דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המרכז הגריאטרי בראשון לציון

בריאות / בהוראת השר: המרכז הגריאטרי בראשל"צ יקלוט מטופלים חדשים

שר הבריאות, יעקב ליצמן הורה היום (א') על קליטה מידית של מטופלים ויישום תכנית שיקום למרכז, זאת אחרי שנים של ייבוש תקציבי שהביאה כמעט לסגירתו. במקום יוקמו מחלקות חדשות שיוקדשו לתחומים בהם יש מצוקת מיטות

מרכז גריאטרי ראשון לציון. צילום: דבר ראשון.
מרכז גריאטרי ראשון לציון. צילום: דבר ראשון.
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

שר הבריאות, יעקב ליצמן, הורה היום (ראשון) על קליטה מידית של מטופלים במרכז הגריאטרי ראשון לציון ועל אימוץ תכנית הדרגתית לשיפוץ המרכז ופתיחת מחלקות חדשות. זאת אחרי שנים של ייבוש תקציבי וסחבת.

הוראת השר באה אחרי עבודת מטה של הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות ושורת דיונים בנושא.  על פי ההודעה, המרכז הגריאטרי יועצם באמצעות תכנית מערכתית והדרגתית לקידומו ושיקומו, תוך הבטחת המשך הפעלתו המלאה לטובת המטופלים הקיימים וחדשים שייקלטו במקום.

שר הבריאות יעקב ליצמן (ארכיון) צילום: הדס פרוש פלאש 90
שר הבריאות יעקב ליצמן (ארכיון) צילום: הדס פרוש פלאש 90

התכנית כוללת שיפוץ המחלקות הגריאטריות הקיימות, תוך הנחייה מידית של גורמי המשרד להיערך לקליטה מידית של מטופלים חדשים שחפצים להיקלט במרכז. בנוסף, הוחלט על פתיחה של מחלקות חדשות במוסד, בתחומים בהם קיימת מצוקת מיטות: מחלקה לחולים סיעודיים מורכבים, מחלקה לחולים מונשמים כרוניים וגריאטריה תת-אקוטית.

"המרכז הגריאטרי בראשל"צ מטפל בקשישים וניצולי שואה ואנו מחויבים לדאוג לקיומם ולרווחתם" אמר ליצמן, "בהתאם להחלטתי, שלא לתת יד לסגירת המרכז, אימצתי את התכנית המקצועית לפיתוח המרכז תוך קליטת מטופלים חדשים והקמת מחלקות נוספות. זהו צדק היסטורי שאנו עושים עם האוכלוסייה הזו מתוך כבוד לקשישים מעוטי יכולת וניצולי השואה".

על פי הנתונים שפורסמו בדוח מבקר המדינה בנושא, בשנת 2014, היה המרכז בתפוסה של 13%, ופעלו בו שלוש מחלקות בלבד, מתוך ה-13 הקיימות. המבקר ציין בדוח שמספר העובדים במרכז עשוי לאפשר טיפול בקשישים רבים.

לטענת המבקר, אי-מימוש ההחלטה לסגור את המרכז הביאה להפסד של יותר מחצי מליארד ש"ח בשנים 2013-2004.  את ההפסד ייחס המבקר מונה ל"סבסוד של המשרד בסך של כ-450 מיליון ש"ח, תשלום של עשרות מיליוני ש"ח למוסדות אחרים ובכללם למוסדות פרטיים בגין הפנייתם של קשישים שהיו יכולים להתאשפז במרכז ותשלום של כ-25 מיליון ש"ח לעיריית ראשון לציון בגין הפעילות במקרקעין ללא אישור עיריית ראשון לציון בשנים 2013-2004. כמו כן, נמנעו מהמרכז הגריאטרי הכנסות של עשרות מיליוני ש"ח בגין קשישים שמשרד הרווחה יכול היה להפנות למרכז."

עוד ציין המבקר, כי היו ניסיונות להפעיל את המרכז על ידי גורמים אחרים –  מלכ"ר באמצעות עמותה עירונית, הפעלה בידי חברה ממשלתית עירונית והפעלה בידי קופת חולים מאוחדת – אולם כל הניסיונות האלו כשלו. במשך יותר מעשור נמצאו עובדי המרכז, הקשישים המאושפזים בו ובני משפחותיהם בחוסר וודאות בנוגע לעתידם.

בסוף דצמבר 2013 דיווח משרד הבריאות למשרד מבקר המדינה כי שרת הבריאות דאז, יעל גרמן, החליטה להפעיל את המרכז, והחל מינואר 2014 יופנו אליו מאושפזים ויושקעו באופן מיָדי 200 אלף ש"ח בשיפוץ תשתיות הקיימות במקום. חילופי הממשל, כשנה לאחר מכן, הביאו לכך שהתכנית לא יצאה לפועל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!