דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלאור אזריה

פרשת אזריה / המשטרה תחקור הסתה לאלימות בהפגנות התמיכה באזריה

זאת בנוסף למעצר מספר אנשים שפרסמו פוסטים בפייסבוק הקוראים לאלימות כלפי השופטים. נשיאת העליון מרים נאור: "ההשתלחות בשופטים מהווה סכנה לשלטון החוק ולדמוקרטיה"

מחאת תמיכה באלאור אזריה  מחוץ להכרעת הדין במשפטו  (צילום: תומר ניוברג / פלאש90).
מחאת תמיכה באלאור אזריה מחוץ להכרעת הדין במשפטו (צילום: תומר ניוברג / פלאש90).

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, אישר לפתוח בחקירה בחשד לעבירות הסתה לאלימות בעקבות הפגנה שהתקיימה אמש ובה נשמעו הקריאות "גדי תיזהר, רבין מחפש חבר". היועץ המשפטי לממשלה הדגיש כי "אין מקום להשלים עם התבטאויות מסיתות, לא כלפי שופטים, לא כלפי קצינים בצה"ל, ולא כלפי כל גורם אחר במערכת אכיפת החוק ובכלל. מערכת אכיפת החוק תפעל בצורה נחושה ובלתי מתפשרת ביחס לקריאות של הסתה לאלימות."

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, גינתה בחריפות את דברי ההסתה והגדירה אותם כסכנה לשלטון החוק. "אנו מגנים בכל לשון מתקפה בוטה כמו זו שאני עדים לה כעת, שמקומה לא יכירנה בחברה מתוקנת", כתבה השופטת נאור בהודעה שפירסמה, "ביקורת עניינית על פסקי דין היא לגיטימית כמובן, אולם ההשתלחות המתרחשת בימים אלה חצתה את גבולות השיח הלגיטימי והיא מהווה סכנה לשלטון החוק ולדמוקרטיה. לשופטים בכל ערכאות השיפוט אין אופציה להיכנע להסתות ולאיומים. אין על השופטים מרות זולת מרותו של הדין. כך נהגו – וכך ימשיכו לנהוג – כל שופטי ישראל".

קצין הכנסת, ניצב יוסף גריף, התריע כי ביממה האחרונה קיימת הסלמה מדאיגה בשיח ברשתות החברתיות כנגד מספר חברי כנסת. בין השאר הורה גריף לתגבר את האבטחה סביב חבר הכנסת אראל מרגלית. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין שעודכן בנושא הורה לגריף להפנות למשטרה את החומרים שבידו, וביקש לפתוח בחקירה על סמך החומרים. יצויין שבכל עת שתידרש, ייקיימו הגורמים הרלונטיים בכנסת הערכת מצב בנושא יחד עם המשטרה. בעקבות גל ההסתה אמר אדלשטיין: ״זכותו ואף חובתו של כל אזרח להביע את דעתו בכל נושא, אך על כל אחד חלה גם החובה לכבד דעה נגדית. קריאות שיש בהן משום הסתה ופגיעה בח״כים חמורות ועלולות לגרום לפגיעה בנפש. הקריאות שנשמעו אתמול כנגד הרמטכ״ל, שהוא הדרג הפיקודי העליון של צבא הגנה לישראל ושופטי ביה״ד הצבאי – צריכות לזעזע כל מי שחי במדינת ישראל. אני מצפה מכולנו, נבחרי ציבור ומובילי דעה לצאת מיד בקריאה חד-משמעית בעד חופש הביטוי ונגד חופש ההסתה והביזוי״.

בלילה שבין רביעי לחמישי עצרו שוטרי משטרת ישראל צעיר תושב ירושלים אשר הובא לחקירה בגין חשד להסתה לאלימות. הצעיר נעצר לאחר שנוטר פוסט שכתב ברשת הפייסבוק ובו תקף בצורה אלימה וקיצונית את השופטת במשפט אזריה מאיה הלר. מעצרו בוצע לאחר שמשטרת ישראל ביקשה וקיבלה את אישור פרקליטות המדינה לחקירה.

בנוסף עיכבה המשטרה לחקירה גם תושבת קריית גת בת 22, בחשד לאיומים ברשת החברתית. בתום חקירתה, שוחררה בתנאים מגבילים. הצעירה נעצרה בגין פוסט שפרסמה בפייסבוק בעל מאפיינים פליליים של קריאה לאלימות וחשד להסתה, בתגובה להכרעת הדין במשפטו של החייל אלאור עזריה. בעקבות הפרסום עוכבה החשודה לחקירה בתחנת המשטרה שם מסרה גרסתה, ובסיום חקירתה שוחררה בתנאים מגבילים ביניהם איסור הבעת עמדה ברשת החברתית למשך 30 ימים ואיסור יצירת כל קשר עם נשוא הפוסט בגינו נחקרה.

במשטרה מציינים כי הם מנטרים באופן תדיר פעילות רשתית החורגת מגבול הבעת דעה לגיטימית וחשודה כהסתה וכי "משטרת ישראל לא תאפשר כל הסתה לאלימות כנגד מוסדות שלטון ומשפט ותנקוט ביד קשה כנגד כל פרסום שהינו בגדר הסתה ועלול להוביל לפגיעה ממשית באנשי ציבור".

בעקבות הקראת פסק הדין אתמול אשר הרשיע את החייל אלאור אזריה בהריגה והתנהגות בלתי הולמת, הוצפת הרשת החברתית בקריאות נגד צוות השופטים, ואף נגד הרמטכ"ל, גדי אייזנקוט. בעקבות האיומים, הגבירה אתמול משטרת ישראל את האבטחה סביב השופטת מאיה הלר וצוות השופטים. בהפגנה שהייתה אתמול מחוץ לבית המשפט איימו המפגינים על לאזיינקוט בקריאות: "גדי גדי תזהר, רבין מחפש חבר".

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, התייחס אתמול להתבטאויות הקשות נגד מערכת המשפט החוק ואמר "מערכת אכיפת החוק במדינת ישראל, ובכללה מערכת המשפט הצבאית, ממלאות את תפקידן באופן עצמאי, ללא מורא וללא משוא פנים, ומתוך שיקולים משפטיים ענייניים ומקצועיים בלבד. כיבוד שלטון החוק המדינה וההכרעות השיפוטיות הוא אבן יסוד בדמוקרטיה הישראלית. טענות לפיהן גורמי אכיפת החוק פועלים כביכול מתוך שיקולים זרים, הן טענות חסרות יסוד, חסרות אחריות ויש להוקיען בכל תוקף."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!