דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

צה"ל / האלוף (במיל') בריק: "טוהר הנשק לא מחליש, זה מה שמחזק אותנו"

נציב קבילות החיילים פנה באגרת למפקדי צה"ל וביקש לחזקם בעמידה על ערכי צה"ל ● אלוף פיקוד הדרום: "מפקדים לא יכולים להתחמק מאמירות ערכיות ברורות"

טירונים בגדוד 101 של חיל הצנחנים (צילום: מתן חכימי / פלאש 90).
טירונים בגדוד 101 של חיל הצנחנים (צילום: מתן חכימי / פלאש 90).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

נציב קבילות החיילים, האלוף (מיל') יצחק בריק,  נקט אמש צעד חריג ושלח איגרת למפקדי צה"ל. "מאז ומעולם נבדל צה"ל מאויביו" כתב בריק, "בעיקר באיכות המשרתים בו. איכות זו מתבססת על רוח הלוחמים הפועלים על-פי ערכי 'רוח צה"ל' המהווים להם מצפן ודרך. בכך טמון כוחנו, ומכאן אנו שואבים את עוצמתנו".

האגרת  מתייחסת בעקיפין, מן הסתם, לשיח המתקיים בצה"ל ובחברה בכלל בעקבות הרשעתו של אלאור אזריה. ערכי צה"ל היסודיים ביותר, ובהם "טוהר הנשק", הרעיון שאין לעשות שימוש בנשק ולהפעיל כח קטלני במקרים בהם אין בכך צורך עליון, נמצא במתקפה ומוגדר כ"התייפיפות". בהקשר זה פנה בריק למפקדים וכתב "המשיכו לשמור על ערכינו מכל משמר, בעיתות שִגרה ומלחמה. אני מבקש לחזק אתכם בעמידתכם האיתנה ובשמירתכם על חוסנו הערכי והמוסרי של צה"ל מכל משמר".

בשיחה עם "דבר ראשון" אמר בריק כי "יש לנו צעירים מעולים שעושים משימות קשות ביותר ומסכנות חיים, אבל הם חשופים לשיח ברשתות משמאל וימין והם יכולים להתבלבל, שהגבולות שלהם יטשטשו. בשיח החברתי, עולות טענות כאילו טוהר הנשק יכול לפגוע בנחישות של לירות באויבים. אני טוען שממש לא. טוהר הנשק לא מחליש, להיפך, הוא מחזק אותנו".

"כשהאויב מאיים", מוסיף בריק, "יש לירות בו בלי היסוס, אבל כאשר הוא שוכב לרגליך – אל תירה בו.זה מה שהצעיד את צה"ל בכל מלחמותיו. זה מה שנתן לנו את הכוח המוסרי ולצאת בהרגשה שגם אם אתה פוגע באנשים, אתה עושה את זה מהמקום הנכון."

"אסור שהשיח יגרום לצעירים להתבלבל". אלוף (מיל) יצחק בריק, נציב קבילות החיילים (צילום: פלאש90).
"אסור שהשיח יגרום לצעירים להתבלבל". אלוף (מיל) יצחק בריק, נציב קבילות החיילים (צילום: פלאש90).

"היו לי לא פעם מצבים, למשל ביום האחרון במלחמת יום כיפור, הטנק שלי נפגע. הנהג נפצע. קפצתי מהטנק וכשאני יוצא ממנו, מקיפים אותי לוחמים מצרים שלפני רגע ירו לעברי, ואני רואה שהם מרימים ידיים. האינסטינקט שלי אמר בואו נחסל אותם ואני אומר לא יורים באנשים שמרימים ידיים. וככה היה. בסוף לקחנו אותם כשבויים".

"עמדנו מול הפיתוי; על זה אני מדבר. אסור שהשיח יגרום לצעירים להתבלבל. יש לנו צעירים מעולים שעושים משימות קשות ביותר ומסכנות חיים, אבל הם חשופים לשיח ברשתות משמאל וימין והם יכולים להתבלבל. שהגבולות שלהם ייטשטשו".

בריק, בעל עיטור העוז, היה מפקד טנק במלחמת ששת הימים. במלחמת יום הכיפורים, כממפקד פלוגת שריון, נקלע הכוח בפיקודו למארב קומנדו מצרי, באזור תעלת סואץ. הוא השתתף בצליחת התעלה וסיים את המלחמה, לאחר שהחליף שבעה טנקים, ונותר אחד מהלוחמים הכשירים הבודדים מגדודו, שמנה יותר מ-200 איש לפני הקרבות. בהמשך הקריירה הצבאית שלו פיקד על חטיבה 10 והשתתף במלחמת לבנון הראשונה. ב-1994 מונה לאלוף ושימש בין היתר כמפקד המכללות הצבאיות ומפקד הגיס הדרומי, עד לשחרורו ב-1999. מאז שנת 2008 משמש בריק, שהשנה ימלאו לו 70, כנציב קבילות החיילים.

גם מפקד פיקוד הדרום, האלוף אייל זמיר התייחס לשיח ברשתות החברתיות ובתוך צה"ל, בכנס חיפה למנהיגות שנערך אתמול. "בשבועת החייל נאמר שהחייל נשבע לשמור אמונים למדינה ולמוסדותיה הנבחרים. השבועה לא כוללת אמונים לרשתות החברתיות. אלאור אזריה עבר עבירה פלילית כפי שקבע בית המשפט"., האלוף זמיר התייחס לביקורת על פסק הדין מהשבוע שעבר שהרשיע את החייל אלאור אזריה בהריגת מחבל שלא היווה סכנה, וטען כי בניגוד לטענות של חלק מחברי הכנסת ואנשי הציבור, פסק הדין לא יחליש את יכולתם של חיילי צה"ל להיאבק בטרור.

זמיר התייחס לחשיבות בחידוד האמירה הערכית של מפקדי צה"ל לחיילים: "אומץ לב הוא גם לומר דברים ברורים ולא להתבלבל. לא להיות במקום הנוח אלא במרחבי האי נוחות. צריך לומר ברור מבלי להיחשב כעת כבר כמי שמנסה להשפיע על בית המשפט – מפקדים לא יכולים להתחמק מאמירות ערכיות ברורות". זמיר הוסיף כי "אין שום חשש אצל חיילים כיום. מאז תקרית אזריה היו 32 תקריות עם פלסטינים באיו"ש. בכל האירועים החיילים קיבלו גיבוי מלא. בסופו של דבר אנחנו צריכים לתת הגנה למדינה ולאזרחים שלה. הפלקטים של ערכי צה"ל שנמצאים בכל חדר דיונים אינם רק פלקטים. אי אפשר להתפשר על ערכי צה"ל, אחרת נאבד את הסמכות המוסרית שלנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!