דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המשרד להגנת הסביבה

מפרץ חיפה / המשרד לאיכות הסביבה: חשד לפלילים במהלך השריפה בבז"ן

אירוע שריפה שהתרחש במיכל תזקיקי הנפט של בז"ן לפני כשבוע הוביל את המשרד להגיש דוח בו חשדות להתנהלות פלילית של בעלי תפקידים בחברה. "עד מתי נשב, נשתוק ונמשיך לנשום סרטן?", אמרה ח"כ יעל כהן פארן.

השריפה בבזן, 25.12 (צילום: איחוד הצלה)
השריפה בבזן, 25.12 (צילום: איחוד הצלה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בדיקת המשרד להגנת הסביבה מעלה חשדות לפלילים בנוגע לאירוע השריפה במיכל הדלק בבז"ן בשבוע שעבר. "מהדוח הראשוני עולים, בין היתר, חשדות לפלילים במגוון עבירות סביבתיות, הנוגעות להתנהלות בעלי תפקידים בקבוצת בז"ן – לפני אירוע השריפה ובמהלכו", נכתב בהודעת המשרד. בתום החקירה, המשרד עשוי להגיש כתבי אישום וכן להטיל עיצומים כספיים או סנקציות על עוונות שאינן ברף הפלילי.

צוות הבדיקה המיוחד (צח"מ) שמינה המשרד להגנת הסביבה לצורך חקירת אירוע שריפת מיכל תזקיקי הנפט במפעל בז"ן במפרץ חיפה ב-25 בדצמבר 2016, הגיש את מסקנותיו הראשוניות. מהדוח הראשוני עולים, בין היתר, חשדות לפלילים במגוון עבירות סביבתיות, הנוגעות להתנהלות בעלי תפקידים בקבוצת בז"ן לפני אירוע השריפה ובמהלכו.

עד כה, זומנו לחקירות במשרדי המשטרה הירוקה מספר בעלי תפקידים בקבוצת בז"ן. בחקירה נבחנים היבטים הנוגעים להתנהלות בעלי תפקידים, אחרי ובמהלך האירוע – וההפרות הרגולטוריות שבוצעו. לדברי המשרד, החקירה הפלילית בעניינים אלה תהיה בעדיפות עליונה, וצוות חקירה ייעודי יפעל באופן מהיר למיצויה. המשרד לא פרסם את החשדות הספציפיים, אך מהודעתו ניתן לשער כי אין מדובר בעובדים שהתמודדו עם השריפה, אלא במנהלים.

בז"ן (צילום: דבר ראשון)
בז"ן (צילום: דבר ראשון)

בין פיקוח לעשיית רעש

בתי הזיקוק לדלק הם מפעלים חיוניים לתעשיות האנרגיה וכן לתעשיות נלוות כמו פלסטיקה וגז בישול. התגובות לאירוע לא חפות מ'מינוף' התקלה הנוכחית, כדי לחזק את הביקורת כנגד הקבוצה, ואין זה סוד שהארגונים הירוקים ופעילי הסביבה היו מעוניינים בסגירת בז"ן או לפחות להגביל את פעולת המפעלים. ד״ר רויטל גולדשמיד, דוברת 'מגמה ירוקה' בחיפה מסרה כי "ממצאי הרגולטור לא מפתיעים אותנו. מול תאגיד בז"ן מתנהלים כרגע 6 כתבי אישום בגין עבירות סביבה. במקביל לתוצאות שימוע שעדיין לא התקבלו מכרמל אולפינים ובהמשך לשתי תקלות נוספות בשבוע בבז"ן בימים העוקבים לשריפה: תקלת דודים ודלק בתעלת שיש. אנחנו קוראים למועצה הארצית שתדון בהרחבת בז"ן חודש הבא, לקחת את הממצאים הללו לתשומת ליבה ולא לאפשר את התרחבותו של תאגיד בזן המתנהל באופן בעייתי ובסופו של יום פוגע באיכות חייו ובריאותו של הציבור בחיפה.״

ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) מסרה בתגובה לפרסומים: "עד מתי נשב, נשתוק ונמשיך לנשום סרטן? מה עוד צריך להתרחש בכדי שהממשלה תתעורר ותיקח אחריות על החיים של אזרחיה?  אולי מקרה זה יביא את השינוי שאכל כך הרבה אנשים מייחלים לו? והוא טיפול מהשורש בבת הזיקוק המסרטנים", עו"ד ג'מילה ורדל חכים, מעמותת 'אזרחים למען הסביבה' החמיאה למשרד להגנת הסביבה, במקביל לביקורת על פעולתו באירועים קודמים: "המשרד להגנת הסביבה מתחיל סוף סוף לפעול כמתחייב באירועים חמורים והפרות של החוק, דבר שכמעט לא נעשה על ידו עד היום על אף שרוב העבירות הסביבתיות בכלל, ואלה שבוצעו על ידי מפעלי קבוצת בתי הזיקוק בפרט, הן עבירות פליליות. נוהל האכיפה של המשרד להגנת הסביבה קובע בבירור איך צריך לנהל חקירה של אירוע במפעל כולל לוח זמנים קבוע ומדויק והמשרד לא עבד על פי הנוהל שלו עצמו עד היום. אנחנו מקווים שהפעם ההליך ימוצה עד הסוף בתוך הזמנים הקבועים בנוהל על מנת להבטיח מיצוי מלא של הראיות והעדויות ואפשרות ההסתמכות עליהן בבית המשפט בהמשך. אין ספק שאם המשרד יפעל ככה בכל אירוע, ואם הוא היה מפעיל אכיפה מיידית ותקיפה באירועים אחרים בעבר- המצב במפרץ חיפה היה נראה אחרת היום."

העירייה, המשרד להגנת הסביבה והתושבים

כדאי לשים לב להבדל בין ההתנהלות של עיריית חיפה בנושא בז"ן לבין התנהלות המשרד להגנת הסביבה.

בהודעת העירייה נאמר: "בז"ן מוכרחים לתת את הדין על המחדל העצום שהתחולל וסיכן את מיליון תושבי חיפה והמפרץ. אנו מצפים לסיום יסודי ומלא של החקירה וקוראים לביטול כל תוכנית להרחבת בז״ן. זו העת לגורמי הממשלה לפעול לצמצום מיידי של הפעילות הפטרוכימית במפרץ לחיפה ולסילוקם של המיכלים, הן של הדלק והן של האמוניה, וזאת בהמשך לנסיון העירייה לבטל את רישוי העסק של בז"ן, נסיון שבוטל על ידי בית המשפט".

כזכור, העירייה ניסתה גם לסגור מנהלית ל-30 יום את מפעל כרמל אולפינים, אך הצו שהוציאה בוטל בהוראת בית המשפט, שפסק כי לא הוכח שהתקלות במפעל הפרו את תנאי היתר הפליטה שהעניק לו המשרד להגנת הסביבה. מבקרי העירייה סבורים כי היא מתמקדת בעשיית רעש תקשורתי, ובמהלכי אכיפה בעייתיים מבחינה משפטית כדי לשוות לעצמה חזות של עשייה, בעודה לא מצליחה להקטין את הסיכונים הנשקפים לאזרחים. פעולות מהותיות פחות תלויות בתגובה לאירוע עכשווי, ויותר בתכנון ארוך הטווח של עתיד האיזור, דווקא שם, עיריית חיפה הגישה באיחור את התנגדותה לתכנית להרחבת בז"ן, לועדת הערר שעסקה בתכנית המתאר בנושא.

המשרד להגנת הסביבה בחר לנקוט בקו עצמאי – הטלת מגבלות על המפעל ופיקוח על ביצוען, מבלי לפעול לסגירתו, צמצום פעולתו או הטלת סנקציות בסדר גודל מהותי מבחינה כלכלית. ייתכן שכעת בדיקת החשדות פליליים מהווה שינוי כיוון, אך מרכז הכובד של המדיניות היא להשלים עם קיום התעשייה הפטרוכימית במפרץ ולנסות לרסן את השפעתה על הסביבה.

העובדה שלא נרשמו עליות משמעותיות בתחנות הניטור של זיהום האוויר, בעת התקלות במפעל 'כרמל אולפינים', שכללו הזרמות גדולות ללפידים, וגם בעת השריפה במיכל הדלק, תומכת מצד אחד בגישת המשרד אך גם גורמת למבקרים להטיל ספק במהימנות הנתונים של מערך הניטור, על אף המספר הגבוה של תחנות הניטור באיזור המפרץ.

במפעל עצמו, שחווה בשנה האחרונה רצף תקלות משמעותי, מדגישים תדיר את ההשקעה הגדולה בהפחתת הנזק הסביבתי, הנאמדת במעל למיליארד שקלים בשנים האחרונות. אך למרות המאמצים המשמעותיים, הם אינם מצליחים למנוע תקלות רבות במתקניהם. "קבוצת בז"ן פועלת בהתאם לכל החוקים והתקנים החלים עליה, שהם מהמחמירים בעולם המערבי. אירוע השריפה טופל באופן מקצועי, והיא כובתה תוך שעות אחדות ללא נפגעים ומבלי שהיא יצאה מגבולות המיכל. החברה משתפת פעולה באופן מלא עם גורמי החקירה ותפעל בהתאם לכל הנחיה מוסמכת של הרשויות", מסרו מבז"ן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!