דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תיק 1000

חקירות נתניהו / פרקליט המדינה: "הבדיקה בעניין רה"מ לא התארכה מדי". יש מי שלא השתכנע

בכנס של לשכת עורכי הדין באילת הבהיר שי ניצן כי הבדיקה טרום החקירה היתה הכרחית וכי בהחלט ייתכן שבעתיד יתפרסמו הקלטות במלואן | ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, פרסם פוסט בפייסוק בו כתב כי אינו סומך על היועמ"ש

פרקליט המדינה, שי ניצן (צילום: תומר נויברג  פלאש 90)
פרקליט המדינה, שי ניצן (צילום: תומר נויברג פלאש 90)
שי ניר

"במסגרת חובתי לאינטרס הציבורי, בכוונתי גם לשקול בבוא העת, את סוגיית פרסום הקלטות במלואן" כך אמר אמש (חמישי) פרקליט המדינה שי ניצן, בהתייחסו לחקירות ראש הממשלה, בהרצה שנשא בפני הפורום הפלילי של לשכת עורכי הדין, בכנס באילת. "בשים לב למשמעות הציבורית של הנושא שאני מודע לה היטב ולכללים המשפטיים הנוגעים בדבר. בנקודת הזמן הנוכחית מוקדם עדיין להכריע בנושא, מאחר שפרסום כאמור יפגע בחקירה שעודנה מתנהלת".

זו ההתבטאות הפומבית הראשונה של ניצן לחקירת המשטרה ב'תיק 1000', העוסק בחשד כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ומשפחתו קיבלו טובות הנאה שונות מאנשי עסקים, ו'תיק 2000' הקשור בשיחות בין מוציא לאור 'ידיעות אחרונות' ארנון מוזס ונתניהו.

רה״מ בנימין נתניהו לצד ארנון ׳נוני׳ מוזס (צילום: הדס פרוש | קוקו / פלאש 90).
רה״מ בנימין נתניהו לצד ארנון ׳נוני׳ מוזס (צילום: הדס פרוש | קוקו / פלאש 90).

בהתייחסו להדלפות על תוכן החקירה או הדלפות חלקי תמלולים משיחות נתניהו ומוזס אמר ניצן, "לעיתים יש הדלפות אודות החקירה, חלקן אמת וחלקן שקר." ניצן הוסיף כי ישנו פער בין מה שמפורסם בתקשורת לבין החקירה המתנהלת, "אני מציע להיזהר מאוד כאשר מסיקים מסקנות על סמך מידע חלקי ומגמתי. אני מציע לכולנו להמתין בסבלנות לסוף התהליך. אנו עושים מאמץ גדול לנהל את הבדיקות והחקירות במהירות." והוסיף, "אנו מודעים לחיוניות שבזירוז התהליך, ואני מקווה שהוא לא יארך זמן רב. עם זאת, השיקול המרכזי הנשקל על ידינו בשלב זה הוא שיקול "טובת החקירה", ואנו נעשה כל הנדרש כדי להגיע במהירות האפשרית לחקר האמת."

מבדיקה לחקירה

ניצן טען כי ישנם שני שיקולים מרכזים העומדים בהחלטה על פתיחתה של בדיקה על פני חקירה. הראשון, עוצמת התשתית הראייתית ההתחלתית ביחס לחשד המדובר, אל מול האינטרס הציבורי שבמיצוי הבירור העובדתי. השני, ההשלכות הציבוריות-תפקודיות הכרוכות בהחלטה על פתיחה בחקירה. בהתייחסו לחקירות העומדות נגד נתניהו אמר ניצן, "בחלק מהטענות התגבש חשד סביר לביצוע עבירות נגד ראש הממשלה, ולכן הוחלט לעבור בפרשות אלה מבדיקה לחקירה, כאשר המשמעות העיקרית של הדבר היתה שנוצרה עילה לחקור אותו כחשוד בביצוע עבירות של קבלת טובות הנאה." ניצן גם השיב לביקורת כי בהליך של בדיקה יש מן ההפליה לטובת נבחרי ציבור ואמר בביטול כי אין בכך ממש, "הבדיקה המקדימה משמשת, במקרים המתאימים, כלי עזר לצורך קבלת החלטה מושכלת אם לפתוח בחקירה או לסגור תיק, והיא מבוססת על ההכרה בהשלכותיה הנרחבות של ההחלטה לפתוח בחקירה פלילית."

ביחס לדרישה הציבורית לפרסם פרטים נוספים מתוך חקירות ראש הממשלה ודרישה לתת פומבי להקלטות נתניהו-מוזס, אמר ניצן כי "טובת החקירה" עומדת לנגד עיניו וכי יש חשש כי פרסום הדברים יביא לשיבוש החקירה, "ברגע שיתאפשר לפרסם מידע מבלי שיהא בכך לשבש את החקירה או לפגוע בטובתה, הדבר בהחלט יישקל." ניצן גם חזר על דבריו של היועמ"ש מנדלבליט שאמר כי ישקול בבוא העת את פרסום החומרים וכי מוקדם להכריע בעניין.

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, שמקפיד להתבטא ברשתות החברתיות בנושא, כתב אתמול בחשבון הפייסבוק שלו פוסט המטיל ספק מסויים ביושרתו של היועץ מנדלבליט וכי ביכולתו למוסס את החקירות בתיקי 1000 ו-2000, "בין מדינת ישראל והתוהו ניצבים מצפונו ויושרתו של היועמ״ש. האם יעמדו במבחן? אדם המבין דבר או שניים במשפט ובמערכת האכיפה אמר לי כי הנחתו היא שהיועמ״ש יפעל כנובע מהחומרים שלפניו. אך לו יתואר לרגע כי בראש המערכת היה עומד, חלילה, יועץ שכלה ונחרצה מעימו למלט את החשודים מכתב אישום – הרי כך היה פועל:"

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!