דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פריפריה

בריאות / ח"כ אלי אלאלוף: "בדרום הארץ ובצפונה חיים פחות מאשר באזור המרכז"

משני דיונים שהתקיימו אמש בכנסת לכבוד יום הבריאות, עולה תמונה קשה של אפלייה בבריאות. האם ומתי יפתח בית חולים נוסף בדרום הארץ?

המרכז הרפואי סורוקה צילום: ד"ר אבישי טייכר. מתוך אתר פיקיוויקי
המרכז הרפואי סורוקה צילום: ד"ר אבישי טייכר. מתוך אתר פיקיוויקי
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

דיונים קשים התקיימו אתמול (שלישי) בוועדות הכנסת, כחלק מיום הבריאות שצוין במשכן. בדיון שהתקיים בוועדה לצדק חלוקתי ועסק במרכז הרפואי סורוקה כבית חולים יחיד המשרת כמיליון נפש, אמר ראש העיר באר-שבע דנילוביץ': "אנחנו לא מחפשים אשמים אלא פתרונות". בדיון השני שהתקיים בוועדת הבריאות, רווחה ועבודה ועסק בנגישות לשירותי רפואה בפריפריה, אמר יו"ר הוועדה אלי אלאלוף (כולנו): "אנשים משלמים בחייהם בגלל שאינם מקבלים שירות בזמן הנכון וברמה הנדרשת."

שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן אמר בדיון בוועדה לצדק חלוקתי, "משרד הבריאות אישר לסורוקה 98 מיטות ו-20 מיטות שיקום, אך זה לא קרה ונפתחו רק 9 מיטות. הטענות של סורוקה כלפי קופ"ח כללית אינן קשורות אליי. ב-2014 עד 2016 השקענו בסורוקה את הסכום הגבוה ביותר שהקצבנו לאיזשהו בי"ח בארץ עבור בינוי ותשתיות. אם לא ייפתחו מיטות אני אקח אותן ואעביר לבי"ח אחר. סוכם עם ראש העיר כי יוקם בי"ח חדש בבאר-שבע, ובתוך שלושה חודשים תונח אבן הפינה. אם בתוך שבועיים לא ייפתחו 89 מיטות+20 מיטות שיקום – אעביר את הכסף לצרכים אחרים".

שר הבריאות ליצמן, מיכאל ביטון ורוביק דנילוביץ', בוועדה לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי (קרדיט: איציק הררי, דוברות הכנסת).
שר הבריאות ליצמן, מיכאל ביטון ורוביק דנילוביץ', בוועדה לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי (קרדיט: איציק הררי, דוברות הכנסת).

רוביק דנילוביץ', ראש עיריית באר-שבע אמר בדיון, "הדיונים הללו הפכו לריטואל. באנו היום לזעוק מדם ליבנו. אנחנו מרגשים שמשחקים בנו כמו ביו-יו. סורוקה הוא נס. הם פועלים במציאות בלתי אפשרית של כוח אדם חסר. זה מאבק כדי שתושבי הדרום יקבלו את אותו טיפול רפואי כמו בשאר הארץ". גם מיכאל ביטון, ראש המועצה המקומית ירוחם ויו"ר מועצת הנגב, שותף לתחושת התסכול: "אני קורא לשר הבריאות לדפוק על השולחן. כשאתה רוצה משהו – הוא קורה. לכללית יש מונופול בסורוקה. מועצת הנגב תלך על הראש של קופ"ח כללית. אם יהיה צורך נצא בקריאה לנטוש את הכללית".

בדיון בוועדת הבריאות, עבודה ורווחה שהתקיים במקביל ועסק בנגישות לשירותי רפואה בפריפריה, אמר יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) בדיון: "משרד הבריאות אחראי למותם של אלפי אנשים בשנה. אין לכם תכנון, אין אומץ. כולנו יודעים מהן הבעיות, הגיע הזמן להחליף דיסקט. אי תכנון משתק את המערכת. מעניין מה היה קורה אם היו עושים לכם מה שעושים למשרד התחבורה עם כל הרוג בכבישים. מערכת הבריאות לא רוצה לבדוק את השפעת חוסר השירות על התמותה, אבל אנחנו יודעים את זה: בדרום הארץ ובצפונה חיים פחות מאשר באזור המרכז".

יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת - אלי אלאלוף (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת – אלי אלאלוף (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

אלאלוף הוסיף שהוא אינו מבין מדוע הופסקו התמריצים לרופאים שמשרתים בפריפריה. בתגובה לכך אמר רכז בריאות באגף התקציבים במשרד האוצר, אורן גבע כי "שרי האוצר והבריאות בוחנים כרגע מהו המודל הנכון ביותר כדי להשיג את המקסימום בנושא". יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ליאוניד אידלמן, ציין כי מספר הרופאים בצפון הארץ הוא חצי מאשר בתל אביב לאלף נפש, ומספר הסטודנטים לרפואה, ביחס למספר הרופאים במדינת ישראל, הוא הנמוך ביותר בקרב מדינות ה-OECD.

קופ"ח כללית הגיבה לדבריו של ליצמן: כללית לא קיבלה תקציבים לפתיחת מיטות בבית החולים סורוקה. בתי החולים של כללית ממומנים מהקופה ללא תיקצוב ייחודי משמעותי שיש בו כדי לכסות על גרעון בתי החולים או פתיחת מיטות ואפילו לא תחזוקה שוטפת. ראוי לציין שבתי חולים של המדינה מסובסדים ישירות ע"י אוצר המדינה. ע"פ נתונים שהוכנו לאחרונה ע"י מנכ"ל משרד הבריאות מדובר בהיקף העולה על 2 מיליארד ₪ לשנה. עמדת הכללית אשר נתמכת ע"י שר הבריאות היא לתקצב בנפרד את בתי החולים (של כללית וממשלתיים) ובכך להגיע לשיווין, רצון זה של השר לא מומש ע"י דרגים מקצועיים במשרדו ובאוצר.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!