דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עירק

עירק / גיהנום ושמו בגדד: עשרות הרוגים ומאות פצועים בסדרת פיצוצי תופת

מתקפת הטרור הרצחנית התרחשה אמש (ב') בעת שנשיא צרפת, פרנסואה הולנד, נמצא בעירק | דאע"ש טוען שהפעולות בוצעו מטעמו כ"נקמה" | במהלך שנת 2016 פוצצו עצמם 1,141 מחבלים מתאבדים של דאע"ש בסוריה, לוב ועירק

זירת הפיגוע בשוק בגדד (צילום: AP)
זירת הפיגוע בשוק בגדד (צילום: AP)
אוריאל לוי

יום שחור עבר אתמול (שני) על עירק ובמיוחד על אזרחיה השיעים החיים בבגדד. דאע"ש הוציא למעלה מתריסר פיגועים, והתקפות על אזרחים בערים: בגדד, סמארה, רמאדי, ומוסול בעודו כובש יעדים צבאיים בתיכרית ובאיג'י. גורמים שונים דווחו על עשרות אזרחים הרוגים, מרביתם בבגדד. המתקפה המתואמת התרחשה בעוד נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, מבקר במדינה.

מסע הזוועות החל כשמחבל מתאבד פוצץ מכונית תופת בכיכר הומה ברובע צאדר-סיטי שבמזרח בגדד. סוכנות הידיעות אי.פי דיווחה כי בפיצוץ נהרגו לפחות 36 בני אדם ועוד 52 נפצעו. קצין משטרה מקומי אמר לסוכנות הידיעות כי המחבל, שנסע בטנדר, התפוצץ בסמוך לדוכני פירות וירקות, עובדים יומיים ותחנת משטרה. בהודעה שפורסמה באינטרנט, זמן קצר לאחר הפיגוע, דאע"ש נטל אחריות וטען כי כיוון לפגוע באוכלוסייה השיעית של בגדד. הארגון נטל אחריות גם לפיגוע שאירע ביום שבת האחרון, בו נהרגו 29 בני אדם בפיצוץ של שלושה רכבי תופת בשוק אחר בעיר, ולפיגוע ההתאבדות במחסום דרומית לבגדד, שאירע אתמול ובו נהרגו לפחות תשעה בני אדם.

בשעות הצהריים דווח על 2 רכבי תופת נוספים שהתפוצצו בסמוך לבתי חולים, באותו הרובע בו אירע הפיגוע בבוקר. לפי אתר Iraqi Day מכונית תופת אחת התפוצצה בבית החולים קינדי, וגרמה למותם של 13 בני אדם, והשנייה התפוצצה בבית החולים עימאם-עלי וגרמה למותם של 21 בני אדם. כשעתיים לאחר ההתקפה על בתי החולים התפוצצו 3 מטעני חבלה בשכונת שאאב בצפון מזרח בגדד. לא ידוע על מספר הנפגעים.

אזרחים בזירת הפיגוע בשוק בבגדד, אתמול, 2 בינואר 2017. מחבל מתאבד פוצץ את רכב התופת שנסע בו במרכזו של שוק הומה במחוז צאדר שבמזרח בגדד, שעות לאחר הגעתו של נשיא צרפת לביקור בבירת עירק. המבצע של כוחות ממשלת עירק מול דאע"ש לכיבוש מוסול עדיין נמשך. צילום: קארים קדים, AP
אזרחים בזירת הפיגוע בשוק בבגדד, אתמול, 2 בינואר 2017. מחבל מתאבד פוצץ את רכב התופת שנסע בו במרכזו של שוק הומה במחוז צאדר שבמזרח בגדד, שעות לאחר הגעתו של נשיא צרפת לביקור בבירת עירק. המבצע של כוחות ממשלת עירק מול דאע"ש לכיבוש מוסול עדיין נמשך. צילום: קארים קדים, AP

סוכנות הידיעות אי.פי דיווחה כי בנוסף לפיגוע בבוקר, ארעו מספר פיצוצים בעיר בשעות הצהריים, בהם נהרגו לפחות 20 בני אדם ו-70 נוספים נפצעו. הסוכנות הודתה שחל איסור פרסום על הפיגועים ולכן הגורמים במשטרה ובמערכת הבריאות שמסרו את המידע עשו זאת בעילום שם. הכתב דניאל ניסמן טען בשעות הצהריים כי לפחות 100 אזרחים נהרגו ולפחות 100 נוספים נפצעו בפיגועים בבגדד. סוכנות הידיעות של דאע"ש הודיע כי פיצצה 2 רכבי תופת ו-4 מטעני חבלה בעיר זאת בנוסף להודעה בה נטלה אחריות על רכב התופת הראשון שפוצצה. בהודעה שלישית שפרסם הארגון לקראת הערב טען הארגון הרצחני כי הרג ופצע 214 בני אדם בבגדד. בהודעה נמסר כי הפגיעה בבתי החולים היא נקמה על כך שהקואליציה בהובלת ארה"ב פגעה בבתי חולים במוסול.

בשעות הערב התפוצצו שני רכבי תופת נוספים בבגדד, אחד במחסום בדרום העיר, והשני בשכונה בצפון-מזרחה. מכונית התופת שהתפוצצה במחסום דרום העיר, הרגה לפחות 11 בני אדם. הפיגוע השני כוון נגד השיירה של השייח' הסוני מאהדי אל-סומאידי אשר מקורב לשלטון השיעי. השייח' לא נפגע בפיצוץ אך אחד משומריו והנהג שלו נהרגו בפיצוץ. הוושינגטון פוסט דיווח בערב כי חמישה רכבי תופת התפוצצו בבגדד, וכתוצאה מכך נהרגו לפחות 64 בני אדם. אתר חדשות אחר דיווח כי ב-10 פיצוצים שאירעו בבגדד נהרגו 125 בני אדם. העיתונאי ברזאן צדיק דיווח בחצות הלילה על פיצוץ נוסף, ה-14 במספר לטענתו שנשמע בעיר באותו היום.

פרנסואה הולנד בנאום טלויזיוני לאחר הפיגוע בעיר ניס, 14 ביולי 2016. הפיגועים אתמול בבגדד אירעו שעות לאחר שנשיא צרפת הגיע לביקור בעירק. צילום: סוכנות AP.
פרנסואה הולנד בנאום טלויזיוני לאחר הפיגוע בעיר ניס, 14 ביולי 2016. הפיגועים אתמול בבגדד אירעו שעות לאחר שנשיא צרפת הגיע לביקור בעירק. צילום: סוכנות AP.

הלילה גם התקיפה חוליה של דאע"ש תחנת המשטרה בעיר סמארה, כשבמקביל דווח על התקפות בערים תיכרית, באיג'י ורמאדי. בעיר סמארה השתלטה חוליה של דאע"ש על תחנת משטרה, לקחה שוטרים כבני ערובה ורצחה לפחות אחד מהם. גורמים רשמיים בעירק דיווחו כי בהתקפה בסאמארה נהרגו לפחות 7 שוטרים עירקים. המחבלים בחוליה לבשו חגורות נפץ לגופם. יחידת עלית שיעית מטעם השלטון המרכזי בעיראק הצליחה לנטרל את המחבלים. במקביל דווח כי נשמע פיצוץ חזק בעיר, ונטען כי היה זה רכב תופת שליווה את ההתקפה.

ההתקפות של דאע"ש על אזרחים ברחבי עירק לוו בהתקפות על מטרות צבאיות בהן הצליח דאע"ש לכבוש מספר יעדים היום. דאע"ש כבשו כפר מצפון לעיר באיג'י וקטעו את הכביש מוסול-באיג'י. העיתונאי ברזאן צדיק דיווח הלילה כי מחבלים של דאע"ש ניסו לכבוש שני שדות נפט בסמוך לעיר תיכרית.

בשלושת הימים האחרונים דאע"ש פוצצו 8 רכבי תופת בתוך העיר בגדד. עובדה זו מעידה כנראה על קיומה של סדנה להתקנת רכבי תופת הפועלת בתוך העיר, בדומה לסדנאות שנחשפו בערים ששוחררו מידי דאע"ש. לצד זאת, נראה כי תאי טרור מאורגנים וקאדר המתאבדים של הארגון, מצליחים לפעול גם בערים הנשלטות מזה זמן רב בידי הממשלה השיעית, כגון רמאדי וסמארה, לצד הבירה בגדד כאמור. מציאות זו מגבירה את החשש שגם אם דאע"ש יובס, ולא ישלוט עוד בערים, הוא ימשיך לפעול כארגון רצחני עוד שנים רבות.

דאע"ש ביצע, בשנה האחרונה, יותר מארבעים פיגועי תופת, בהם נהרגו 1,550 אזרחים, בעיר בגדד לבדה. מרבית הפיגועים בוצעו באמצעות רכבי תופת במקומות הומי אדם ברובעים השיעים של העיר, או במוקדים של מוסדות השלטון. בכל רחבי עירק, נהרגו בשנה האחרונה כ-5,000 אזרחים לא חמושים בפיגועים שביצע דאע"ש.

במהלך שנת 2016 פוצצו עצמם 1,141 מחבלים מתאבדים של דאע"ש בסוריה, לוב ועירק, 864 מהם עשו זאת באמצעות רכבי תופת. לפחות 41,200 אזרחים לא חמושים נרצחו על ידי הארגון מאז שהכריז על ייסוד הח'ליפות ביוני 2014.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!