דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברת חשמל

כלכלה וחברה / הזכות לחשמל: חב' החשמל לא תנתק חייבים, בצעד שעשוי לפרוץ דרך

חברת החשמל הודיעה כי תשהה ניתוק חייבים, בעקבות עתירה עקרונית כנגד ניתוקי חשמל לעניים. בדיונים שהתקיימו השבוע בין חברת החשמל לארגונים חברתיים הושגה התקדמות בנוגע לשינוי מדיניות הגבייה בחברה. האם תוכר הזכות לחשמל?

קווי חשמל (צילום: לואיס פישר / פלאש90)
קווי חשמל (צילום: לואיס פישר / פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בדיון בבית המשפט אתמול (ראשון) הודיעה חברת החשמל שלא תנתק את העותרים מזרם החשמל עד להכרעה בעתירה. מדובר בהישג קטן, כחלק מעתירה עקרונית נגד מדיניות הגביה של החברה, המנתקת חייבים מן הזרם ומאלצת אותם להשתמש במת"מ (מונה תשלום מראש), כאשר חלק נכבד מן התשלום, עד 50% בעבר, מוסט לטובת החזר החובות, ולא לתשלום מראש על חשמל כמתבקש. מדיניות החברה מאושרת ע"י רשות החשמל, המתירה את הניתוקים.

בעתירה, שהוגשה נגד שר התשתיות, רשות החשמל וחברת החשמל, דורשים העותרים להפסיק את ניתוקי החשמל לעניים בעלי חוב, בשל הפגיעה הקשה בזכויות היסוד שלהם – כבוד האדם, לקיום בכבוד ולבריאות. עוד דורשים העותרים לקבוע אמות מידה מהותיות לגביית חובות חשמל ולניתוק מחשמל, שיבטיחו הגנות משמעותיות לזכויותיהם של צרכנים עניים ופגיעים.

את העתירה הגישו חמישה בני אדם שנותקו מחשמל בעבר ומתקשים לשלם כיום את חובותיהם. בנוסף עתרו גם האגודה לזכויות האזרח, באמצעות עו"ד משכית בנדל, וארגון רבנים למען זכויות אדם על ידי עו"ד עדי ניר בנימיני מהקליניקה לזכויות אדם באוניברסיטת תל אביב.

חברת החשמל הודיעה כי שלושה מהעותרים שבביתם מותקן מת"מ (מונה תשלום מראש) לא ינותקו מהחשמל, ללא קשר לטעינה, והחברה לא תתקין מת"מ בביתם של שני העותרים הנוספים. בכך נענתה חברת החשמל לאחת מדרישות העתירה.

בדיון שהתקיים השבוע במסגרת "שולחן עגול" בין חברת החשמל לארגונים חברתיים, השיב אורן הלמן, סמנכ"ל הרגולציה וקשרי ממשל של חברת חשמל לדרישות שהועלו על ידי סמנכ"ל עמותת "ידיד" רן מלמד, ואמר כי כבר בשבועות הקרובים תפרסם החברה את אמות המידה החדשות שיאפשרו ניתוקי חשמל לסרבני חשמל בלבד.

עובדי חברת החשמל מבצעים תיקונים במתח חי בכבל מתח גבוה בשכונת רמות בירושלים. צילום: דודו טוהר, חברת החשמל
עובדי חברת החשמל מבצעים תיקונים במתח חי בכבל מתח גבוה בשכונת רמות בירושלים. צילום: דודו טוהר, חברת החשמל

ייתכן שאמירות אלו מצד חברת החשמל מושפעות מלחץ שהפעיל יו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל, כאשר הבהיר בדיונים בנושא על במת הכנסת, שאם לא תשתנה המדיניות, הוא מתכוון לקדם בחקיקה מהירה את הצעת החוק שהוכנה בשיתוף עמותת "ידיד" והקובעת, כפי שנקבע בנושא ניתוקי המים, כי לא ינותקו יותר צרכני חשמל באשר חשמל היא זכות יסוד בסיסית.

בישראל לא הוכרה הזכות הזו, והתוצאה של ניתוקים חוזרים היא מעגל של מצוקה שמקשה על החייבים לשלם את חובותיהם.

עוד הודיעו בכירי החברה כי הם מתכוונים לאפשר לחייבים לשלם את חובותיהם בתשלומים ובשוברים וזאת כחלק ממערכת הבילינג החדשה האמורה להכנס לפעולה בתקופה הקרובה וכן בכוונת החברה להקים ועדת חריגים אשר תאפשר לה למחוק או להפחית חובות לצרכנים אשר ברור כי אינם יכולים להחזירם בשל מצבם הכלכלי והאישי הקשה. בועדה זו ישתתפו גם נציגי ארגוני החברה האזרחית.

מאבק שצובר תאוצה

המאבק להכרה בזכות לחשמל נמשך כבר תקופה ארוכה בהובלת קואליציה שנקראת "פורום החשמל", הטוענת כי בדומה למים, החשמל הוא צורך בסיסי בחיים המודרניים, ואין לנתק אדם מהזרם בשל חוב כספי. באגודה לזכויות האזרח פרסמו בשנת 2015 חוברת עדויות של חייבים שנותקו, בה תואר המקרה של א', אלמנה מחיפה:

"אני בת 66 וחיה לבד בשבע השנים האחרונות, מאז שבעלי נפטר מסרטן. היו לו חובות, ועם מותו החובות עברו אלי. בעקבות זאת עיקלו לי את חשבון הבנק וכך הצטברו גם חובות בחברת החשמל. לפני מספר שנים פנו אלי מחברת החשמל והודיעו לי שעלי לעבור למת"מ. אני מתקיימת מ-2,700 ש"ח בלבד שאני מקבלת בגין קצבת שארים והשלמת הכנסה, ומתוך זה 500 ש"ח הולך בעבור התרופות הקבועות שלי. בכל פעם שהייתי מכניסה כסף למת"מ חלק גדול ממנו היה הולך בעבור החוב שהיה לי, וכך התקשיתי מאוד לעמוד בתשלומים האלה. כל כמה זמן היה מתנתק לי החשמל ולא היה לי כסף נוסף בשביל לצרוך עוד חשמל. כבר שנים שיש לי אסטמה כרונית ואני מגיעה למצבים שבהם אני מתקשה לנשום וחייבת אינהלציה, ולכן החשמל היה ועודנו חיוני עבורי. לפעמים כשהייתי זקוקה לאינהלציה ולא היה לי חשמל הייתי דופקת בדלת של אחד השכנים ומבקשת ממנו לחבר את האינהלציה לחשמל, כי אחרת הייתי נחנקת ולא מצליחה לנשום, אך פעמים רבות הייתי מוותרת על החמצן כדי להימנע מהבושה הזו, במיוחד אם היה מאוחר בלילה ולא היה לי נעים להפריע לשכנים".

השאיפות של "פורום החשמל" לא מסתכמות באיסור ניתוקי חשמל לצרכנים בשל חוב, אלא גם כוללות הרחבת מעגל הזכאים להנחות, שינוי דרכי הגבייה של חובות חשמל, וגיבוש כללים לחיבור צרכנים בעלי חוב לאספקת חשמל מופחתת במקום לנתקם מהחשמל. בפורום החשמל חברים: "שותפות חיפה להתרת שרשרת העוני" (הכוללת את תושבי העיר חיפה, אגף הרווחה – עיריית חיפה, והפקולטה למדעי הרווחה והבריאות באוניברסיטת חיפה), "רבנים למען זכויות האדם", "האגודה לזכויות האזרח" בישראל ו"הקליניקה לזכויות אדם" באוניברסיטת תל-אביב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!