דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרכנות

צרכנות נבונה / איך לחמם את הבית ולשמור על חשבונות נמוכים

האם מזגן בחורף מייבש את האוויר יותר מרדיאטור? האם ניתן לנצל מערכת חימום תת רצפתית גם בקיץ? מה הטמפרטורה המומלצת וכיצד ניתן למנוע תחושת מחנק בשל חימום? כל הדרכים לחסכון בחשבון

חימום על-ידי מיזוג (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
חימום על-ידי מיזוג (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).

בתים רבים בישראל חימום החדרים נעשה בעזרת תנורים שונים המופעלים בגז או בחשמל. תעריפי הגז הביתי כיום, לצערנו, לא כדאיים ברוב המקרים מבחינה כלכלית לחימום הבית, זאת למרות העבודה המאומצת שנעשית על ידי משרד האנרגיה בתחום זה. בחורף הקרוב, עדיין, משתלם יותר לחמם תוך שימוש בחשמל, וזאת על אף העלייה בתעריפי החשמל.

ד"ר איציק ספיר במעבדה במעבדה למדידת יעילות חימום (תמונה באדיבות אוניברסיטת אריאל)
ד"ר איציק ספיר במעבדה במעבדה למדידת יעילות חימום (תמונה באדיבות אוניברסיטת אריאל)

נבחן לצורך, הדוגמה, חימום הבית ביחידת חום אחת (קילוואט אחד של חום).

  • בחימום הבית בגז, לפי תעריף ביתי ממוצע (20 שקלים למע"ק), נשלם 67 אג' לערך.
  • בחימום הבית בתנור חשמלי (ספירלה, מפזר חום, רדיאטור וכיו"ב) נשלם 58.2 אג'. כלומר חיסכון של כ-13% בתשלום החודשי לחימום.
  • בהפעלת מזגן לחימום הבית, נשלם רק 13.82 אג' עבור אותה יחידת חום. כלומר, 80% פחות בתשלום לעומת התשלום על חימום בגז.

 ממה נובע הפער בין הפעלת מזגן לשאר האפשרויות?

הפער האדיר בין עלות הפעלת המזגן לצורך חימום לבין שאר האפשרויות, נובע מאופן פעולתו של המזגן.

במינוח המקצועי, נקרא המזגן "משאבת חום" – מכיוון שהוא שואב את החום כנגד הטבע. כלומר, ממקום קר אל מקום חם. בניגוד לתנור חשמלי, הצורך חשמל על מנת להפיק חום, משאבת החום צורכת חשמל על מנת לשאוב את החום מחוץ לחדר פנימה.

אפשר להמשיל את פעולת המזגן לאדם שמעוניין בדבר מה, אבל במקום לייצרו בתוך הבית, הוא הולך ולוקח מן המוכן על אדן חלונו. כך גם משאבת החום: היא מקררת במעט את האוויר הקר שבחוץ, ובכך מייצרת אנרגיית חום, ומעבירה את החום הזה אל תוך החדר.

מזגן טוב בימינו (בדירוג אנרגטי A) הוא בעל מקדם יעילות 4, כלומר מפיק 4 קילוואט חום מכל קילוואט חשמל שהוא צורך ובכך גדולתו. לשם השוואה, תנור חשמלי מפיק 0.95 קילוואט חום מכל קילוואט חשמל שהוא צורך.

 האם המזגן מייבש את האוויר?

רבים נוטים לחשוב שהמזגן מייבש את האוויר בעת פעולתו. הדבר נכון בקיץ, כאשר מים מתעבים על צלעות המזגן הקרות, מטפטפים החוצה דרך צינור הניקוז, ובחדר נשאר אוויר יבש יותר. בחורף, לעומת זאת, צלעות המזגן חמות ולא קרות, לכן אין עיבוי של לחות מן האוויר על צלעות המזגן ואין יציאה של מים מהחדר החוצה, כך שכמות המים באוויר החדר נשמרת על אותה רמה.

לפעמים יש תחושת מחנק בעת פעולת המזגן, תחושה זו נובעת מהעובדה שחימום האוויר גורם לשינוי בצפיפותו, כמות המים כאמור נשמרת, אך צפיפות האוויר יורדת בשל החימום ולכן הלחות היחסית יורדת. אך תופעה זו מתרחשת בכל התנורים החשמליים, ולא רק במזגן.

 מדוע הפעלת מזגן מעניקה תחושת יובש ועל כמה מעלות מומלץ לכוון את המזגן?

עם זאת, תחושה זו מוגברת בשל היות המזגן חזק בהרבה מכל תנור רגיל, שכן הספקו נבחר על פי התפוקה הרצויה בקיץ. אם ניקח, למשל, תנור חשמלי עם שלוש ספירלות המפיק חום המספיק לחימום של סלון בדירה ממוצעת (2.4 קילוואט, 30 מ"ר לערך). באותו הסלון מותקן בד"כ מזגן המסוגל להפיק חום הגדול פי 3.5 מאותו תנור עם (כ 25-30 אלף BTU, שהם 7.3-8.8 קילוואט).

כאשר ההספק גבוה כל כך, גם תחושת המחנק גבוהה, לכן כדאי לכוון את המזגן ל-20-19 מעלות ולאפשר לו לעבוד בעדינות. כך גם נחסוך כסף רב וגם נהנה מתחושה טובה בחדר. פתרון נוסף הוא פריסת מגבת רטובה בפינת החדר, המים מן המגבת יתאדו לאט ויגבירו את הלחות בחדר.

יתרונות החימום התת ריצפתי

דרך נוספת יעילה לחימום חללי מגורים, ללא כל תחושת מחנק, היא חימום תת ריצפתי באמצעות משאבות חום. בשיטה זו, נפרסת צנרת מתחת לרצפת הבית, ומוזרמים בה מים שחוממו על ידי משאבת חום.

מדובר בשיטה יקרה מאוד מבחינת תשתיות, לכן היא מותקנת, בדרך כלל, בפרויקטים יוקרתיים. לצד העלות הגבוהה, הפעלתה נעימה מאוד וחסכונית כמו הפעלת המזגן. במקביל ניתן לנצל מערכת זו לחימום מים גם לסניטריה (מקלחות, כיורים וכיו"ב).

אדריכלים רבים, לדאבוננו, אינם מודעים לעובדה שמשאבת החום היא למעשה מזגן, ומבקשים להתקין בנוסף למשאבת החום לחימום תת ריצפתי גם מערכת נפרדת למיזוג אוויר לתקופת הקיץ. בפרויקטים כאלה ניתן להגיע לחסכון של אלפי שקלים בתשתית אם מנצלים את משאבת החום גם בקיץ באמצעות מחליפי חום עיליים עם מפוח אוויר (פאנקול). באופן זה ניתן לחסוך גם בתשלום מיותר על תשתית כפולה וגם בשטח יקר על גג המבנה.

האם למזגן יש חסרונות?

חיסרון בולט של משאבת החום (המזגן) היא אי יכולתה להפיק חום משמעותי בטמפרטורת סביבה נמוכה מאוד, אי לכך אם האזור המיועד לחימום מושלג בדרך כלל בחורף, כדאי להתקין גם אופציה נוספת לחימום בעת ירידת הטמפרטורות אל אזור האפס.

השורה התחתונה

אם יש ברשותכם מזגן, חממו בעזרתו. למניעת תחושת המחנק, כוונו את המזגן לטמפרטורה נוחה של 19-20 מעלות.

עדיין קר לכם?

כוונו את המזגן לטמפרטורה גבוהה יותר, ופרסו מגבת רטובה בפינת החדר. כך תחסכו עשרות אחוזים בתשלום על חימום הבית בחורף לעומת תנורים חשמליים ותנורי גז.


ד"ר איציק ספיר הוא ראש המרכז למחקרי אנרגיה, אוניברסיטת אריאל בשומרון

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!