דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איגוד התעשיינים

כלכלה / שקד: "לח"כים קל יותר לפגוע בתעשיינים מלהיאבק עם נערי האוצר"

שרת המשפטים תקפה את היקף החקיקה הפרטית, ואמרה כי לח"כים "יותר קל לחלק את העוגה מאשר להגדיל אותה". יו"ר ד"ר פישר: "תמיד אנחנו מקבלים סיסמאות של אמפתיה, אבל כשמגיעים לשעת האמת מצביעים בעד עידוד הייבוא בלי הגנה על התעשייה הישראלית"

שרת המשפטים, אילת שקד, נואמת בוועידת התעשייה 2017 (צילום: עופר עמרם)
שרת המשפטים, אילת שקד, נואמת בוועידת התעשייה 2017 (צילום: עופר עמרם)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"הסקטור הפרטי בישראל הפך להיות בשנים האחרונות שק חבטות של המחוקקים" אמרה שרת המשפטים איילת שקד בפתיחת ועדת התעשייה 2017 שנערכה במלון דיוויד אינטרקונטיננטל. "הרבה יותר קל לקחת אחריות על חלוקת העוגה מאשר על הגדלת העוגה. יותר קל להתמודד עם תעשיינים ולפגוע בהם מאשר להיאבק עם נערי האוצר על הגדלת חבילות הסיוע. יותר קל להחליט שהמעסיק יספוג עוד עלויות".

"חברי כנסת מובילים שבוע אחרי שבוע הצעות חוק פרטיות המבקשות לחלק את העושר מחדש. לקחת ממי שהם תופסים כמרוויח יותר מדי ולתת למי שנראה להם שמרוויח מעט מידי" הוסיפה ואמרה כי היא גאה בכך שוועדת השרים לענייני חקיקה בלמה עד כה מאות הצעות חוק פרטיות מסוג זה, וכי בכוונתה להיפגש עם יו"ר הקואליציה דוד ביטן ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין במטרה לחשוב כיצד מצמצמים את היקף הצעות החקיקה המוגשות בכנסת. "הרבה הצעות חוק בעיקר מהאופוזיציה הן בעייתיות מבחינת התשומות של התעשיינים – בעיקר בכוח אדם. ולכן אנחנו משתדלים ליירט אותן החוצה. זו ההנחיה עכשיו, תראו פחות הצעות חוק שפוגעות בסקטור הפרטי – גם אם הן טובות לעובדים" אמר ח"כ ביטן.

"השקעה נמוכה בהכשרה מקצועית"

"הסביבה העסקית והרגולציה הלא מספיק עקבית ויעילה, זה נושא שבהחלט מעיב על הפיריון במשק" אמרה נגידת בנק ישראל קרנית פלוג, אולם לדבריה לפריון הנמוך סיבות נוספות. בייחוד הדגישה הנגידה את תת-ההכשרה של העובדים במדינת ישראל. " החברות ב-OECD מאפשרת לנו למדוד את המיומנויות של העובד הישראלי ביחס לעובדים במדינות אחרות ומבחן PIAAC מצביע על כך שבכל תחומי המיומנויות האוכלוסיה הישראלית הבוגרת במצב נמוך מבמדינות אחרות" אמרה.

נורית הראל, יו"ר משותפת של ד"ר פישר: "הרגולטורים דואגים ליוקר המחיה – זו הסיסמא היום. גם אני דואגת לזה, עם העובדת שלי אומרת לי שהיא לא מצליחה לסגור את החודש. בסוף יהיה סבון בשקל אבל לא יהיה שקל לשלם אותו כי לא תהיה תעשייה ופרנסה".

"מה שמטריד במיוחד זה שבבחינה של מערכת החינוך, ההישגים בכל התחומים נמוכים בהשוואה בינלאומית. פערים גדולים, פערים בין דוברי עברית לערבית. מערכת החינוך לא עוזרת לייצר שוויון הזדמנויות לאנשים שבאים מרקע קשה. צריך לשפר את ההון האנושי בכל הרמות, להגדיל ולייעל את ההשקעה במערכת החינוך ולמקד אותה בהקניית מיומנויות בסיסיות לכל חלקי האוכלוסייה. להגביר את התכנים הטכנולוגיים הן במערכת התיכונית והן בשלבים מאוחרים יותר. בהכשרה המקצועית – אנחנו משקיעים בכך מעט מאוד בהשוואה עולמית". עוד ציינה הנגידה כגורם המעכב את הפריון את העובדה שמלאי ההון למועסק במגזר העסקי נמוך בישראל בהשוואה בינלאומית, ואת הפתיחות הנמוכה לדבריה של השוק לתחרות עולמית.

נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, נואמת בוועידת התעשייה 2017 (צילום: עופר עמרם)
נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, נואמת בוועידת התעשייה 2017 (צילום: עופר עמרם)

"צריך הרבה פחות רגולציה. אבל בניגוד לאינסטינקט – אי אפשר להוביל את המהפכה התעשייתית הרביעית בלי ממשלה שעובדת בזה" אמר ח"כ יאיר לפיד, "אין חדשנות בלי השקעה ממשלתית – את התשתית רק ממשלה יכולה לעשות, כי רק ממשלה יכולה להפוך את מערכת החינוך למתקדמת, ולהקים מכללות בפריפריה. ורק ממשלה יכולה להוביל מהלך גדול של הכשרה טכנולוגית. רק ממשלה יכולה לייצר מטרות לאומיות כמו כניסה של ישראל לשוק ה-Big Data או הכפלה של מספר מהנדסי התכנה בתוך כמה שנים והשקעה במפעלים".

בלי הגדלת העוגה לא נראה תוכנית אמתית

"הרבה אנשים שצריכים לדאוג לא דואגים, למרות שהתעשייה נמצאת בתהליך של התרסקות" פתח נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש את הועידה, "מ- 60 מפעלים שהוקמו לפני עשור, בשנה האחרונה הוקמו רק חמישה מפעלים. כמו כן, אם בעבר רק ל- 16 אחוז בעלי מפעלים ישראלים היו גם מפעלים בחו"ל, היום ל- 36 אחוז בעלי מפעלים יש גם קווי ייצור בחו"ל, ואנחנו מאמינים כי בשנים הקרובות המספר הזה יקפוץ לכ- 50 אחוז". נורית הראל יו"ר משותפת של חברת ד"ר פישר אמרה: "בכל עבודתי בשנים האחרונות תמיד אנחנו מקבלים סיסמאות של אמפתיה. אבל כשמגיעים לשעת האמת הם מצביעים בעד עידוד הייבוא, הפחתת רגולציה על ייבוא בלי אף הגנה על התעשייה הישראלית. הרגולטורים דואגים ליוקר המחיה – זו הסיסמא היום. גם אני דואגת לזה, כי העובדת שלי אומרת לי שהיא לא מצליחה לסגור את החודש. בסוף יהיה סבון בשקל, אבל לא יהיה שקל לשלם אותו כי לא תהיה תעשייה ופרנסה". לדבריה הוסיף אורי יהודאי, נשיא פרוטרום, כי "ההתעסקות העיקרית ב'איך להזיז את השמיכה' היא הבעיה העיקרית. הסיפור הוא הגדלת העוגה – בלי הגדלת העוגה לא נראה תוכנית אמתית. המלחמה היא לא בין התעשיינים לאחרים".

"העברנו תקציב לשנתיים ובין תקציב לתקציב יש חיים, יש דברים שצריך לעשות" אמר יושב ראש ועדת הכספית של הכנסת ח"כ משה גפני, "יש לנו משק חזק, מציאות שבה אפשר לעשות דברים – ההכנסות הן 10 מיליארד שקל יותר ממה שחזו. מבחינה כלכלית מצבינו טוב ואנחנו מודים לקב"ה על זה. ודווקא עם התעשיה אנחנו לא מצליחים. צריך לקיים את מה שהתחייבו בר כמה פעמים בדיוני התקציב – לסייע למפעלים, להוריד רגולציה". "האוצר מסכים לחקיקה שתומכת בעובדים רק אם היא על חשבון המעסיקים. הטעות היא שהמדיניות הרבה פעמים מובלת על ידי אגף התקציבים" אמר ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו).

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!