דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הסכם קיבוצי

חברה ועבודה / נחתם הסכם קיבוצי ענפי חדש לנהגי משאיות

במסגרת ההסכם נקבע שכר מינימום ענפי, הגדלת דמי המחיה וכן מנגון משותף לפיקוח ואכיפת ההסכם. כעת יוגש ההסכם לשר העבודה והרווחה חיים כץ כדי שירחיב אותו לכלל הנהגים

משאיות על כביש איילון, ארכיון (צילום: רוני שוסטר / פלאש 90).
משאיות על כביש איילון, ארכיון (צילום: רוני שוסטר / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בשורה לנהגי המשאיות – איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות והתאחדות בעלי מפעלי ההובלה חתמו ביום חמישי האחרון על הסכם קיבוצי ענפי חדש בענף. במסגרת ההסכם נקבע כי שכר המינימום הענפי יהיה גבוה תמיד במאה שקלים למעלה משכר המינימום הכללי במשק, ככל שיתעדכן. האש"ל שמקבלים העובדים עודכן ל-53 שקלים ליום, והפרשות המעסיק לקרנות ההשתלמות עודכנו מ-6% ל-6.74%.

"זה עובדים שהם באמת קשי יום וכל היום על ההגה, והיה לנו חשוב לעדכן להם את השכר ואת האש"ל. האש"ל שלהם הרי הוא חלק מהארוחות שלהם בדרכים" אמר לדבר ראשון אבי אדרי יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות. "היה מו"מ ארוך וממושך, אבל אני מברך ומקווה שההסכם הזה ישפר את הדימוי על הענף שמשרת את הכלכלה הישראלית ואת הביטחון" אמר גבי בן הרוש יו"ר מועצת המובילים בהתאחדות בעלי מפעלי ההובלה.

חתימת הסכם ענפי בענף ההובלה (באדיבות איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות).
חתימת הסכם ענפי בענף ההובלה (באדיבות איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות).

ההסכם החדש צפוי להיות מוגש לשר העבודה והרווחה לצורך חתימה על צו הרחבה שמשמעותו תהיה שההסכם יחול על כלל נהגי המשאיות בישראל – למעלה מעשרת אלפים נהגים.

בן הרוש קרא למדינה לקבוע בתנאי הסף של מכרזי ההתקשרויות עם חברות הובלה, עמידה בתנאי ההסכם הקיבוצי וצו ההרחבה אשר יוטל עליו, "זה ייתן דחיפה להמריץ את החברות והמפעלים שלא לשחק על חשבון שכר העובדים, ולא להעסיק אותם בניגוד לחוק. זה לא דורש חקיקה, אלא רק חוזר של החשב הכללי למשרדי הממשלה".

מלבד ההיבטים הכלכליים של ההסכם הוא כולל סעיף ייחודי ומשמעותי – קביעת מנגנון משותף להסתדרות ולהתאחדות במטרה לאכוף את יישומו, באמצעות ועדה משותפת ומבצעי אכיפה. "הענף הזה הוא מאוד פרוץ וההסכמים אינם מיושמים. לא נותנים בו את הפנסיה כמו שצריך. בענף ההובלה הפנסיה היא בגין 150% מהשכר, זה הסכם ייחודי אבל הרבה מאוד מעסיקים לא מיישמים אותו, למרות צו ההרחבה. ולכן מנגנון יישום ההסכם הוא לא פחות חשוב מההישגים הכלכליים" מסביר אדרי. לדבריו יפיקו ההסתדרות יחד עם ארגון המעסיקים פנקסי זכויות לנהג שאותו יחלקו לנהגים, מאורגנים ושאינם מאורגנים בשטח, ובנקודות אסטרטגיות שנהגי משאיות רבים עוברים בהם. "לכל עובד יהיה טלפון של חדר המצב, של האיגוד, ובכל בעיה יוכל לברר את זכויותיו. תמיד יהיה לו למי לפנות בעניין ההסכמים". אדרי מקווה גם שהמהלך יוליד מתוכו התאגדויות חדשות והקמת ועדים חדשים בענף.

אדרי מקווה שהגברת האכיפה על ידי הארגונים תשפיע גם על היבטים הנוגעים לבטיחות הנהגים בעבודתם, "חלק מנושא הבטיחות זה ההעסקה בשעות לא חוקיות. במסגרת מנגנון האכיפה נבקש מנהגים לדווח גם על שעות עבודה מעבר לשעות המותרות ונהיה מסונכרנים גם עם משרד העבודה והרווחה שיש לו מפקחים. מנגנון האכיפה לא יטפל רק בנושאי שכר ופנסיה אלא גם בהעסקה בניגוד לחוקי הבטיחות". "חברה שלא תתיישר עם החוק וההסכם – שלא תהיה במשחק" הוסיף בן הרוש והדגיש את חשיבות אכיפת ההסכם והחוק גם על ידי המדינה "כל פעם שיש תאונה קטלנית עם משאית הנהגים מתוייגים כאויבי העם. המדינה צריכה להפנים את חשיבות הנהגים הללו. אין סיבה שיעבדו בתת תנאים".

נהגים שזכויותיהם הופרו יכולים לפנות לחדר המצב של ההסתדרות בטלפון 2383*

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!