבת הממשלה לפני שבועיים, אז אמר נתניהו לשרה רגב, "מה את רוצה מכחלון? לכי לגייס תרומות". בתגובה לשאלתה של רגב "אתה תהיה הפרזנטור?" השיב נתניהו, על פי הדיווח, בחיוב.

כאמור, ההחלטה שפורסמה כוללת מנגנון שאמור למנוע מצב בו מהוות התרומות אמצעי לקבלת טובות הנאה ויחס מועדף מצד המדינה. כך, רשימת התורמים אמורה להתפרסם, פנייה לתורם תעשה רק לאחר היוועצות של ראש הממשלה עם ועדת התרומות, התרומות יעודו לקיום האירועים בכללותם בלבד ויבחנו ניגודי עניינים ביחס לתרומות. עם זאת, למרות שהמנגנון מחייב את זהות התורמים, רשאית ועדת התרומות לאשר לתורמים להישאר בעילום שם "לפי נסיבות העניין".

מטס חיל האוויר ביום העצמאות , ארכיון. צילום: לשכת העיתונות הממשלתית / משה מילנר.
מטס חיל האוויר ביום העצמאות, ארכיון. אולי  יחולק כתשורה בהד-סטארט? צילום: לשכת העיתונות הממשלתית / משה מילנר.

ריבונות נוסח נתניהו

גם אם יעבוד המנגנון המתואר בצורה מפוארת וימנע כל ניגוד עניינים או תרומה בעייתית מסוג אחר, קשה שלא להתייחס לסיטואציה הבלתי רגילה שיוצרת החלטה זו: את חגיגות העצמאות ה-70 של מדינת ישראל יממנו תורמים פרטיים, שיעשו זאת לבקשתו האישית של ראש הממשלה.

גם אם לא יהיה ניגוד עניינים ישיר, אין ספק שבתרומה מסוג מקבל התורם חשיפה חיובית במיוחד, כמו גם לפחות שיחה אישית אחת עם ראש הממשלה. גם אם ידונו בהם בתרומות בלבד, קשה שלא לתהות על הסיבוב המתוכנן של נתניהו בקרב בעלי הון וטייקונים.

הבחירה להפוך דווקא את היום המציין את ריבונותו של עם ישראל בארצו, יום שתקציבו המשוער הוא אחוז מזערי מתקציב המדינה לשנה הקרובה, לאירוע שימומן על ידי טייקונים ובעלי הון, מעוררת שאלות ותהיות לגבי עצם המושג ריבונות והפרשנות הניתנת למושג זה על ידי הממשלה ה-34.

לנוכח מציאות יוצאת דופן זו, ביקשנו תגובה ממשרד ראש הממשלה בזו הנוסח:

  1.  למה נבחרו דווקא חגיגות ה-70 למדינה כאירוע בו יש להסתמך על תורמים במקום על תקציב המדינה?
  2. האם נשקלו חלופות נוספות לאירועים או תקנות תקציב שיעברו להתבסס על תורמים פרטיים? האם יש כוונה להסתמך על תורמים בסעיפים תקציביים נוספים בעתיד?
  3. איך הצורך בקיצוץ תקציבי עולה בקנה אחד עם הדברים שאמר היום ראש הממשלה בפתח ישיבת הממשלה לפיהם "אנחנו רואים ירידה דרמטית בחוב הלאומי שלנו, מה שנקרא "יחס חוב-תוצר", זה מקדים בכמה שנים טובות את היעדים שלנו וזה בולט לטובה ביחס למדינות אחרות במערב"?

עד כה לא התקבלה תגובה ממשרד ראש הממשלה לדברים אלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!