דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

חקלאות / אחרי כמה שינויים, התיקון לחוק המים אושר לקריאה שנייה ושלישית

מחירי המים למשקי הבית יוזלו ב-14%, מחירי המים לחקלאות ירדו בהדרגה | ועדת הכספים תפקח ותאשר שינויים בתעריפי המים | תוקם ועדה משותפת למדינה ולחקלאים למעקב אחרי יישום החוק | האוצר לא יסבסד את הורדת המחירים לחקלאות

(צילום: Lance Cheung / פליקר).
(צילום: Lance Cheung / פליקר).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

התיקון לחוק המים אושר אמש (רביעי) בוועדת הפנים והסביבה של הכנסת לקריאה שנייה ושלישית. על פי התיקון, יוזלו מחירי המים למשקי הבית בשיעור של כ-14%, יוּרדו בהדרגתיות מחירי המים לחקלאות ויבוטלו היטלי השאיבה שהוטלו על אגודות המים בשיעור של כ-300 מליון שקלים בשנה. מנגד, המחיר בו מוכרות אגודות המים החקלאיות מים לחקלאים יעלה וישתווה למחיר הארצי.

הדיון בוועדה, שהחל אתמול בבוקר ונמשך לסירוגין עד לשעות הערב המאוחרות, היה סוער ביותר. יו"ר הועדה, דודי אמסלם ( ליכוד) וח"כ יצחק וקנין (ש"ס) שיזמו את התיקון לחוק, קידמו את הדיון בנחישות רבה. אליהם הצטרף שר התשתיות והמים יובל שטייניץ.

חקלאים מפגינים מול בניין משרד האוצר, פברואר 2016 (צילום - פלאש 90)
חקלאים מפגינים מול בניין משרד האוצר, פברואר 2016 (צילום – פלאש 90)

"אני מקווה שהורדת מחירי המים למשקי הבית ולחלק גדול של החקלאים תשפיע גם על יוקר המחיה" אמר אמסלם, "עיבוד הקרקע הוא ערך חשוב. לאחר שעשינו שינוי היסטורי והשווינו את מחיר המים לכל החקלאים, נבחן את ההשלכות על כל הענף, ואם יסתבר שמחיר המים לכולם גבוה מדי, נתקוף את הנושא יחד".

מנגד עמדו שר החקלאות, אורי אריאל ויו"ר השדולה החקלאית בכנסת ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני), שביקשו להעביר את ההוזלות במחירי המים ולדחות את השינוי באגודות המים למשך שלושה חודשים, על מנת לאפשר להגיע להסכמות עם החקלאים. ח"כ בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי) דרש כי החוק יתוקן כך שלוועדת הכספים יינתנו הסמכויות לאשר את השינויים בתעריפי המים.

לאחר כשלוש שעות, נאלץ אמסלם לעצור את הדיון ולקבוע כינוס מחודש של הועדה בשעות אחר הצהריים. עד לחידוש הדיון, הגיעו חברי הכנסת ואנשי משרד האוצר להסכמות על מספר שינויים בנוסח התיקון לחוק. בין היתר, התקבלה דרישתו של סמוטריץ' לקבוע כי ועדת הכספים תפקח ותאשר שינויים בתעריפי המים.

כמו כן, המדינה התחייבה לרכוש אגודות מים שחבריהן ירצו למכור בעקבות הרפורמה, שכן הרפורמה פוגעת באינטרס של החקלאים להחזיק באגודות מים. בנוסף, סוכם כי תוקם ועדה משותפת של משרד האוצר, משרד החקלאות, רשות המים והחקלאים, שתעקוב אחרי יישום החוק, תהווה גם טריבונל לערעורים ותנהל, למעשה, הקצאה של כמאה מליון שקלים שיועדו לחקלאים שיצטרכו לבצע שינוי בגידוליהם בעקבות החוק החדש.

איתן ברושי. צילום ארכיון: מרים אלסטר \ פלאש 90
איתן ברושי. צילום ארכיון: מרים אלסטר \ פלאש 90

לאחר  אישור התיקון, אמר ברושי כי "מדובר בחוק בעייתי, והאוצר לא מסבסד את הורדת המחירים לחקלאות כפי שדרשנו. אך בכל זאת הצלחנו להכניס כמה תיקונים חשובים לחוק".

ברושי התייחס גם להשפעת החוק על חזית המאבק של החקלאים שהתפרקה בעקבות ניגודי אינטרסים בהעברת החוק בין חלקים שונים במגזר החקלאי. "הוויכוח סביב החוק יצר משבר פנימי בין החקלאים" אמר, "לאחר קבלת ההחלטה, אני קורא לכל הנציגים לאחד מחדש את החזית ולשמור על הכוח המשותף למען החקלאות כולה".

על אף שנושא הוזלת המים היה ראשון ברשימת הדרישות של החקלאים, צפויים להם עוד מספר מאבקים בתקופה הקרובה כשהחשוב מביניהם הוא מדיניות פתיחת היבוא אותה מקדם משרד האוצר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!