דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

עדות ממקור ראשון, בעשרים שנות פעילותי בכפרים הלא מוכרים, חוויתי את זוועות הריסות הבתים

כמי שהיה שותף ליסוד את אגודת ה-40 להכרה והשגת זכויות אלמנטריות לכפרים הלא מוכרים – בראשות מוחמד אבולהיג'א הראוי לפרס ישראל– הכפרים בהם הורסים בתים כמעשה יומיומי, מכיר אני את הזוועה מקרוב.
כעשר שנים עסקנו בכפרים בצפון הארץ ואחר כך פנינו לדרום שם קמו לשמחתי אגודות מקומיות שנטלו את השרביט במאבק על בתיהם בנגב.
בפעילויות שלנו, חווינו יום יום דריסת בני אדם. אזרחים ישראלים משקשקים מפחד צווי הריסת בתיהם כאישה הנאנסת מידי יום ביומו. פעם אחת נוכחתי כיצד מגיעים הבולדוזרים להרוס בתים ותושבי הכפר אספו צמיגים ועצים העלו אותם באש והתכוננו ל"תמות נפשי עם פלישתים". לא אכפת היה להם להתאבד . אנשים רוצחים כאן בגלל מקום חנייה, נשים נרצחות כי הן סרבו להאנס על ידי הבעל. כן יהודים. אם התאבדה בעכו עם ילדתה בגלל מצוקות כלכליות השבוע שמעתי מישהו שאמר שהוא הולך לפוצץ את תאגיד המים בקריית מוצקין על הגזל שעושים לו.
תארו לכם מצב של אדם, שהמדינה שלו מונעת ממנו מקום מגורים רק בגלל גזעו ,בגלל לאומיותו?

כפעיל וכעד יומיומי לזוועה, יצרתי את הסרט הראשון בנושא, שנקרא "נמצא לא נמצא" שחיים יבין מנהל הטלוויזיה בזמנו, דחה אותו במכתב מנומס. לא הכרתי אותו והוא לא הכיר אותי. שמעתי אחר כך ממקורות פנימיים בתוך הטלוויזיה, שהוא חשב שזה היה סרט חתרני מדי. בדיחה. המהות המעשית של סרט זה ואחרים שייצרתי בנושא הייתה שמדובר בתושבים אזרחי המדינה שנמצאים כאן, חלקם מדורי דורות, על אדמותיהם. חלקם האחר קבעו את מקומם בשטחים ריקים-בלית ברירה בנגב ובגליל. יודעים מדוע? פשוט מאוד. המדינה לא תכננה עבורם דבר וחצי דבר: שיחיו ללא מים, ללא חשמל ללא ביוב. ערבים לא? אחרי שנים של תחנונים והפצרות בנו רובם של התושבים, בלית ברירה: צריפי פח, ומיעוטם בתי קשיחים. כך אגב בכל המגזר הערבי. 60000 בתים לא חוקיים. וכי הייתה לערבים ברירה איפה ילונו? היעלה על דעתכם שאדם יבנה בכספו הדל תוך חובות גדולים בית (הרוב בלוקים ללא טיח ורצפה) תוך סיכון סביר של הריסה אלא אם לא הגיעו מים עד נפש?
מאז חיים יבין קמו ערוץ 2, ערוץ 10, 22. אבל שום דבר לא השתנה. התקשורת, ביבי, מפכ"ל המשטרה-שלא מעיזים להגיע ללוויות נרצחים תופשים תחת על ערבים אומללים. על איימן עודה שרוצה כמו גנדי לפשר בדרכי שלום בין הנבלות והמסכנים. פרס נובל הייתי מעניק לו אם היה הדבר תלוי בי.
הכפרים שהורסים אותם לאט לאט לריכוז המתמלא באופן טבעי באלימות, והתקשורת שמה זין על התושבים של כפרים בנגב שווים בגודלם לקיבוץ, מושב או ישוב קהילתי בגליל. האם פינו פעם יישוב יהודי לצרכים לאומיים כמו בנגב? תשוו את זה לכך שיום אחד באים אליכם ומוציאים אתכם מהבית בתל אביב ….אתם יודעים מה? לא מתל אביב , מראשון לציון ומעבירים אתכם לשדרות. הרי יהודים בורחים משכונה שמתמלאת באתיופים.

שיתביישו להם "המנהיגים וכלי התקשורת הבורים בוגרי גל"ץ גזענים בורים שכמותם(חוץ מגב' אלמליח מגלגלץ שחשפה ערווה): החיים של הערבים בלתי בלתי בלתי נסבלים. כל פעם שהייתי חוזר מסיור בכפרים הייתי ישן 15-16 שעות מותש נפשית. וזה קרה כל שבוע. אני זוכר שנפגשתי לראשונה עם הנושא ב-1985, לא האמנתי שאדם צריך לחרבן (סלחו לי על הגועל) במקום נורמלי ולא בגבעות מסביב לכפר. חשבתי לתומי שחרבון זה דבר אלמנטרי לכל אזרח, אבל מנעו- כהלך בלתי חוקי התקנת ביוב…כמו שאתם שומעים. בכפר ערב אל נעים הורסים פחון -כי בעליו העז לתקן את הגג לפחון (בכל הכפר היה ברז אחד) , בחוסנייה מת ילד כיוון שהבאר היחידה זוהמה במימי הביוב של כרמיאל, בעין חוד הפילה יולדת בנסיעתה לבית החולים כיוון שאסור היה לסלול כביש. אני בוש לומר שחלקם של ההריסות היו של הורי חיילים כי מה זה כבר משנה? אבל במדינת ישראל הסוגדת לבטחוניזם כמעט הכרח לציין זאת (יחסי ציבור לא?).

ב-1995 הוכרו חמישה כפרים בצפון לאחר מאבק מתיש. הם הוכרו על ידי ממשלת רבין בלחצם של רן כהן כראש החץ לפעילות הפרלמנטרית, יוסי שריד וחיים אורון והסכמת אריה דרעי שעניינו היה לקושש קולות, אבל זה בסדר ולגיטימי. המראה הקומי -טראגי היה שבכפר כמאנה הסתובבו ילדים עם גופיות עליהם היה כתוב "ש"ס-החזרת עטרה". אבל כל הקרדיט מגיע באמת לתושבים שנאבקו על חייהם.
הסיפור העצוב היה שבשעה שהממשלה הייתה צריכה וצריכה גם כיום לתכנן פתרונות כמו לכל אזרח בישראל אבל הממשלה לא עשתה דבר. מה עושים?
אנחנו באגודת ה-40 , היינו צריכים לאסוף מאות אלפי ש"ח כדי להביא תכנון אלטרנטיבי. עשינו את התכנון במקום מדינת ישראל שהייתה חייבת לתכנן. הגיבורים העלומים היו מוחמד אבוליהג'א מעין חוד, מוחמד אבודאוף ואחרים שנלחמו בשיניהם למען התושבים והצילו את כפריהם. רוצו, אנשי תקשורת עלובים ותעשו סרטים על האנשים המופלאים הללו.
לצערנו, עד היום לא תוכנן אף יישוב ערבי. תאמרו רהט? וואדי סאלמה בצפון? בדיחה גרועה. גטאות של עוני וצפיפות שגורמת לאלימות לגאות כשהראש שוקע אתם יודעים לתוך מה.

חשוב לציין שנכנסתי בזמנו לפעילות, ללא השתייכות לשום מפלגה, לא שמאלית ולא ימנית. העוול היה משווע. מדובר בתושבי ישראל "ראבק". בדיוק כמו שציינו חברי אוריאל זוהר ונתי רותם בפוסטים קודמים: הקמתי תנועה שהפילה את אריה גוראל ראש עיריית חיפה בגלל היוהרה והזלזול שהתייחסו לתושבי חיפה וגרימת עוול לתושביה. עוול הוא עוול. המפאיניקים סימנו אותי כליכודניק .הליכודניקים אמרו שאני איש מר"צ…ולמה אני מספר את זה? כי את איימן עודה הבן אדם הכי טוב במדינה, איש של שלום מסמנים כאויב העיתונאים החכמולוגים מנסים בכוח לצלוב אותו שהוא לא מרסן את הערבים. והוא מבליג הגאנדי המופלא הזה. חכמים עליו מתרפסי נוני מוזס ובעלי שידורי קשת ורשת. ראיתם פעם את ערוץ 10 נאבק בשביל אזרחי המדינה הערבים? ואת תושבי הכפרים הופכים לאנשי דע"ש כי מוצאים בביתם בדלים של נשק טעון: גזרי עיתונים. אולי הם יהפכו כאלה, אם ימשיכו להתנהג כך.

ומה קרה לפעילותי? לאחר 20 שנה נכנעתי. כמו בגין אמרתי "אני לא יכול יותר" לראות את הזוועה. ופרשתי. אינני צעיר יותר. אבל המצב מחורבן. אנא צעירים, אנא מכם.

לצפייה בסרט קצר שעשיתי בנושא ביחד עם מייקל קנפורד (יהודי טוב ולא ממשלה זרה)….
צפו באתר הסרט "לא על המפה".
בטלוויזיה לא תראו סרטים כאלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!