דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

יוצאי אתיופיה / בניגוד להודעה: יוצאי אתיופיה יוכלו לתרום דם רק בעוד כחצי שנה

כך נחשף בישיבה שקיימה היום (ב') ועדת העלייה והקליטה בכנסת | משרד הבריאות: העיכוב נועד להטמעת בדיקה חדשה, שתבטיח את בריאות הציבור | יו"ר הוועדה ח"כ אברהם נגוסה: "אין מניעה רפואית, זה המשך האפליה"

תרומת דם (צילום אילוסטרציה: רבקה זפרט / פלאש 90).
תרומת דם (צילום אילוסטרציה: רבקה זפרט / פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

בניגוד להודעה שפרסם משרד הבריאות לפני חודש על כך שאין מניעה מיוצאי אתיופיה לתרום דם, בדיון שקיימה היום (שני) ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת, התברר כי תרומת הדם של יוצאי אתיופיה תתאפשר, בפועל, רק בעוד כשישה חודשים. "אין מניעה רפואית, זהו המשך האפליה", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד). מנגד, אמר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק, כי "העיכוב נועד להטמעת בדיקה חדשה, שתבטיח את בריאות הציבור".

ח"כ אברהם נגוסה. צילום: דבר ראשון
ח"כ אברהם נגוסה. צילום: דבר ראשון

בדיון ,שהיה אמור להיות טכני ולהציג את לוחות הזמנים, חשפו נציגי מד"א בדיון שהתרומות יחלו רק בעוד חצי שנה. "במשך שנים לא אפשרו ליוצאי אתיופיה לתרום דם" אמר נגוסה בתגובה, עד שלפני שבועות אחדים התבשרנו ששונתה המדיניות ומעתה תתאפשר תרומת הדם הזו. ההתניות של מד"א לעכב את קבלת תרומות-הדם בעוד חצי שנה, למרות שאין לכך כל הצדקה רפואית – היא המשך האפליה והקיפוח. נמשיך להילחם, ולא ניתן לכם לטשטש זאת".

שרת הבריאות לשעבר, ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), הוסיפה כי "הוברר למעלה מכל ספק שיוצאי אתיופיה שמתגוררים בארץ למעלה מעשר שנים, אינם קבוצת סיכון יותר מכל אדם אחר. הם כוללים 98% מבני הקהילה – ולכן אין להתעכב ביישום ההמלצות".

אפק ניסה להסביר כי מדובר בעיכוב טכני, אך באווירה המתוחה שנוצרה במהלך הדיון, הוא לא הצליח לשכנע את הנוכחים. "ועדה מקצועית שבחנה את העניין, החליטה לאפשר תרומת הדם, כדי לאפשר לאזרחים יוצאי אתיופיה להיות ככל אזרח, תוך כמובן אמון בתורמים שהם מדווחים על בעיות רפואיות – כמו אצל כל תורם אחר" אמר, "ההחלטה כוללת גם הומוסקסואלים, והיא תיכנס לתוקף בעוד מספר חודשים להתארגנות, תוך הכנסת בדיקה חדשה ומנגנון בקרה, שיבטיחו את בריאות הציבור".

יש להזכיר, כי לפי ההמלצות החדשות, גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים יוכלו לתרום דם רק אחרי שנה מהפעם האחרונה בה קיימו יחסי מין.

למרות המתיחות והכעס שעוררו דברי משרד הבריאות בקרב חברי הכנסת, החליטה הוועדה לשוב ולדון בנושא במהלך מאי, בעוד כחמישה חודשים.

סמל לאפלייה

עד הודעת משרד הבריאות לא הורשו ילידי אתיופיה לתרום דם, במסגרת הקריטריון לפיו מי ששהה מעל שנה לאחר שנת 1977 במדינה שבה שכיחות HIV גבוהה על בסיס נתוני ארגון הבריאות העולמי, לא הורשה לתרום דם. בהודעתו, ציין המשרד כי מדיניות זו כבר לא תקפה במדינות המפותחות בעולם, והסתמכו על המלצות ארגוני הבריאות המובילים כגון ה-FDA בארה"ב וגופי הבריאות במדינות אירופה.

אי קבלת מנות הדם של יוצאי אתיופיה סימלה עבור רבים את אפלייתם של בני העדה בישראל. בשנת 1996 חשף העיתון "מעריב" (בכתבתו של העיתונאי דאז רונאל פישר) כי במגן דוד אדום נהוגה מדיניות לפיה מנות דם שתרמו יוצאי אתיופיה מושמדות ללא ידיעתם. בעקבות הפרסום נערכה הפגנה סוערת במיוחד של 10,000 יוצאי אתיופיה מול משרד ראש הממשלה, תחת הססמה "דמנו כדמכם". בהפגנה נפצעו כ-40 שוטרים ו-20 מפגינים, וכ-200 מכוניות של עובדי משרד ראש הממשלה ניזוקו. בהפגנה זו השתמשה המשטרה לראשונה בירי גז מדמיע כלפי מפגינים יהודים, ומפקד מחוז ירושלים במשטרה ניצב אריה עמית העיד כי הייתה זו ההפגנה האלימה ביותר בישראל עד אז. בעקבות הסערה הציבורית התפטר מנכ"ל מגן דוד אדום דאז, והוקמה ועדה בראשות הנשיא לשעבר יצחק נבון, אשר קבעה כי מדיניות השמדת מנות הדם במד"א הייתה שגויה, אך לא דרשה לקבל תרומות דם מיוצאי אתיופיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!