דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

האופציות הבינאריות / ההונאה נמשכת, המדינה מתלבטת: מי יעצור את האופציות הבינאריות?

הרשות לניירות ערך מעוניינת לחקור את ה"תעשייה" הישראלית המגלגלת מיליארדים ממסחר וירטואלי מפוקפק, אך מוגבלת על ידי החוק. המשטרה, לעומת זאת, אינה פועלת בתחום

אופציות בינאריות (אידאה)
אופציות בינאריות (אידאה)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

הוועדה לביקורת המדינה קיימה הבוקר דיון בנושא תעשיית האופציות הבינאריות בישראל, המגלגלת מיליארדי דולרים מהונאה לכאורה של אזרחים בחו"ל. מטרת הדיון היתה לבחון את פעולות רשויות אכיפת החוק מול החברות, הפועלות לכאורה בשיטות של הונאה ומרמה מול לקוחותיהן. יו"ר הועדה, חברת הכנסת קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה בפתח הדיון כי "ממש מתחת לאף של כולנו מתבצעת עבירה של ממש שלא מצליחים להתמודד איתה. אני לא יודעת אם זה פשע על פי החוק, אבל ללא ספק זו עבירה מוסרית". עוד אמרה אלהרר כי "אם זה אסור למכירה בארץ, לא ברור לי איך אנחנו מייצאים את זה החוצה. זה יוצר שם רע למדינת ישראל".

עורך העיתון times of Israel, דיויד הורביץ, שפנה לחברת הכנסת אלהרר בבקשה לקיים את הדיון הסביר את היקפי התופעה – "אלפי ישראלים קמים כל בוקר הולכים לעבודה ופשוט גונבים כסף מאנשים ברחבי העולם. על פי הערכות של אנשים בתוך התעשייה היא מכניסה בין מיליארד לחמישה מיליארד דולר בשנה".

פרופ' שמואל האוזר, יו"ר הרשות לניירות ערך שיצא לאחרונה נגד התופעה סיפר בועדה על המגבלה החוקית שעומדת בפני הרשות בבואה לפעול כנגד התופעה. "אני התבטאתי לא אחת בכך שאנחנו מנהלים סוג של מלחמת חורמה מול התופעה הזו. לקח לנו המון זמן לקבל סמכות בחקיקה לפקח על החברות הללו. לפני שנתיים קיבלנו את הסמכות הזו. אבל לצערי החוק לא נותן לנו סמכות לפקח עליהן בהקשר של משקיעים זרים". האוזר מתייחס להליך רישוי של זירות מסחר מקוונות אותו ביצעה הרשות לאחרונה. במסגרת ההליך הזה קיבלו 6 חברות ישראליות רשיון להפעיל זירות מסחר כאלו, ואך נאסר עליהן לפעול בשיטת האופציות הבינאריות כלפי אזרחים ישראלים.

עו"ד ניר פרידמן: "המשטרה יכולה לעשות הכל כבר היום. אין צורך לחכות לחקיקה חדשה. יש רמאות, הונאה ועבירה פלילית שמבוצעת כל יום".

האוזר תיאר גם את התיקון לחוק שהרשות לניירות ערך מבקשת לחוקק שיסמיך אותה לפעול גם כאשר חברות ישראליות יפעלו מול לקוחות מחו"ל. "אנחנו מציעים שינוי חריג ביותר, שיאמר שאנחנו נוכל לפקח גם על אלה שמציעים את השירותים האלה ללקוחות בחו"ל. אני רוצה לומר שהפעילות הזו (האופציות הבינאריות – ע.כ.) מלבה אנטישמיות בחו"ל, ואני חרד לשמה הטוב של ישראל. לכן אנחנו צריכים לטפל בנושא הזה". עוד אמר האוזר כי "אם לא יהיה שינוי של החקיקה, הרשות תישאר בחוץ, וכל הנושא של הונאת משקיעים זרים תישאר בתחומם של משרד המשפטים והמשטרה. אנחנו חושבים שיש לנו מיומנות (לפעול כנגד האופציות הבינאריות – ע.כ.), כך ששינוי החוק מתבקש".

נציגת משרד המשפטים בדיון, עו"ד אורלי דורון, ביקשה להדגיש כי על אף שהמשרד תומך בתיקון החוק, יש בו בעייתיות עקב הפתח לחפיפת סמכויות של רשות ניירות ערך הישראלית עם רשויות אחרות בעולם. "מדובר בנושא מורכב ויוצא דופן, ולכן אנחנו הולכים בין הטיפות כדי לנסח את זה על מנת שנוכל לתפוס את מה שאנחנו רוצים לתפוס, מבלי לדרוך על רגלים של גורמי אכיפה אחרים".

בכור בן חור, פעיל חברתי המייצג קורבנות אופציות, טען כי "אין צורך לשנות את החוק. הונאה היא הונאה, והנזק התדמיתי לישראל הוא גדול ומשמעותי. עבדתי באחת החברות כחודש וחצי, ולאחר-מכן הבנתי שלא מדובר בסחר בבורסה אלא במרמה". בן חור תיאר מקרים רבים בהם העביר חומרים לרשויות אכיפת החוק, שעד כה לא ביצעו כל פעולת אכיפה בנושא.

אל מול מספר עדויות שנשמעו בוועדה, המדגימות כיצד פעולת ההונאה נעשית ללא כל מאמץ להסתיר אותה מפני העובדים והקלות בה ניתן להשיג ראיות המצביעות על הונאה ומצג שווא, אמר עו"ד ניר פרידמן העוסק בתחום כי "המשטרה יכולה לעשות הכל כבר היום. אין צורך לחכות לחקיקה חדשה. יש רמאות, הונאה ועבירה פלילית שמבוצעת כל יום".

אלהרר סיכמה את הדיון בביקורת כלפי המשטרה שנציגיה לא הגיעו לדיון – "זו שאלה מדוע המשטרה לא מגיעה למקור של הסיפור הזה. אני אדבר עם השר לביטחון פנים, שגם אחראי על תיק ה-BDS. צריך להפעיל את כל הכלים, לרבות משטרה והרשות לניירות ערך. המשטרה יכולה להגיע ממש לחברות הללו. אני רוצה לשבח את הרשות לניירות ערך שהתחילה להזיז את הדברים, והיועץ המשפטי לממשלה. אבל אני ממליצה בחום לדבר עם האנשים שעבדו בתחום, ועם העיתונאים שחקרו את הנושא וללמוד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!