דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

ארה"ב / טראמפ לא ממהר להתנתק מנכסיו, המוערכים ב-3.7 מיליארד דולר

החוק האמריקני, הקובע כי על עובדי מדינה להעביר את נכסיהם לניהול על ידי נאמן, לא חל על הנשיא וסגנו. המקרה של דונלד טראמפ, שהודיע כבר שיעביר את ניהול החברות שבבעלותו לידי שני בניו הבוגרים, מעמיד פטור זה לדיון. הנשיא הנכנס, מצידו, לא מתרגש: "בתאוריה, הייתי יכול לנהל את העסקים שלי באופן מושלם ואת המדינה באופן מושלם במקביל"

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ (צילום: סוכנות AP).
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ (צילום: סוכנות AP).
יונתן קירשנבאום

האם ארה"ב בדרך למשבר חוקתי? בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב מציבה אתגר של ממש בפני מערכת המשפט האמריקאית –  נכסיו של טראמפ, המוערכים בכ-3.7 מיליארד דולר, עשויים לייצר ניגוד עניינים לנשיא מכהן. למרות שנהוג שנשיאים מוותרים על שליטה וידע לגבי נכסיהם בזמן כהונתם, אין חוק המחייב צעד כזה.

על פי הצהרותיו עד כה, נראה שטראמפ, למרות  היותו אחד מהנשיאים הנבחרים המחזיקים בכמות הנכסים הגדולה ביותר אי פעם, לא יוותר באופן מוחלט על קשר עם עסקיו אלא יעביר אותם להנהלת בניו.

על האופציה שייווצרו ניגודי עניינים, אמר טראמפ כי "בתאוריה, הייתי יכול לנהל את העסקים שלי באופן מושלם ואת המדינה באופן מושלם במקביל".

האם הנשיא יכול בכלל לעמוד במצב של ניגוד עניינים?

על פי החוק האמריקאי, חל איסור על כל עובד ממשלה – מהפקיד הזוטר ביותר ועד לשרים – להחזיק בנכסים, גם אם אלו היו ברשותו לפני כניסתו לתפקיד. לפי החוק, על עובדי הממשלה להפקיד את הנכסים שברשותם לידי נאמן המנהל את הנכסים באופן עצמאי. כשמסיים העובד את תפקידו, חוזרים הנכסים לידיו. לאורך תקופת הכהונה, לפוליטיקאי אין ידע על מצב הנכסים, במטרה למנוע מצב של קידום מדיניות התואם את האינטרסים האישיים של אותו פוליטיקאי.

עם זאת, החוקה פוטרת את הנשיא וסגן הנשיא מחוק זה. נשיאי ארה"ב רשאים להחזיק בנכסים לא מוגבלים. מקור פטור זה הוא כנראה, בין היתר, במעמדם של הנשיא בתקופת כתיבת חוקת ארה"ב: ג'ורג' וושינגטון היה מבין הנשיאים העשירים ביותר, עם הון של 525 מיליון דולר, שהיווה כ-2% מהתמ"ג האמריקאי המוערך של אותה התקופה. וושינגטון החזיק בחמש חוות ענק שעובדו ע"י מעל 300 עבדים, והיה שותף בבעלות בבנק.

הנשיא הבא של ארה"ב, דונלד טראמפ (צילום: AP)
הנשיא הבא של ארה"ב, דונלד טראמפ (צילום: AP)

למרות הפטור החוקי, נשיאים רבים בעבר בחרו להפקיד את נכסיהם בהסדר דומה. הנשיאים קלינטון ובוש הפקידו את נכסיהם, ואובמה, שהחזיק במעט נכסים, בחר שלא.

עם זאת, קיים סעיף המונע מהנשיא לקבל "כל סוג של תשלום מכל מלך, נסיך או מדינה ריבונית". סעיף זה עשוי להיות בעייתי בשביל טראמפ, היות והשקעה בחברה שלו במדינה מסוימת, או אפילו הבחירה של דיפלומטים לפקוד את בתי המלון ברשותו, עשוי להתפרש כהענקת תשלום. כפי שאמרה דוברתו של טראמפ "הוא לא יכול למחוק את העובדה שהוא יודע שהוא הבעלים של החברה שלו".

ההיסטוריה העסקית של טראמפ

דונלד טראמפ מחזיק בנכסים בשווי 3.7 מיליארד דולר, כך על פי האתר פורבס. "ארגון טראמפ" הוא קונגלומרט בבעלותו המחזיק בנדל"ן, חברות השקעות, שיווק ועוד ברחבי ארה"ב והעולם. החברה מחזיקה בנדל"ן במנהטן, כחלק ממגוון רחב של מבנים הכוללים בנייני משרדים, בתי מלון, בנייני מגורים ועוד. בנוסף מחזיקה החברה בסוגים שונים של חברות פיננסיות, הוצאה לאור ובתחרות יופי.

נכסים בבעלות טראמפ באטלנטיק סיטי (צילום: סוכנות AP).
נכסים בבעלות טראמפ באטלנטיק סיטי (צילום: סוכנות AP).

חברת טראמפ גם משכירה את השם שלה לחברות בארה"ב ובעולם. חברות נדל"ן המשקיעות בבניית מבנים "שוכרות" את הזכות להשתמש במותג "טראמפ". באופן זה זוכות חברות שונות בעולם להכריז על הנכסים שלהם כ"מבנה טראמפ" בתמורה לתשלום ל"ארגון טראמפ".

הכל נשאר במשפחה

במסיבת העיתונאים שערך בשבוע שעבר, הודיע טראמפ כי יעביר את השליטה ב"ארגון טראמפ" לשני בניו הבוגרים-  בניו אריק ודונלד ג'וניור. בנוסף, הודיע  כי לא ייחתמו עסקאות של החברה עם חברות זרות (מחוץ לארה"ב), וכל רווח שיעשה על ידי החברה דרך ביקורים של דיפלומטים במלונות בשליטתו ייתרם לאוצר ארה"ב. לבסוף, יוקם צוות אתיקה שיבחן את כל העסקאות שהחברה תעשה בתוך ארה"ב. טראמפ אמר כי "החוק לחלוטין לצידי, לנשיא לא יכול להיות ניגוד עניינים".

טראמפ במסיבת העיתונאים שערך בניו יורק (צילום: AP)
טראמפ במסיבת העיתונאים שערך בניו יורק (צילום: AP)

משמעות ההחלטה של טראמפ שלא להפקיד את נכסיו בידי אדם חיצוני היא שבפועל תתאפשר לו גישה לניהול עסקיו, ולידע על מצבם. דבר זה מעלה את החשש לניגוד אינטרסים. כלומר, שימוש של טראמפ בתפקיד הנשיא לצורך קידום האינטרסים של החברות בהם הוא מחזיק.

מה למשל?

רבים בארה"ב חוששים מהאפשרות כי טראמפ ישתמש בכוחו כנשיא כדי לקדם את האינטרסים העסקיים שלו. בהודו, למשל, יש 17 פרויקטים בתחום הנדל"ן ש"ארגון טראמפ" מעורב בהם. כשבועיים אחרי נצחונו, נפגש טראמפ עם נציגי חברת נדל"ן הודית ששוכרת את שמו לטובת בניין דירות יוקרה במומבאי. דובריו של טראמפ סירבו להגיב כשנשאלו האם המפגש עסק בעניינים עסקיים. בראנה באטלר, דוברת של טראמפ מסרה כי המפגש "לא היה רשמי בשום צורה".

פרד ורטהיימר, ראש הארגון "דמוקרטיה 21" העוקב אחרי שחיתות, אמר כי "הנשיא טראמפ נמצא במצב בו יוכל להרוויח מהחברה הבינלאומית שברשותו, והעם האמריקאי לא יוכל להבחין אילו אינטרסים מקודמים על ידי הנשיא: האינטרסים של טראמפ ומשקיעיו, או האינטרסים של העם האמריקאי".

בתגובה להאשמות אלו, אמר טראמפ כי "החברה שלי כל כך לא חשובה לי יחסית למה שאני עושה עכשיו, כי אני לא צריך כסף, אני לא צריך כלום. הדבר היחיד שמעניין אותי הוא לנהל את המדינה". עם זאת, הוסיף כי "אין ספק שהמותג חם יותר ממה שהיה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!