דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משה כחלון

פרשנות / כחלון שוקל הפחתת מסים, אך יש דרכים טובות יותר "להחזיר את העודפים לציבור"

בראיון ששודר אתמול בערוץ 2 העלה אשר האוצר את האפשרות להוריד מסים בשל עודפי הגבייה, בניגוד לעמדת בנק ישראל. כחלון רואה בהורדת המסים אמצעי להמריץ את המשק, אך קיימות חלופות נוספות בכדי להשיג מטרה זו

עומדים בתור לכספומט. ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: פלאש 90).
עומדים בתור לכספומט. ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

"כרגע יש כמה אפשרויות להצמיח את המשק, אחת מהן זו הפחתת מיסים ואנחנו נשקול את זה אם הפרמטרים והנתונים ימשיכו להיות טובים", כך אמר שר האוצר משה כחלון (כולנו) בראיון למהדורת סוף השבוע ששודר במוצאי שבת. עוד אמר השר: "המיסים הם של הציבור ואנחנו נחזיר אותם לציבור, אם יש לי עודפים נחזיר להם את זה בהפחתות, בהוזלות, בכל מיני דברים שיטיבו איתם חזרה. הורדנו גם מע"מ, גם מס הכנסה וגם מס חברות. נבדוק את הפרמטרים ונבחן את הכל, פחות מיסים, אנחנו רוצים שלאנשים יהיה יותר כסף פנוי ועל זה אנחנו עובדים".

הדברים נאמרים לאור גביית מיסים עודפת בשנת 2016, אשר תסתכם בערך בכ-6 מיליארד שקלים מעבר לצפי שנערך במשרד האוצר, תופעה עקבית בעשור האחרון, בה צפי המיסים נמוך מהגביה בפועל כמעט בכל שנה.

סיבה אפשרית נוספת להכרזה של כחלון היא יעד גבייה נמוך יחסית גם בשנת 2017, העומד על 293.7 מיליארד ש"ח. לשם השוואה בשנת 2016 עמד היעד על 282.5 ש"ח והגבייה בפועל הייתה כ-288 מיליארד ש"ח. כאשר תחזית הצמיחה הינה כ-3% צפויים להצטבר בקופת המדינה עודפים גדולים גם בשנה הבאה.

אף שעדיין לא מדובר בהחלטה, שר האוצר הביע את דעתו לפיה האופן שבו נכון "להחזיר את המיסים לציבור" הוא בצורה של הפחתות מסים. עם זאת, קיימות גם אפשרויות אחרות להשיג את אותה המטרה באמצעות הגדלת ההשקעה הציבורית. כך למשל, ניתן להחזיר את המסים לציבור באמצעות ביטול תשלומי ההורים לבתי הספר, באופן שיחליף כסף פרטי בכסף ציבורי. מהלך כזה גם ידאג שלהורים יהיה יותר כסף פנוי, וגם יקיים מערכת חינוך שוויונית יותר. אפשרות נוספת היא הגדלת ההשקעה במערכת הבריאות, שתספק בריאות טובה יותר, או בשורה של תחומים אחרים בהם נדרשת השקעת הממשלה בתעשייה, בתשתיות ובתחומים נוספים.

גם לו יוחלט על הפחתת מסים, תמהיל המסים משפיע בצורה משמעותית על הפערים במשק. הפחתה של מס חברות ומס הכנסה, תסייע יותר לבעלי הכנסות גבוהות, ואילו הפחתת המע"מ תועיל באופן יחסי יותר לאוכלוסיה החלשה. כיום בישראל משקל מסי ההכנסה כמעט זהה למשקל מסי ההוצאה, כאשר התמהיל הממוצע במדינות המפותחות ה-OECD הוא – מסי ההכנסה כ-70% מסך המסים לעומת 30% מסי הוצאה.

עמדתו העקבית של בנק ישראל היא שבישראל ההוצאה האזרחית של הממשלה נמוכה מדי ושיש לגבות יותר מסים. לאחרונה התראיינה נגידת הבנק קרנית פלוג לתכנית "פגוש את העיתונות" ואמרה "אני חושבת שבסופו של דבר נצטרך לגבות יותר מסים כדי להגדיל את ההוצאה האזרחית לאורך זמן".

נגידת בנק ישראל קרנית פלוג (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
נגידת בנק ישראל קרנית פלוג (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!