דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אום אל חירן

אום אל חירן / ח"כ אבו-עראר: "הכרזת מלחמה על ערביי ישראל"; ארדן: "עיצרו את ההסתה"

האירועים האלימים בפינוי אום אל חירן, במהלכם נהרגו שוטר ואזרח ונפצעו שלושה בני אדם נוספים, מעלים את הטונים במערכת הפוליטית | הנשיא ריבלין: "עלינו לעבוד יחד ולעשות הכל להרגיע את הרוחות" | הפגנות צפויות ברחבי הארץ

חברי הכנסת של הרשימה המשותפת עם כוחות המשטרה בפינוי הכפר אום אל-חיראן הבוקר בנגב.
חברי הכנסת של הרשימה המשותפת עם כוחות המשטרה בפינוי הכפר אום אל-חיראן הבוקר בנגב.
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

התבטאויות חריפות של אנשי ציבור בעקבות מותם של השוטר ארז (עמדי) לוי ותושב ח'ורה יעקוב אבו אלקיעאן הבוקר (רביעי) במהלך פינוי היישוב הבדואי הבלתי-מוכר אום אל-חירן בנגב. במשטרה הגדירו את האירוע כפיגוע טרור שביצע אלקיעאן והאשימו את מנהיגי הציבור הערבי בהסתה, ובמקביל מחו אישי ציבור ערבים על אלימות המשטרה באירוע. במהלך היום מתוכננות הפגנות מחאה כנגד פינוי אום אל-חירן ברחבי הארץ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "זהו פיגוע הדריסה השני במשך ימים ספורים. אנחנו נלחמים בתופעה הרצחנית הזאת שמכה גם בישראל וגם בעולם. מדינת ישראל היא מעל הכל מדינת חוק, תהיה בה אכיפה שוויונית. לא רק שאירוע כזה איננו מרתיע אותנו, הוא מחזק אותנו, הוא מחזק את הנחישות שלנו, לאכוף את החוק בכל מקום. אני מבקש מכולם, ובראשם חברי כנסת בכנסת ישראל, לגלות אחריות, להפסיק את ליבוי היצרים וההסתה לאלימות. הציבור הבדואי הוא חלק מאיתנו, אנחנו רוצים לשלב אותו בחברה הישראלית, ולא להקצין אותו ולהרחיק אותו ממרכז הווית החיים שלנו. כוחות המשטרה פועלים בשטח בסמכות וברשות, ולאיש אין רשות להפריע למשימתם". נתניהו מסר גם תנחומים למשפחתו של השוטר ארז עמדי שנהרג באירוע.

השר לבטחון הפנים גלעד ארדן אמר כי "מדובר באירוע קשה לכוחותינו ולמדינת ישראל בכלל. מחבל השייך לתנועה האיסלאמית דהר לעבר כוחותינו במטרה להרוג כמה שיותר שוטרים עוד לפני תחילת הפינוי." השר לביטחון הפנים תקף את יו"ר הרשימה המשותפת, אשר הגיע למקום בלילה והתעמת עם השוטרים ואף ונפצע: "אני מקווה שיום זה לא יהפוך ליום שמסמן תפנית ביחסים של הבדואים עם רשויות המדינה אך אם כן, לח"כ עודה יש תרומה מאוד גדולה לעניין. יש החלטת בג"צ והיא תבוצע, גם באום אל חיראן. לכוחות המשטרה אין שום שיקול דעת בנוגע לביצוע המשימה, ככה זה במדינה דמוקרטית. התנהל משא ומתן שבועות ארוכים, מי שניהל את זה הן גורמי המדינה מול התושבים, עודה לא מנהל משא ומתן."

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה, שנפצע קל באירוע, האשים את הממשלה כי לא איפשרה להגיע להבנות עם התושבים במקום על פינוי מרצון ובחרה להפעיל כח. "עד השעות הקטנות בלילה דיברתי עם שרים, ניסיתי להגיע למתווה מסוים, ואני אומר לכם שתושבי אום אל-חירן קיבלו את רוב המתווה" אמר עודה המאושפז בבית החולים סורוקה בבאר שבע. "השרים ידעו את העובדה הזאת, אבל לראש הממשלה כנראה יש תכנית אחרת. כנראה שיש לו הרבה בעיות, והכי קל לתקוף את הערבים במקום להתמודד עם ההאשמות בשחיתות שלו. אז מה קרה לנו בבוקר? קמנו בבוקר, תקפו אותנו כוחות יס"מ, ירו עלינו, זה מה שקרה באום אל חירן", הוסיף.

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה לאחר שנפצע בעימותים עם המשטרה בפינוי היישוב אום אל חירן בנגב (צילום: ללא קרדיט)
יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה לאחר שנפצע בעימותים עם המשטרה בפינוי היישוב אום אל חירן בנגב (צילום: ללא קרדיט)

השר פנה אל חברי הכנסת הערבים והפציר בהם להרגיע את השטח: "מאז הארועים בבוקר אני שומע עוד ועוד קריאות מסיתות אשר מעוותות את תמונת המצב של מה שקרה בשטח. אני קורא לחכ"ים מהרשימה המשותפת – עיצרו את ההסתה!"

חברי הכנסת מהרשימה המשותפת אשר הגיעו למקום התבטאו אף הם, ח"כ אחמד טיבי אמר: "אין ספק שמדובר בעליית מדרגה בהתנהגות המשטרה נגד ערבים. גם כשהם מוחים על זכותם לקורת גג, המשטרה יורה ופוגעת בהם." ח"כ זועבי אמרה במשדר וואלה! NEWS כי מדובר ב"אנשים שמגינים על הבתים שלהם, על האדמה שלהם. תהיו בני אדם. תשכחו שאתם ציונים, תשכחו שאתם יהודים, תשכחו שזה פלסטינים". ח"כ טלב אבו עראר הוסיף: "מה שקרה היום בבוקר באום אל-חיראן זאת מלחמה שהכריזו המשטרה והמדינה על הערבים. המשטרה רסיסה את המקום בירי חי ללא הבחנה".

עימותים אלימים באום אל-חירן (צילום: דוברות המשטרה)
עימותים אלימים באום אל-חירן (צילום: דוברות המשטרה)

במקביל ניסה נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין להרגיע את הרוחות. "אנחנו בעיצומו של אירוע נורא בו נרצח השוטר, רס"מ ארז לוי זכרו לברכה, בידי מחבל בפיגוע טרור נפשע. בשעה קשה זאת, לב כולנו עם המשפחה האבלה ואנו מתפללים להחלמתם המהירה של השוטרים הפצועים", אמר. ריבלין הוסיך כי "שוחחתי הבוקר עם המפכ"ל, רב ניצב רוני אלשיך, ועם ראשי הציבור הערבי. עלינו להפריד בצורה ברורה בין פיגוע הטרור הקשה שאירע הבוקר לבין פעולות אכיפת החוק והריסת המבנים הבלתי חוקיים ושאינם ניתנים לאישור. בטרור יש להילחם ביד קשה וללא פשרות, ויש למגר את שורשיו הרעים בכל מקום שהם."

ריבלין פנה למנהיגות הישראלית ובפרט למנהיגות החברה הערבית ואמר כי "זוהי שעה קשה ומתוחה ועל כולנו לעבוד יחד ולעשות כל שביכולתנו כדי להרגיע את הרוחות, הן באמירות והן במעשים. הסדרת ההתיישבות הבדואית בדרום היא אתגר לאומי ואזרחי העומד לפתחה של מדינת ישראל מזה שנים רבות. אנו מוכרחים להידרש למציאת פתרון ומתווה לסוגיה לאומית, חברתית ואזרחית בוערת זאת – בטרם יהיה מאוחר מדיי."

השר אריאל, שאחראי מטעם הממשלה על הסדרת ההתיישבות הבדואית, התייחס אל האירועים שהיו הבוקר בישוב הבדואי הלא חוקי חירן – ״מדובר בפיגוע קשה נגד שוטר ישראלי שפעל במסגרת תפקידו לאכוף את החוק בישוב הלא חוקי חירן. לצערנו, האלימות היתה בעידוד חכים ערביים שליבו את האש בצורה בוטה".

באשר להסדר מול תושבי חירן אמר השר אריאל: "המשפחות בחירן קיבלו צו חלוט, והצענו להם מגרשים בחורה. הם סירבו למרות שהצענו מגרשים מוכנים, הם היו יכולים לעבור כמו עשרים משפחות אחרות שעשו פירוק מרצון, קיבלו מאיתנו מגרשים ועברו קודם". אריאל ענה גם על הטענות שהורסים יישוב בדואי כדי לבנות יישוב יהודי: "הטענות האלו נטענו בבית המשפט ואף עברו למחוזי ולעליון. בכל המקרים השופטים אמרו דברים חריפים כלפי התובעים, שהיו בדואים, וסגרו את התיק. הצגנו לתובעים חלופות מגורים, נהגנו לפנים משורת הדין כדי להביא להסכמה. מי שחושב שינצל את זה כדי לגזול את אדמות המדינה – לא יקרה". עוד אמר אריאל כי ״אני קורא למגזר הבדואי בנגב לא להיכנס לעימותים ולא לעשות דברים שיחריפו את המצב. אני מקווה שכך יפעלו ראשי המועצות. אני נמצא היום בדרום לפגוש את אנשי רשות הבדואים וראשי הערים הבדואיות ואני מקווה שנוכל בכוחות משותפים להביא את הדברים לרגיעה״.

ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הרצוג, אמר בתגובה לאירועים בנגב כי "אני קורא להרגעת הרוחות בשטח. נועדנו לחיות ביחד, יהודים וערבים בכל הארץ ובמיוחד יהודים ובדואים בנגב בהתייחס לאירוע הקשה הבוקר. את חוקי המדינה וצווי בית המשפט יש לאכוף בכל מקום ובכל זמן. הסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב הינה אתגר לאומי שיש למצוא לו פתרון באמצעות דיאלוג פתוח, מתמיד וענייני עם מנהיגי הציבור הבדואי."

חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני) אמרה בתגובה לאירוע כי "החוק במדינת ישראל צריך להיאכף ללא הבדל ובכל מקום – ולנבחרי ציבור אין מה לחפש בהפגנות נגד אכיפת החוק. תפקיד ההנהגה כרגע זה קודם כל להרגיע את הרוחות ולהחזיר את רכבת השדים הזו לשליטה. יהיה עוד זמן להתווכח, להגיע למסקנות ולפעול – אבל לא עכשיו כשהכל רותח."

ח"כ זוהיר בהלול (המחנה הציוני) אמר כי מדובר ב"עוד נקודת שבר בין היחסים המורכבים בין המיעוט הערבי לבין מדינת ישראל. עוד רגע עצוב, טרגי וחסר כל היגיון ביחסים בין האזרחים הבדואים לממסד הישראלי. עוד נקודת שבר שמסמלת בדמים נגרים את היחסים המורכבים בין המיעוט הערבי לבין מדינת ישראל. וכמו תמיד כשמדובר בערבים, מיד נכנסת הטרמינולוגיה ומילים מסוכנות כמו דעאש, פגיעה בביטחון המדינה ואזרחים בוגדניים נאמרות ללא מחשבה תחילה. למערבולת הזאת אפשר להיכנס במהירות אבל לצאת ממנה אף אחד לא יודע כיצד".

כוחות המשטרה בפינוי הכפר אום אל-חיראן הבוקר בנגב.
כוחות המשטרה בפינוי הכפר אום אל-חיראן הבוקר בנגב.

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר כי "מהבוקר אני שומע עדויות קשות על מה שהתרחש שם. אדרוש ועדת חקירה אובייקטיבית שתבדוק את כל ההתנהלות בפרשה הזו. בפני ועדת חקירה כזו צריך יהיה גם להביא את כל הראיות על החלטתו של נתניהו להוביל גל של הריסות בתים בישובים של אזרחים ערבים כחלק מסימונם כאויב. תושבי אום אל חיראן הביעו אפילו נכונות לעזוב בעבור מקום חלופי את כפרם, שעל חורבותיו הממשלה מבקשת להקים ישוב יהודי-דתי. מישהו החליט ובחר ללכת בכוח ולהדליק אש גדולה. כעומק החקירות – גובה התבערה"

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) אמר: "בצער על הרצחו של שוטר משטרת ישראל ורפואה שלמה לפצועים, במהומות באום אל חירן שבנגב. מבקש לחזק את ידי המנהלת להסדרת הבדואים ומשטרת ישראל, שימשיכו בחיזוק ריבונות ישראל בנגב, תוך דאגה הומנטרית ליישוב הבדואים בכפוף לחוק ולסדר בישראל."

חברת הכנסת אעידה תומא-סולימאן עם כוחות המשטרה בפינוי הכפר אום אל-חיראן הבוקר בנגב.
חברת הכנסת אעידה תומא-סולימאן עם כוחות המשטרה בפינוי הכפר אום אל-חיראן הבוקר בנגב.

ח״כ קסניה סבטלובה (המחנ"צ): ״אני מגנה בתוקף את האלימות נגד השוטרים, ניסיון הפיגוע שהיה הבוקר באום אל חיראן וכל אלימות שהיתה במקום. יחד עם זאת, ברור לכל כי המדיניות החדשה של הממשלה ביחס לבניה בלתי חוקית במגזר הערבי לא עומדת במבחן המציאות ותמשיך לגבות קורבנות נוספים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!