דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צה"ל

פרשת אופק בוכריס / הסדר הטיעון לתא"ל במיל' אופק בוכריס הוצג בבית הדין הצבאי

בית הדין הצבאי המיוחד התכנס לדיון הטיעונים לעונש | בוכריס: "לוקח אחריות מלאה, נותר בחיי ריק" | חבר בית הדין, השופט צבי גורפינקל, מתח ביקורת על הסדר הטיעון, אך הוא צפוי להתקבל בכל זאת | גזר הדין יינתן ב-2 בפברואר

אופק בוכריס בבית המשפט היום (צילום: פלאש90).
אופק בוכריס בבית המשפט היום (צילום: פלאש90).

דיון הטיעונים לעונש במשפטו של תת-אלוף (במיל') אופק בוכריס התקיים היום (שלישי) בבית הדין הצבאי המיוחד בקריה בתל אביב. בית הדין התכנס בהרכב של שלושה שופטים, בראשותה של תת-אלוף אורלי מרקמן, כדי  לדון בעסקת הטיעון שהושגה בין הפרקליטות הצבאית לבין תת-אלוף במילואים אופק בוכריס. לפי ההסכם, הוא לא צפוי להישלח לכלא ודרגתו תורד לאלוף-משנה. בנוסף לבוכריס, הגיעו הבוקר לבית הדין גם  הקצינה ל' שהתלוננה נגדו ושורה של עדי אופי. בסיום הדיון הוחלט שגזר הדין לא יינתן היום והוא ידחה ל-2 בפברואר.

ההפגנה בת"א אמש (צילום: דניאל אילבצקי).
הפגנה נגד עסקת הטיעון בפרשת בוכריס בת"א (צילום: דניאל אילבצקי).

בוכריס הודה בעבירה של בעילה אסורה בהסכמה המתייחסת ליחסי מין שקיים עם פקודתו בכמה בסיסי צה"ל בצפון, בעת שכיהן כמח"ט גולני. בוכריס גם הורשע בעבירה של התנהגות שאינה הולמת כלפי קצינה ששירתה אז בחטיבה, וזאת בהתייחס לנשיקה בין השניים שהתרחשה בבסיס נחל עוז.

הקצין הבכיר לשעבר אמר כי הוא מודע למעשיו, והקריא מהכתב "אני לוקח אחריות מלאה על כל המעשים המפורטים בכתב האישום ומביע עליהם צער עמוק. שרתתי את המדינה במשך שלושה עשורים. אני מודה על הזכות הגדולה שהייתה לי לשרת את המדינה. צה"ל היה כל חיי. בדבר אחד אין לי ספק – אמשיך לתרום למדינה, היכן, מתי ובכל דרך שאוכל".

 

 

סנגורו של בוכריס, עו"ד עודד סבוראי מהסנגוריה הצבאית, ציטט את סגן הרמטכ"ל המיועד ומפקד פיקוד צפון אלוף אביב כוכבי שכתב לבית הדין לטובת בוכריס: "לא בכדי מסלולו של אופק עבר מפסגה לפסגה. אין לי ספק שכאלוף היה מצטיין. נגדעה קריירה מפוארת. יש לקחת בחשבון את מלוא זכויותיו ולשכלל זאת". מלבד כוכבי כתבו לבית הדין לטובת בוכריס גם מפקד מערך המבצעים המיוחדים באמ"ן (פרטיו חסויים), תא"ל יניב עשור (מפקד אוגדת הגולן, החליף את בוכריס בזמנו כמח"ט גולני), סגן מפקד אוגדה 36 (אל"מ אייל אסרף), מג"דים ומח"טים. כדי להקל בעונש, הסנגורים הזכירו בדיון את פרשת לירן חג'בי ושורת מקרים בהם קציני משטרה סרחו בעבירות עם אופי מיני כלפי שוטרות וזכו לעונשים סבירים.

אופק בוכריס בבית המשפט הצבאי ביפו (צילום: פלאש 90).
אופק בוכריס בבית המשפט הצבאי ביפו (ארכיון, צילום: פלאש 90).
אחרי העדויות לטובתו של בוכריס, הציגה התובעת הצבאית הראשית,אל"מ שרון זגגי-פנחס, את טענותיה. "כחלק מהזכויות של המתלוננות הצגנו להן את האפשרות להגיש תצהיר נפגעת עבירה, ושתיהן ויתרו עליה", סיפרה, "המתלוננת א' ביקשה להוסיף שהיא עוברת טיפול ומשרגע פתיחת החקירה היא אינה עובדת".לדבריה של אל"מ זגגי, "ישנם כמה שיקולים שהובילו להסדר הטיעון: השיקול המרכזי היה השאיפה לחסוך למתלוננות את ההליך המיותר של עדות בפני בית המשפט. זה הליך שכרוך בהרבה תעצומות נפש. שיקול נוסף כרוך במורכבות משפטית שקשורה ברכיב ההסכמה ושאלת המודעות – שאלה אינהרנטית לתיקים מסוג זה. שיקול נוסף נוגע לנושא ההתיישנות, ובפרט, נוכח התקופה שחלפה מאז האירועים והמשמעות שלה ביחס להרשעת הנאשם. שיקול נוסף הוא שהנאשם נטל אחריות על מעשיו, וגם במכתב שהופץ מטעמו של הנאשם – צעד חריג שבעינינו מלמד על נכונות אמתית לקחת אחריות"."לחומרת הנאשם יש לזקוף את העובדה שהמעשים שלו נעשו על רקע שירות צבאי משותף של המתלוננות והנאשם, כשהוא המפקד הישיר שלהן ומפקד היחידה", המשיכה, "בינו לבין המתלוננות, בדגש על המתלוננת א', יש פערי דרגות, מעמד וגיל משמעותיים. א' גם הייתה חיילת בשירות חובה".לסיום דבריה, התייחסה התובעת לעונש הצפוי לבוכריס, ואמרה כי העונש בדמות הורדה בדרגה לאלוף משנה היא "חריפה וחמורה".בסיום הצגת הדברים פנה השופט צבי גורפינקל , חבר בית הדין, לצדדים ושאל: "לפי ההסדר, בעצם מחזירים את אופק לדרגה שבה היה בעת ביצוע העבירות. איך זה משרת את האינטרס הציבורי?".

"בבית הדין, עד להסדר הטיעון, הנאשם לא לקח אחריות" המשיך גורפינקל, "זה נקרא לקיחת אחריות של קצין בכיר? להכחשה יש משמעות נוספת מבחינת המתלוננות".

על כך השיבה התובעת כי  "הנאשם ירד מאיגרא רמה לבירא עמיקתא. גם בהליך הגישור היה תהליך מסויים שבסיומו הנאשם לקח אחריות. מדבור בפרשה בעלת עניין לציבור, כך שהודאתו של הנאשם באופן פומבי היא בעלת חשיבות. אי אפשר להגיד שזה מן הפה ולחוץ".

גורפינקל לא היה שבע רצון מהתשובה ושאל: "את לא רואה בעייתיות בהכחשות שלו? גם בפני בית הדין? ההכחשה שלו לא הייתה מיד. רק אחרי ההסדר טיעון". על כך השיבה אל"מ זגגי-פנחס כי "זכותו לכפור. היה תהליך בגישור".

לקראת הדיון הוכנה חוות דעת של המרכז להערכת מסוכנות – הליך שנועד לסייע לבית הדין לקבוע את רמת מסוכנותו של עבריין המורשע בעבירת מין. גורמים המעורים בתיק אמרו כי הערכת המסוכנות לא צפויה להיות "מהלך משנה משחק" בכל הנוגע לגזר הדין.

על רקע העובדה שאל"מ מרקמן הייתה זו ששלחה את הצדדים להליך גישור, לא סביר שהיא תדחה את ההסדר שאליו הגיעו בהליך שהתנהל בפני השופט בדימוס אילן שיף. יחד עם זאת, בין היתר על רקע הביקורת הציבורית על קלות ההסדר, עשוי בית הדין להתערב בו ולהחמיר במעט את העונש שנקבע לבוכריס – כמו למשל, להוריד אותו בדרגה נוספת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!