דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

המלחמה בסוריה / תושבי העיר דיר א-זור בסוריה בסכנה מיידית לטבח המוני

ארגון דאעש הרצחני הצליח לכבוש עמדות אסטרטגיות מידי משטר אסד ולהפריד את העיר המדברית בה חיים כ-100,000 אזרחים משדה התעופה הצבאי הסמוך לה שהיווה ציר מרכזי להעברת פצועים, מזון ותרופות. במקביל, הודיע אתמול (ב') האו"ם כי מחצית מהאזרחים הסורים החיים באזורים נצורים הינם ילדים

ילד בן שנתיים ואמו מאידליב, סוריה (צילום: סוכנות הידיעות AP).
ילד בן שנתיים ואמו מאידליב, סוריה (צילום: סוכנות הידיעות AP).
אוריאל לוי

דאעש הצליח לבתר את המובלעת של משטר אסד בדיר א-זור. העיר הנצורה מזה שלוש שנים, ומצויה בשלטון צבא אסד, נותקה משדה התעופה הצבאי הסמוך לה. בעיר המדברית דיר א-זור חיים כ-100,000 אזרחים הנמצאים עתה בסכנה מיידית לטבח המוני אם דאעש יצליחו לכבוש את העיר. בימים האחרונים דווח כי המחבלים של דאעש הרגו עשרות חיילים מצבא אסד במתקפה על העיר, והצליחו לכבוש כמה עמדות אסטרטגיות ולהפריד את העיר משדה התעופה הצבאי הסמוך לה, שהיווה עורק ראשי להובלת מזון, דלק, תרופות ופצועים מהעיר הנצורה ואליה. סוכנות הידיעות הסורית סאנא דיווחה כי לוחמי דאעש תוקפים בכמה חזיתות, בהן שדה התעופה, עמדות שמירה ושכונות העיר.

דאעש שולט ברוב שטחו של מחוז דיר א-זור המדברי, הגובל בעיראק. כמו כן הארגון הרצחני שולט ביותר ממחצית שטחה של בירת החבל. ב-17 בספטמבר 2016 הפציץ חיל האוויר האמריקאי ומוצב אסטרטגי של צבא סוריה בדיר א-זור. ארגון זכויות אדם סורי היושב בלונדון דיווח כי בהפצצה נהרגו לפחות 80 חיילי צבא סוריה. רוסיה וממשלת אסד אישרו כי אכן בוצעה התקפה והאשימו את האמריקאים בסיוע לדאעש. מהפיקוד המרכזי של צבא ארה"ב נמסר כי מדובר בטעות. ההתקפה האמריקאית הייתה "שובר שוויון" לאחר כשנתיים בהן נחל דאעש מלכבוש את העיר דיר א-זור. מאז הפצצה זו, דאעש תקפו את שדה התעופה הצבאי של דיר א-זור מספר פעמים והצליחו להשמיד מספר מטוסים שחנו בו.

בכירים באו"ם הודיעו אתמול (שני) כי 700 אלף בני אדם חיים ב–15 אזורים נצורים ברחבי סוריה, וכמעט מחצית מהם ילדים. על פי ההודעה של ראשי סוכנות האו"ם לפליטים (UNHCR), משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים (OCHA), סוכנות האו"ם לילדים (UNICEF), תוכנית המזון העולמית (WFP) וארגון הבריאות העולמי (WHO), יש לאפשר באופן מיידי "גישה בטוחה וללא תנאים לסיוע הומניטרי". עוד נכתב בהודעה כי לרבים מאותם אזרחים נצורים חסרים "האמצעים הבסיסיים ביותר כדי לתמוך בעצמם". ראשי האו"ם ציינו כי בנוסף לנצורים, כ-5 מיליון בני אדם, בהם לפחות 2 מיליון ילדים, חיים באזורים שקשה להעביר אליהם סיוע הומניטארי.

הפסקת האש שהושגה באנקרה בדצמבר הופרה 318 פעמים בשבועיים שעברו מאז שנכנסה לתוקף

עוד בסוריה, הרשת הסורית לזכויות אדם SNHR פרסמה שלשום דו"ח אודות הפרות הפסקת האש שהושגה באנקרה ב-30 בדצמבר 2016, על פי הדו"ח 318 פעמים בשבועיים הראשונים מאז שנכנסה לתוקף. על פי הדו"ח משטרו של אסד הפר את הפסקת האש 277 פעמים, רוסיה התקיפה 34 פעמים ולעומת כוחות המורדים אחראים רק לשבע הפרות של הפסקת האש. עוד מהדו"ח: לפחות 33 אזרחים נהרגו בהפרות הפסקת האש, ביניהם 11 ילדים. מרבית הפרות הפסקת האש נרשמו במחוז חמת (111 הפרות), מחוז חלב (63 הפרות) ומחוז אדליב (58 הפרות).

למחרת פרסום הדו"ח, ביום ראשון, דווח בסוכנות הידיעות אי.פי. כי בהפצצה של כפר הסמוך לדמשק נהרגו לפחות 12 אזרחים. הכפר דיר קאנון המצוי בעמק בראדה ונשלט בידי המורדים, הופצץ על ידי כוחותיו של צבא אסד. הלחימה בעמק בראדה החריפה מאז ה-22 בדצמבר והובילה לכך שאספקת מי השתייה לדמשק נקטעה. אספקת המים של יותר מחמישה וחצי מיליון בני אדם נפגעה לאחר שמערכת משאבות מרכזית נפגעה כתוצאה מהקרבות וכל צד האשים את הצד שכנגד. השבוע הגיעו צוותים מיוחדים לתקן את משאבות המים לאחר שהושגה פשרה בין משטר אסד למורדים באזור.

סוכנות הידיעות אי.פי. דיווחה אתמול (שני) כי ארגוני המורדים הסורים הודיעו כי ישתתפו בשיחות השלום בהובלת רוסיה וטורקיה הצפויות להתחיל ב–23 בינואר באסטנה, בירת קזחסטאן. אוסמה אבו-זיאד, היועץ המשפטי של "צבא סוריה החופשי" אמר כי סבב השיחות הראשון יארך כארבעה ימים ויעסוק בניטור הפרת הפסקות האש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!