דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות

פרידה / הזמר והיוצר מאיר בנאי הלך לעולמו בגיל 56

הזמר שפרץ ללב המוסיקה הישראלית בשנות השמונים ייזכר כמי ששר את הלהיטים "גשם", "שירו של שפשף", "אהבה קצרה" "וביניהם" ו"שער הרחמים". בחודשים האחרונים לחייו הוא נאבק במחלת הסרטן. לווייתו תיערך היום (ו') ב-12:00 בגבעת שאול

מאיר בנאי במופע "בשם האהבה". צילום: דוויד סקורי - צילום יח"צ - באדיבות "מקום בעולם" הפקות
מאיר בנאי במופע "בשם האהבה". צילום: דוויד סקורי - צילום יח"צ - באדיבות "מקום בעולם" הפקות

הזמר והיוצר מאיר בנאי הלך אמש (חמישי) לעולמו בגיל 56. בחודשים האחרונים נאבק במחלה קשה. הוא הותיר אחריו את הוריו יצחק ושמחה בנאי, ילדיו – נועם ונוגה, ואחיו – אורנה, אפרת ואביתר. לווייתו תיערך היום (שישי) בבית העלמין בגבעת שאול בירושלים.

מאיר בנאי נולד ב-1960 וגדל בבאר שבע ליצחק ושמחה בנאי. הוא החל את דרכו המוסיקלית לאחר שהשתחרר מהצבא, כשהופיע כזמר אורח בתכנית הטלוויזיה "זה הזמן". בשנת 1982 הוציא במימון עצמי תקליט שדרים ראשון עם השירים "אל המנוחה" ו"אביתר", שנכתב על אחיו – לימים זמר מפורסם אף הוא. בעקבות הצלחת השירים הקליט את אלבומו הראשון – "מאיר בנאי", שהופיע ב-1984 וכלל את השירים "כשהיום עולה" ו"מחפש את הכיוון". את האלבום הפיק אריק רודיך.

לאחר הופעת האלבום הראשון לקח חלק בלהקת "חופים" יחד עם חני ליבנה, משה דץ וליזה קחטן, שהעלו מופע משירי נחום היימן. בסוף 1985 השתתף בסרט "שוברים" והלחין את שיר הנושא שלו שהפך ללהיט – "שירו של שפשף" שאת מילותיו כתב יאיר ניצני. בנוסף השתתף בנאי בסרט "נאדיה" וכן הופיע בפסטיגל.

אלבומו השני של מאיר בנאי, "גשם" הופיע בשנת 1987 בהפקתו של מתי כספי. מלבד שיר הנושא של האלבום, בלטו בו השירים "אצלך בעולם", "תגידי אש תגידי מים", "אל תלכי מכאן", ו"הלילה של אתי". בתוך חודשים ספורים הפך "גשם" לאלבום זהב לאחר שנמכרו ממנו 20 אלף עותקים. ב-1988 הופיע אלבומו השלישי של בנאי "הופעה חיה". ב-1990 הופיע אלבומו הרביעי של בנאי "צבעים משתנים", שלא זכה להצלחה מסחרית.

אלבומו החמישי של בנאי, "וביניהם", הופיע ב-1992. השירים "וביניהם", "אהבה קצרה" ו"שער הרחמים" הפכו ללהיטים ובנאי זכה בתואר זמר השנה. ב-1996 הופיע אלבומו השישי "מנגינת הנדודים" ששיר הנושא שלו זכה להצלחה. ב-1999 יצא בנאי למופע משותף עם ארקדי דוכין בשם "ארקדי בנאי מאיר דוכין", בו ביצעו שניהם שירים שיצרו. באותה שנה הוציאו השניים מיני-אלבום בשם זה, ובו הקלטות אולפן של חמישה שירים מהמופע. מהמיני-אלבום זכו להצלחה השיר "דומינו" שיצרו במשותף, והביצוע של השניים לשירו של בנאי "אהבה קצרה".

בשנת 2001 יצא לאור אלבומו השביעי של מאיר בנאי – "לב סדוק". לצד שיר הנושא "לב סדוק" בלטו באלבום השירים "אליה" ו"מרגישה בסרט". בשנת 2002 הופיע אלבום אוסף כפול של בנאי בשם "כמה אהבה". בנוסף ללהיטיו נכלל באלבום שיר שנכתב והוקלט במיוחד לאוסף – "בשם האהבה", ותקליטור נוסף עם מבחר שיריו בביצוע אקוסטי, שהוקלטו אף הם במיוחד לאוסף.

אביתר ומאיר בנאי (צילום: משה שי  פלאש 90)
אביתר ומאיר בנאי (צילום: משה שי פלאש 90)

בשנת 2007 הוציא בנאי את האלבום "שמע קולי", ובו שירים מפיוטים יהודיים מתקופות שונות. חלק מהשירים בוצעו בלחניהם המסורתיים וחלקם בלחנים מקוריים של בנאי. בין השירים שהתפרסמו מאלבום זה – "לך אלי תשוקתי" שהלחין בנאי על פי פיוטו של הפרשן המקראי והמשורר רבי אברהם אבן עזרא, "איילת חן" שכתב שלום שבזי והלחין בנאי על פי לחן עממי ו"שלום לך דודי" של אבן גבירול לפי לחן של מוחמד וואהבי. את שירי האלבום הפיק ועיבד המוזיקאי גיל סמטנה. שלושה חודשים לאחר צאתו הוכתר האלבום כאלבום זהב. בשנת 2011 יצא לאור אלבום הופעה כפול של בנאי בשם "כמו אגם רוגע".

לאורך השנים התקרב בנאי למסורת ולדת. בראיון לחדשות ערוץ 2 עם צאת האלבום "שמע קולי" אמר בנאי: "אני משתדל מאוד לקיים מצוות כי אני מרגיש מאוד נוח לקיים מצוות. אני מאוד מחובר לזה. זה ממלא לי את החיים ונותן לי הרבה תוכן, והרבה משמעות והרבה שמחה. אז.. כן, אני חושב שאני דתי, כן. למה לא. למה לא בעצם? (…) זה טוב להתפלל, צריכים להתפלל כמה שיותר בעיני, כולם מתפללים, כל אדם מתפלל וזה פותח את הנשמה."

מאיר בנאי (צילום: יח"ץ "מקום בעולם" / ויקימדיה).
מאיר בנאי (צילום: יח"ץ "מקום בעולם" / ויקימדיה).

נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס למותו של מאיר בנאי במילים נרגשות. "אולי זה הקול שלו שמרטיט את הלב, אולי זו הכוונה בשירתו, אבל בכל פעם ששמעתי אותו שר – הזדהתי ונפשי נסחפה עם המנגינה למחוזות שרק מוסיקה יכולה להוביל אליהם. הייתי מזמזם את שיריו בליבי גם שעות אחרי סוף הניגון: ״כי את, גם את חלק משער הרחמים״, ״כי העיר כבר עייפה היא פוחדת מעצמה, רוצה לנשום״. מאיר בנאי. אזכור אותך צעיר כפי שהיית, מסתיר חיוך מבוייש, משורר נפלא ומוסיקאי נדיר. תנחומיי למשפחת בנאי האהובים."

מאיר בנאי (צילום: פלאש 90).
מאיר בנאי (צילום: פלאש 90).

שרת התרבות והספורט מירי רגב אמרה עם היוודע דבר מותו של מאיר בנאי כי "אנו נפרדים היום ממאיר בנאי, נצר למשפחת הבנאים של התרבות העברית. אהבתי לשמוע את שיריו, אשר הדהדו את ייחודיותו כאמן וכאדם. מאיר, נפרדת ממך במילותיך שלך – לך בדרך שאתה מכיר אל שער הרחמים שם למעלה – ותישא שיר ותפילה למען כולנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!