דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אוניברסיטאות

סכסוך עבודה / עובדי המעבדות באוניברסיטאות מוחים על עיכוב בתוספות שכר

העובדות והעובדים זכאים לתוספות שכר לפי חוק, אך ועד ראשי האוניברסיטאות מעכב אותן כבר שנה. יושבת ראש הוועד: "אנחנו מתנהלים מול אנשים שהחוק והסדר במדינה הם המלצה מבחינתם"

מוחים על הלנת שכר מתמשכת (תמונה: הסתדרות המיקרוביולוגים הביוכימאים ועובדי המעבדות)
מוחים על הלנת שכר מתמשכת (תמונה: הסתדרות המיקרוביולוגים הביוכימאים ועובדי המעבדות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

המיקרוביולוגים והביוכימאים העובדים במעבדות האוניברסיטאות מקיימים מאז תחילת ינואר צעדים ארגוניים במחאה על סירוב ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) להעניק להם תוספות שכר שנחתמו במסגרת הסכם המסגרת 2016, לאחר שנים של שחיקת שכר.

"את סכסוך העבודה הכרזנו רק בדצמבר לאחר שניסינו וישבנו איתם לדבר, כי חשבנו שאולי זו טעות טכנית או אי הבנה. עד שהבנו שאנחנו מתנהלים מול אנשים שהחוק והסדר במדינה הם רק במסגרת המלצה מבחינתם" אמרה ל'דבר ראשון' אסתר אדמון, יו"ר הסתדרות המיקרוביולוגים הביוכימאים ועובדי המעבדות.

במסגרת העיצומים, לא מעניקים עובדי המעבדות שירותים למעבדות סטודנטים, אינם מעניקים שירות לציוד הבין-מחלקתי. עובדי מעבדות שהם גם מרצים חדלו לתת הרצאות לסטודנטים. בנושא הבטיחות במעבדות הפסיקו העובדים לספק מענה, והם חדלו לקבל ולהוציא הזמנות. עם זאת הדגישה אדמון, "אנחנו משתדלים לא לגרום לנזק רציני לא לסטודנטים ולא לחוקרים ולמדענים. לדוגמא היתה מדענית שהתחננה על ניסוי שהיא עובדת עליו שנה שלמה, ושאם לא ניתן לה שירות כל העבודה שלה – של שנה שלימה תלך לטמיון. אנחנו מנסים לא לפגוע גם בסטודנטים. אנחנו במו"מ בנושא זה גם מול התאחדות הסטודנטים". במקביל עורכים העובדים הפגנות מול משרדי ההנהלות בקמפוסים השונים.

הסכם המסגרת שנחתם בסוף דצמבר 2015 קבע העלאת שכר של 7.5% לכלל העובדים במגזר הציבורי – אולם סקטורים מסויימים אשר שכרם קפא לאורך השנים, כדוגמת עובדי המעבדות – המיקרוביולוגים והביוכימאים, שההסכם הייחודי האחרון שנחתם בענף שלהם היה בשנת 1995, קיבלו תוספת של 7.5% נוספים. ביולי חשף 'דבר ראשון' כי ראשת מנהלת ור"ה דבורה מרגוליס, שלחה לעובדי המעבדות באוניברסיטאות מכתב על פיו האוניברסיטאות אינן מכירות בתחולת ההסכם עליהן.

הפעימה הראשונה של ההסכם אמורה היתה לחול ביוני 2016, ולהיות רטרואקטיבית החל מינואר 2016. כלומר מדובר בעיקוב של למעלה משנה, במהלכה לא מקבלים עובדי המעבדות באוניברסיטאות את העלאת השכר, המגיעה להם על הסכמי המסגרת. "מבחינתנו ומבחינת ארגון העובדים (כפי שעולה משיחות שקיימנו עימו), הסכם העלות הכוללת למעבדות מהווה חלק מההסכמות בנוגע להסכם מסגרת 2016 אשר האוניברסיטאות הן צד לו, והוא כאמור אמור לחול על האוניברסיטאות כצד להסכם." כתב הממונה על השכר באוצר יוסי כהן ביולי ליו"ר ור"ה בילי שפירא, כשהוא מתריע בהמשך כי אי תיקון הטעות עשוי להוביל להכרזת סכסוך עבודה מצד ההסתדרות.

למאבקם של עובדי המעבדות מצטרפים גם אנשי סגל אקדמאי. כך ציין ארגון מ4 (המהנדסים, המח"ר, המיקרוביולוגים והמדענים בטכניון) במכתב שנשלח להנהלת הטכניון. במכתב של ארגון הסגל האקדמאי הבכיר של אוניברסיטת תל אביב להנהלה, נכתב – "ארגון הסגל הבכיר רואה בכיבוד הסכמי עבודה ובפרט הסכמים קיבוציים, אבן יסוד במערכת היחסים שבין עובדים למעסיקים, ותומך במאבקם של עובדי הבכ"מ. אנו מבקשים מחברי הסגל שנפגעים כתוצאה משביתת עובדי הבכ"מ, בשל חוסר קיום פעילויות הוראה ומחקר התלויים בעובדים אלה לגלות הבנה למאבקם של עובדים אלה".

"מנהלי המעבדה הם תשתית המחקר שלנו. סטודנטים, מענקים וציוד, באים והולכים, אבל מנהלי המעבדה נשארים ומאפשרים למדע במעבדות שלנו להתקדם ולהצליח", כתבו הפקולטה למדעי הטבע באוניברסיטת חיפה להנהלה. "הם מנהלים מחקר עצמאי פורץ דרך ומפתחים יכולות חדשות במעבדה שדורשות ידע, מיומנות וסבלנות. הם מדריכים את הסטודנטים ומעבירים להם את הידע הקיים במעבדה. הם מתחזקים את המעבדה, פותרים בעיות ושומרים על הסטודנטים בטוחים ועל המעבדה מתפקדת. רבים מהם, אנשים יוצאי דופן ביכולות ובידע שלהם, שהתמזל מזלנו לעבוד איתם כצוות, ומהווים נכס לפקולטה ולאוניברסיטה". למכתבם הקורא להגעה להסכם עם עובדי המעבדות במהירות האפשרית, צרפו רשימת מאמרים שפורסמו בעיתונים בינלאומיים המופיעים ברשימת ות"ת, שפורסמו לדבריהם – בזכות עובדי המעבדות.

מור"ה נמסר בתגובה: "הנושא נמצא על שולחנו של פורום המנכ"לים של ור"ה, ומטופל ע"י גורמי המקצוע הרלוונטיים"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!