דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

עולם העבודה / העובדים בצרפת לא יחויבו לבדוק דוא"ל מחוץ לשעות העבודה

חוק חדש, שנכנס לתוקפו אתמול (א') מחייב חברות עם למעלה מחמישים עובדים, להסדיר את השעות בהן לא מצופה מהעובדים לשלוח או לענות להודעות דוא"ל הקשורות לעבודתם. תומכי החוק טוענים כי בדיקת הדוא"ל מגבירה את הסיכון למתח, שחיקה, בעיות שינה וקשיים ביחסים

איש עסקים עובד במהלך חופשה (צילום: shutterstock)
איש עסקים עובד במהלך חופשה (צילום: shutterstock)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

העובדים בצרפת השיגו את הזכות החוקית לא לקבל הודעות דוא"ל מהעבודה מחוץ לשעות העבודה. החוק החדש, שזכה לכינוי "הזכות להתנתק", נכנס לתוקף באחד בינואר 2017.

מעתה יחויבו חברות, המעסיקות יותר מחמישים עובדים, להכין אמנה שמסדירה את השעות בהם לא אמורים העובדים לשלוח או לענות על הודעות דוא"ל הקשורות לעבודתם.

החוק החדש הוא חלק מרפורמה כוללת של חוקי עבודה שעברה בחודש מאי האחרון שאפשרה גמישות יתרה למעסיק לפטר ולהעסיק עובדים. הרפורמה עוררה גל מחאות המוני ברחבי המדינה, אולם חוק זה היה היחיד שלא עורר התנגדות.

שביתות בצרפת במחאה על הרפורמה בחוקת העבודה. צילום: סוכנות AP.
שביתות בצרפת במחאה על הרפורמה בחוקת העבודה. צילום: סוכנות AP.

החוק החדש נועד להתמודד עם התופעה התרבותית של "זמינות מתמדת" לענייני עבודה. חלק מהתופעה הוא בדיקה כפייתית, מחוץ לשעות העבודה, של הודעות דוא"ל. התפשטות התופעה הביאה לזינוק בשעות נוספות ללא תשלום, בדרך כלל תחת הכותרת "גמישות".

בצרפת נהוג שבוע עבודה בן 35 שעות, מאז שנת 2000. סוגיית הזמינות להודעות דוא"ל של מקום העבודה מעיבה על הישג הזה.

תומכי החוק החדש טוענים כי עובדים שמצפים מהם לבדוק ולהשיב על הודעות דוא"ל מטעם העבודה מחוץ לשעות עבודתם,  לא מקבלים תגמול על כך למרות שמדובר בשעות עבודה נוספות. בנוסף, נטען כי בדיקת הדוא"ל מגבירה את הסיכון למתח, שחיקה, בעיות שינה וקשיים ביחסים.

השימוש בטכנולוגיות מתקדמות מערער את הגבולות שהיו פעם ברורים בין זמן עבודה לזמן חופשי והשימוש בטלפונים חכמים ובאימיילים מחוץ לשעות העבודה הוא סוגיה שהחברה הצרפתית מתמודדת איתה בצורות שונות.

הרדיו הציבורי האמריקני (NPR) דיווח כי בהסכמים שנחתמו, בשנת 2014, בין האיגודים המקצועיים בצרפת לתעשיית הטכנולוגיה והייעוץ, נקבע כי טלפונים שניתנו מטעם מקום העבודה יהיו כבויים בין השעות 18:00 ל-09:00 למחרת. ההסכם חל על מיליון עובדים, אך יש הטוענים כי בפועל הוא רק כ-200 אלף עובדים נהנים מהם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!