דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יחסי ישראל ארה"ב

ישראל-ארה"ב / בית הנבחרים של ארה"ב הצביע בעד גינוי האו"ם על ההחלטה נגד ישראל

ברוב מוחץ של 342 מחוקקים משתי המפלגות ורק 80 מתנגדים, עברה הצעת ההחלטה שדורשת מהממשל להתנגד בעתיד לכל גינוי חד צדדי של ישראל באו"ם. המבקרים טוענים שמדובר בניסיון להתנגח באובמה

פול ראיין מדבר במהלך מסיבת עיתונאים בוושינגטון (צילום: סוכנות AP).
פול ראיין מדבר במהלך מסיבת עיתונאים בוושינגטון (צילום: סוכנות AP).

בית הנבחרים האמריקאי אישר הלילה (חמישי) ברוב מוחץ הצעת החלטה שמגנה את האו"ם על הביקורת שהשמיע על מדינת ישראל וההתנחלויות כאשר הרפובליקנים מאשימים את הנשיא, ברק אובמה, בהפניית גב למדינה היהודית.

חברי הקונגרס הצביעו 342 בעד ו-80 נגד על החלטה לא מחייבת שמצהירה על תמיכה גורפת בישראל ודורשת שארה"ב תתנגד לכל החלטה עתידית באו"ם שדומה להחלטה שהתקבלה ושהיא "חד צדדית ואנטי ישראלית".
"הממשל שלנו נטש את בת-בריתנו ישראל בזמן שהיא הכי זקוקה לנו" אמר יו"ר בית הנבחרים פול ראיין הרפובליקני. "הגיע הזמן לתקן את הנזק שנגרם על ידי ההתנקשות המוטעית הזו באו"ם".

היכל הקונגרס האמריקאי (צילום: whitehouse.gov / ויקיפדיה).
היכל הקונגרס האמריקאי (צילום: whitehouse.gov / ויקיפדיה).

ההצעה גרמה למחלוקת בתוך הדמוקרטים. 80 מהם התנגדו להצעה מכיוון, שלפי טענתם, היא מכילה אי-דיוקים ומעוותת את המורכבויות של תהליך השלום במזרח התיכון. בנוסף, הם השמיעו גם האשמות כלפי הרפובליקנים, שלפי דבריהם, תוקפים את אובמה בצורה לא הוגנת בימים האחרונים לכהונתו.
"נראה שמטרת ההחלטה היא ניגוח של אובמה בדרכו החוצה", האשים גרי קונולי, שכמו חברי קונגרס דמוקרטים רבים אחרים הביע במקביל את תמיכתו העזה בישראל. הם טענו כי לאובמה מגיע קרדיט על הסכם הסיוע הביטחוני שנחתם רק לאחרונה, שבמסגרתו יוענקו לישראל 38 מיליארד דולר בסיוע ביטחוני הכולל גם 5 מיליארד דולר עבור מערכות הגנה מטילים.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה (צילום: סוכנות AP)
נשיא ארה"ב, ברק אובמה (צילום: סוכנות AP)

הצעת החלטה דומה, גם היא דו-מפלגתית, הוגשה אתמול בסנאט. "ישראל היא תמיד האיש הרע בעיני האומות המאוחדות", טען אחד ממגישיה, הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם, אחד ממגישי ההצעה.
ההחלטה עשויה לספק דלק ליוזמות הפרו-ישראליות הנתמכות על ידי השמרנים בגבעת הקפיטול. אחת מהן מוצעת על ידי קבוצה קטנה של סנאטורים רפובליקנים, שקוראים להקפיא מחצית מתקציבה של מחלקת המדינה לשנת 2017, עד אשר תעביר את שגרירות ארה"ב בישראל מתל אביב לירושלים, כפי שהבטיח הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ.

דובר ממשלת ירדן אמר ביום חמישי לסוכנות אייפי כי העברה של השגרירות יהיה "קו אדום" עבור ירדן ועלול "להבעיר את הרחובות הערביים והמוסלמיים". ירדן משמשת כממונה על המבנים הקדושים בהר הבית.
ישראל ותומכיה גינו את הנשיא אובמה בגלל החלטתו להימנע בהצבעה במועצת הביטחון ובכך לאפשר לה לאשר החלטה הקוראת להתנחלויות ביהודה ושומרון ומזרח ירושלים "הפרה חמורה של החוק הבינלאומי".

בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, האשים את אובמה ב"אמבוש מבייש" ואמר שהוא מצפה לעבוד עם הנשיא הנבחר דולנד טראמפ, אותו הוא תיאר כידידו.
על פי הצעת ההחלטה שאושרה בקונגרס, החלטת מועצת הביטחון "החלטת האו"ם מערערת את האפשרות שהישראלים והפלסטינים ינהלו משא ומתן פרודוקטיבי וישיר" וצריכים להערך בה "שינויים מהיסוד".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיב לנאומו של קרי (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).
ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיב לנאומו של קרי (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).

ראש הממשלה נתניהו התייחס היום (שישי) להחלטת הקונגרס האמריקאי:
"אחרי ההחלטה האנטי-ישראלית המקוממת באו"ם קיבל אתמול הקונגרס האמריקני החלטה אחרת. חברי הקונגרס הביעו תמיכה גורפת בישראל והתנגדות גורפת להחלטת מועצת הביטחון. חברי הקונגרס יודעים שהכותל המערבי איננו שטח כבוש והם הביעו את כוונתם לבטל או לשנות את ההחלטה האנטי-ישראלית באו"ם.
זו בדיוק הכוונה שלנו וזאת תכנית העבודה שלנו.
תודה לכם חברי הקונגרס, תודה לך אמריקה".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!