דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

הבית הלבן / בבית הלבן מתכוננים לחילופי השלטון: "כמו מבצע צבאי"

בתוך שעות יעזבו כל בעלי התפקידים בממשל אובמה את הבית הלבן ויפנו את המקום לאנשיו של הנשיא טראמפ. מהרגע שיושבע הוא יהפוך לנשיא ארה"ב

פועלים מקימים את הבמה לטקס ההשבעה של טראמפ (צילום: AP)
פועלים מקימים את הבמה לטקס ההשבעה של טראמפ (צילום: AP)

טקס ההשבעה של דונלד טראמפ לנשיא ה-45 של ארצות הברית יחל היום (שישי) בשעה 12:00 בצהריים שעון וושינגטון (19:00 בשעון ישראל). נהלי הבית הלבן בארה"ב שומרים באדיקות על עיקרון רציפות השלטון, לפיו יתפקד הנשיא היוצא ברק אובמה כנשיא לכל דבר ועניין עד לטקס ההשבעה, שבו יעברו כל הסמכויות לנשיא הנכנס טראמפ.

יום ההשבעה איננו רק טקס קצר על גבעת הקפיטול, כי אם מבצע לוגיסטי מורכב ביותר. במהלך השעות הספורות בהן נערכת ההשבעה, מוחלפת כל תכולתו הפיזית והאנושית של הבית הלבן. לא רק משפחת אובמה מחליפה כתובת, אלא כל ממשל אובמה – מאות פקידים ובעלי תפקידים שמשרדם נמצא כעת בבית הלבן יצטרכו לפנות אותו. במקביל יוכנסו אל הבית הריהוט והחפצים של הנשיא הנבחר ושל אנשי צוותו. "זה כמו מבצע צבאי", הסביר ברדלי בלייקמן, עוזר לנשיא לשעבר ג'ורג' בוש הבן. לטובת המעבר עומדות 12 שעות בלבד, במהלכן צריך לנקות את הבית כולו ולהכין את בואו לנשיא הנכנס. משפחת טראמפ לא תזכה לראות את חפציה נכנסים לבית הלבן.

טקס ההשבעה של אובמה, ינואר 2009 (צילום: AP)
טקס ההשבעה של אובמה, ינואר 2009 (צילום: AP)

בעוד החוקה עצמה מחייבת טקס השבעה בלבד, המסורות שהתפתחו סביב יום זה לאורך השנים הפכו אותו ליום ארוך לנשיא הנכנס. על פי הנהוג, יארחו ביום ההשבעה הנשיא אובמה ואשתו מישל את ה'נשיא הנבחר' דונלד טראמפ ואשתו מלניה לכוס תה, ואז יצאו ביחד לטקס ההשבעה. טקס ההשבעה יערך אל מול גבעת הקפיטול. בשעה 12:00 בצהריים בדיוק שעון מזרח ארצות הברית (19:00 בערב שעון ישראל), יאמר הנשיא הנבחר דונאלד טראמפ את המילים: "אני נשבע בכובד ראש, כי אמלא באמונה את תפקיד נשיא ארצות הברית, וכמיטב יכולתי אקיים את חוקת ארצות הברית, אשמור ואגן עליה". מרגע זה ואילך יהפוך טראמפ מ"הנשיא הנבחר" לנשיאה בפועל של המעצמה הגדולה בעולם. אז צפוי הנשיא החדש לנאום אל מול הקהל הגדול שייאסף במקום. לאחר נאומו יהיו עוד תפילות המוניות והופעות של אמנים.

לאחר ההשבעה תיערך פרידה רשמית מהזוג הנשיאותי היוצא בחצר בית הנבחרים, ועל פי הנהוג בשנים האחרונות, המסוק הנשיאותי ייקח את ברק ומישל אובמה, בשלב זה זוג אמריקאי רגיל, בפעם האחרונה למחוז חפצם. במקביל יצאו בני הזוג טראמפ בשיירה שתיסע באטיות ברחבי וושינגטון לאורך מסלול ידוע מראש. בהמשך היום יערך מצעד בשדרות פנסילבניה בבירה וושינגטון. במצעד משתתפות תזמורות המייצגות את כל מדינות ארה"ב. בערב ממשיך הזוג הנשיאותי לסיבוב בנשפים השונים שנערכים לרגל ההשבעה ברחבי הבירה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!