דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בית הדין האזורי לעבודה ת"א

זכויות עובדים / ביה"ד לעבודה לעיריית ראשל"צ: שלמו 1,000 ש"ח לעובדי הקבלן מיד

שופט בית הדין לעבודה בתל אביב, תומר סילורה, קיבל את בקשת ההסתדרות וקבע כי על העירייה לפעול באופן מיידי לתשלום חלקו הראשון של המענק, בגובה 1,000 שקל, שאמור היה להיות משולם כבר בחודש מאי האחרון

מאבטח בשער בית ספר (צילום: דבר)
מאבטח בשער בית ספר (צילום: דבר)

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב קיבל אתמול (רביעי) את בקשת ההסתדרות בנוגע לחובתן של עיריית ראשון לציון והחברה העירונית ראשון לציון לביטחון וסדר ציבורי לעדכן את ההתקשרות שלהן מול חברות הקבלן בתחומי השמירה והניקיון המועסקים בשירותיהן בגובה המענק החד פעמי לו זכאים העובדים. עוד קבע בית הדין כי כי עליהן לפעול באופן מיידי לתשלום חלקו הראשון של המענק.

למענק המדובר זכאים העובדים כחלק מהסכם מיוחד שנחתם בין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לשר האוצר משה כחלון, לפיו גם עובדי הקבלן במגזר הציבורי בתחום השמירה והניקיון יקבלו את המענק, בגובה 2,000 שקלים, עליו הוסכם בהסכם המסגרת למגזר הציבורי בין ההסתדרות לאוצר. הזכאות למענק עוגנה מאז הן בחקיקה ראשית והן בחקיקה משנית וזאת לאחר שנחתמו שורה של הסכמים קיבוציים שהסדירו את הזכאות לקבלו מול גורמי שלטון מחייבים.

חלקו הראשון, מתוך שניים, של המענק אמור היה להיות משולם במשכורת חודש מאי 2016. עם זאת, עובדי שמירה וניקיון שהועסקו בשירותה של עיריית ראשון לציון לא קיבלו את חציו הראשון של המענק.

ההסתדרות טענה כי על העירייה והחברה העירונית שלה לעדכן את ההתקשרות עם הקבלנים בגובה המענק ולוודא כי עובדי הקבלן אכן מקבלים את התשלום לו הם זכאים. לטענת ההסתדרות, היעדר עדכון התקשרות בגובה המענק נוגד את החוק להגברת האכיפה וחוק העסקת עובדים על ידי גופים ציבוריים וגורם בסופו של יום לפגיעה בזכויותיהם של עובדי הקבלן.

כבוד השופט תומר סילורה קבע כי המענק החד פעמי מהווה הטבה כספית כחלק מתנאי העבודה של עובדי הקבלן, וקיבל את טענת ההסתדרות לפיה בהתאם לחוק העסקת עובדים באמצעות גופים ציבוריים, על מזמין השירות לעדכן את ההתקשרות עם הקבלנים בגובה המענק החד פעמי, כך שחובת המימון חלה על עיריית ראשון לציון ועל החברה העירונית.

עוד קבע בית הדין כי החוק להגברת האכיפה אמור היה להתמודד עם התופעה של "מכרז הפסד", בה מזמיני שירות מתקשרים עם קבלנים שמציעים סכום נמוך שלא יכול לכסות את ערך השעה המינימלי המגיע לעובד. עמדת העירייה והחברה העירונית לפיה יש להסתפק בפיקוח מצדן על ביצוע התשלום על ידי החברות הקבלניות וכי התשלום מוטל על כתפיהן בלבד, לא התקבלה.

בסופו של דבר בית הדין קבע כי המדיניות הרצויה והנכונה אליה יש לשאוף היא שעובד הקבלן יקבל את ההטבה לה הוא זכאי. "לא יכול להיווצר מצב בו העובד הפשוט אינו מקבל את ההטבה שעליו לקבל בשל מחלוקת פנימית בין הקבלן ומזמין השירות וזו אחת ממטרותיו של החוק להגברת אכיפה", נכתב בפסק הדין.

בית הדין הורה לעיריית ראשון לציון ולחברה העירונית לפעול לתשלום חלקו הראשון של המענק באופן מיידי, לעדכן את הסכמי ההתקשרות בגובה המענק טרם מועד תשלום הפעימה השנייה, ולוודא כי במידה והיו חילופי קבלנים יועבר כל מידע רלוונטי הנדרש לשם ביצוע התשלום.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן. ארכיון. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90
יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן. ארכיון. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

"אני מברך על החלטת בית הדין לחייב את עיריית ראשון לציון והחברה העירונית שלה לפעול לתשלום המענק לעובדים" אמר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בתגובה לפסק הדין, "צר לי שהעיכוב בתשלום נעשה על גבם של העובדים החלשים ביותר, שהמענק מהווה תוספת משמעותית לרמת ההשתכרות שלהם. זה המקום להזכיר כי על כל מעסיק במגזר הציבורי מוטלת החובה לשלם את המענק לעובדי הניקיון והשמירה. זוהי חובה ולא המלצה – דין עובד ניקיון ושמירה כדין כל עובד אחר".

מעיריית ראשון לציון נמסר בתגובה כי "פסק דינו של בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב התקבל לפני מספר ימים ובימים אלו בוחנת העירייה את פסק הדין ותפעל בהתאם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!