דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דיור

משבר הדיור / כ-6,000 פועלי בניין סיניים יגיעו לישראל במהלך השנה הקרובה

כך על פי הסכמה שהושגה אתמול (ד') בין משרד האוצר למשרד המסחר הסיני | בשנים הקרובות יעלה המספר ל-20 אלף | לטענת המדינה, יוביל הצעד להורדת עלויות הדיור | מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מטילים ספק כי הצעד יוביל להוזלה

עובדי בניין סיניים (צילום אילוסטרציה: pexels).
עובדי בניין סיניים (צילום אילוסטרציה: pexels).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, הגיע אתמול (רביעי) להסכמות עם משרד הסחר הסיני על הבאתם של כ-6,000 פועלי בניין סינים לישראל על מנת להתמודד עם משבר הדיור. במשרד האוצר מאמינים כי הגעתם של הפועלים הסינים לישראל הוא המרכיב החסר בפאזל, שחלקיו האחרים הם הגדלת היצע הקרקעות הזמינות לבניה ועידוד המשקיעים לצאת משוק הדיור באמצעות חוק המס על דירה שלישית.

ההסכם הרשמי צפוי להיחתם בישראל בסוף פברואר. עד אז יפעלו, הן בישראל והן בסין, לביצוע ההכנות הדרושות לקליטתם של הפועלים בישראל. בשלב הראשון צפויים להגיע כ-6,000 פועלים במהלך 2017. ההסכם יאפשר הגדלה של מספר פועלי הבניין הסינים בשנים הקרובות עד ל-20 אלף.

"אחרי מאמצים שנמשכו יותר משנה וחצי, אני שמח שנציגנו חתמו היום על הסכם להבאת אלפי עובדים סינים שיהוו זריקת מרץ לפתרון משבר הדיור" אמר אתמול שר האוצר משה כחלון, "ההישג הזה הוא התחלה מצוינת לשנת 2017, לאחר ששנת 2016 הסתיימה עם שיא כל הזמנים בתכנון ושיווק קרקעות ועשרות אלפי עסקאות במסגרת תכנית מחיר למשתכן. נמשיך את המאבק שלנו עבור הזוגות הצעירים עד לפתרון משבר הדיור".

גלנט וכחלון. צילום: פלאש 90 / מרים אלסטר. ארכיון.
גלנט וכחלון. צילום: פלאש 90 / מרים אלסטר. ארכיון.

שר השיכון יואב גלנט הוסיף כי "שוק הדיור בישראל סבל בשנים האחרונות ממחסור בכוח אדם, מאיטיות וממשאבים יקרים. ההסכם עם סין יביא טכנולוגיות חדישות וכוח אדם מומחה בהתאם לחזון ולפעולה אותה אנו מובילים במשרד הבינוי והשיכון מזה כשנתיים. כניסת העובדים הסינים תביא לקיצור משך הבנייה ולהוזלת עלויות לתועלת הציבור בישראל ובמיוחד עבור הזוגות הצעירים והחיילים המשוחררים".

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק בירך על ההסכם. "אנו מודים לשר האוצר, משה כחלון ויו"ר מטה הדיור, אביגדור יצחקי, על ההיענות והבנת עומק בעיית המחסור בידיים מקצועיות בענף והשפעתה הניכרת על מצוקת הדיור" אמר, "ההתאחדות מקווה כי יחלו מידית במיוני עובדים בסין ומבטיחה להמשיך בשיתוף הפעולה הפורה עם הממשלה, כפי שקורה במסגרת פעילות הבאת עובדים בארצות מזרח אירופה. אני מזכיר שהסכם חשוב נוסף נחתם לאחרונה עם אוקראינה ואנו תקווה שהליכי מיון העובדים בה יחלו מיד, אנו מעריכים כי הפוטנציאל להבאת עובדים מאוקראינה עומד על 10 אלף עובדים לפחות".

"מיצוי פוטנציאל הבאת העובדים לענף הבנייה מכלל המדינות שאיתן יש הסכם בילטרלי", הוסיף בריק, "יכול בהחלט לענות על הצרכים של ענף הבנייה בתחום העבודות הרטובות (טיח ריצוף ושלד) ולאפשר לנו, קבלנים בוני הארץ, לעמוד במשימה של הגדלת היקף הבנייה כפי שסומנה על ידי ממשלת ישראל".

לצד הברכות, בהבאת העובדים הסינים – שבעבר פעלו באופן נרחב יותר בישראל והעסקתם הצטמצמה בשנים האחרונות – טמונות גם מספר בעיות.

על פי מספר מחקרים שנעשו בשנים האחרונות, עולה כי מחירי הדירות בישראל לא תלויים כלל במחירי התשומות לבניה. בעוד שמחירי התשומות עלו באופן מזערי במהלך העשור האחרון, מחירי הדיור הכפילו את עצמם באותה התקופה. באשר למחסור בידיים עובדות, מומחים בתחום טועים כי אחת הסיבות למחסור בידיים עובדות בענף הבנייה קשורה למדיניות הבאת העובדים הזרים בשנים עברו. מאז החל להסתמך הענף הישראלי על עובדים פלסטינים ועובדים זרים המגיעים לתקופות קצרות, מקצועות הבנייה בישראל הפסיקו להתפתח ובהתאם לכך שיטות הבניה התפתחו בקצב אטי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!