דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלאור אזריה

פרשת אזריה / האם ההגנה במשפט אלאור אזריה תגיש ערעור על פסיקת בית הדין?

משפט אזריה לקראת שלב הטיעונים לעונש: התביעה ככל הנראה תבקש לקבוע עונש מוסכם וכך להימנע מהגשת ערעור על ידי ההגנה. ההגנה צפויה לטעון כי יש להקל בעונשו של החייל עקב מצבו המשפחתי ועקב הנסיבות בהן ירה במחבל

אלאור אזריה במשפטו (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש 90).
אלאור אזריה במשפטו (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש 90).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

משפטו של אלאור אזריה, החייל היורה מחברון שהורשע בשבוע שעבר על ידי בית הדין הצבאי בהריגה ובהתנהגות בלתי הולמת, עומד כעת בפני שלב הטיעונים לעונש שייערך ב-15 בינואר. בשלב זה התביעה והפרקליטות יטענו בפני בית המשפט את טענותיהן ביחס לעונש שיש להטיל על הנאשם. ההגנה צפויה להציג סיבות להקלה בעונשו ולהתמקד בכך שהירי בוצע לאחר פיגוע דקירה וכי זוהי התקרית המבצעית הראשונה של אזריה. כמו כן, צפויה ההגנה לבקש התחשבות במצבו האישי והמשפחתי של החייל.

למרות שהעונש המירבי שניתן לפסוק תחת סעיף הריגה הוא 20 שנים, חיילים אחרים שהואשמו בעבר בהריגת פלסטינים בעת פעילות מבצעית קיבלו עונשים קצרים יחסית. דוגמא למקרה כזה היא עונשו של לוחם גדוד הסיור הבדואי, תייסיר אל-הייב שירה בראשו של טום הורנדל, אזרח בריטי ששהה בעזה כפעיל למען הפלשתינים, ב-2003. בית הדין הצבאי קבע כי הירי בוצע בניגוד מוחלט להוראות הפתיחה באש ואל-הייב הורשע ונידון לשמונה שנות מאסר. לאחר מכן קוצר עונשו כך שהוא שוחרר בתום שש וחצי שנים. כמו כן, בימי האינתיפאדה הראשונה, הורשע טוראי אלי ידיד בהריגת תושב כפר בידו, השופטים קבעו כי על אף שלא נשקפה סכנה לחייו של ידיד, הוא ירה בראשו של הפלסטיני כדור גומי שהביא למותו ונגזרו עליו 21 חודשי מאסר.

התביעה הצבאית נערכת, ככל הנראה, לפנות אל ההגנה ולקבוע עונש מוסכם ושבתמורה לא תגיש ההגנה ערעור על פסיקת בית הדין. כרגע לא ברור מה יהיו הצעדים בהם תנקוט ההגנה וזאת מאחר שלאחר הכרעת הדין אמר עורך הדין אילן כץ כי בכוונת ההגנה להגיש ערעור: "מדובר בהכרעת דין קשה שדחתה את כל טענות ההגנה. ביקשנו שהטיעונים לעונש יישמעו בזמן הקרוב ביותר כדי לא להפסיד זמן ולהגיש מיד את הערעור".

אלאור אזריה במשפטו (צילום ארכיון: פלאש 90).
אלאור אזריה במשפטו (צילום ארכיון: פלאש 90).

סוגיית הערעור תוכרע בקרוב אך לאור פסיקתו החד משמעית של בית המשפט, קשה להאמין כי ערעור שכזה יתקבל אם יוגש, שכן השופטים הכריעו פה אחד להאשים את אזריה בשתי העבירות בפסק דין ארוך ומפורט. כידוע, ערכאת הערעור אינה רשאית לבחון מחדש את הראיות והעדויות שנשמעו במשפט, אלא רק את אופן הסקת המסקנות של השופטים מהראיות והעדויות. מוחלטותו של פסק הדין, בו נכתב בין היתר כי "לא הייתה הצדקה לירי, העובדה שהיה מחבל על הקרקע שביקש לקטול חיי חיילים אין בה להצדיק פעולה לא מידתית" וכי "הירי של אזריה לא עולה בקנה אחד עם הוראות הפתיחה באש", והעובדה שפסק הדין נכתב כדבר דבור על אופניו, מאיינת את מרבית הסיכויים להצלחה בערעור.

מנגד הודיע בשבוע שעבר עו"ד יורם שפטל כי בכוונתו להצטרף לצוות הסנגוריה העוסק בתיק. שפטל הוא אחד מעורכי הדין הידועים בישראל בתחומי המשפט הפלילי והמשפט החוקתי. הוא ייצג בין השאר את חגי עמיר, אחיו של יגאל עמיר ושותפו לרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, את עמירם בן אוליאל שנחשד בהצתת בית משפחת דוואבשה בדומא, ואת נשיא המדינה לשעבר שהורשע באונס משה קצב. שפטל גם זכור כמי שהגן על ג'ון דמיאניוק, שהורשע (ובהמשך זוכה) על חלקו ברצח יהודים במחנה המוות טרבלינקה.

הגשת ערעור תגרור את המשפט לאורך מספר חודשים נוספים וגם לאחריה יוכל צוות ההגנה, במידה והערעור ידחה, לבקש להגיש ערעור נוסף לבית המשפט העליון.

במידה וינתן גזר הדין יוכלו אזריה וצוות ההגנה לבקש חנינה. לשם כך עומדות בפניהם שתי אפשרויות, הראשונה היא פנייה ישירה למפקד פיקוד מרכז, האלוף רוני נומה, או במקרה שיהיה ערעור – לרמטכ"ל גדי איזנקוט. האפשרות הנוספת שעומדת בפניהם היא פנייה ישירה לנשיא המדינה רובי ריבלין, אך נראה בלתי סביר כי הנשיא יעניק חנינה לאזריה במקרה שאיזנקוט יביע התנגדות מכיוון שמהלך כזה יתפרש כהבעת אי אמון במערכת הצבאית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!