דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

ארה"ב / עכשיו זה רשמי: דונלד טראמפ הוא הנשיא ה-45 של ארה"ב

הנשיא החדש הושבע לתפקידו הערב (ו') בשדרה המרכזית של וושינגטון | בנאומו הרשמי הראשון, צייר טראמפ תמונה עגומה למדי של האומה אותה הוא מנהיג ונשבע להחזיר את ארה"ב לגדולתה | עכשיו צריך הנשיא להתחיל לקיים את כל הבטחותיו

השבעת טראמפ לנשיאות ארה״ב ב-2016. (צילום: סוכנות AP).
השבעת טראמפ לנשיאות ארה״ב ב-2016. (צילום: סוכנות AP).

כשהוא מתחייב להעצים את "הגברים והנשים הנשכחים" של אמריקה, דונלד טראמפ הושבע הערב (שישי) לתפקיד הנשיא ה-45 של ארה"ב. טראמפ מנהיג כעת אומה שסועה ופותח עידן פוליטי לא צפוי בוושינגטון הבירה. ניצחונו העניק מפלגה הרפובליקנית שליטה על הבית הלבן אחרי שמונה שנים של שלטון דמוקרטי.

בדברים שנשא לקהל שמילא את השדרה המרכזית בבירה, צייר טראמפ תמונה עגומה של אומה בראשה הוא עומד כעת. הוא תיאר פשיעה קשה, תעשייה מפורקת ומנהיגות אמריקנית עייפה. טראמפ נשבע כי יעורר "גאווה לאומית חדשה", יחזיר עבודות בחזרה לארה"ב, ו"ישמיד לחלוטין" את הטרור המוסלמי.

"מיום זה והלאה, חזון חדש ישלוט במדינה שלנו. מיום זה והלאה, זה עומד להיות רק 'קודם כל אמריקה'", אמר טראמפ בנאום בן 16 דקות, שהדהד את אחד המהמסרים המרכזיים של מסע הבחירות המפתיע שלו.

טראמפ הושבע על ידי נשיא בית המשפט העליון של ארצות הברית, ג'ון רוברטס, והוא דקלם את השבועה בת 35 המילים כשידיו מונחות על שני ספרי תנ"ך – אחד ששייך למשפחתו ואחד ששימש להשבעתו של הנשיא אברהם לינקולן. גשם קל החל לרדת כשהנשיא החדש התייצב לשאת דברים בפני העם האמריקני.

השבעת טראמפ לנשיאות ארה״ב (צילום: סוכנות AP).
השבעת טראמפ לנשיאות ארה״ב (צילום: סוכנות AP).

בעוד טקס ההשבעה משך קהל המונים שבא לצפות בהיסטוריה מתרחשת, הוא גם דחה אחרים. למעלה משישים חברי קונגרס דמוקרטים סירבו לקחת חלק בהשבעתו של הנשיא החדש מתחת לכיפת הקפיטול. חברה במפלגה הדמוקרטית שדווקא כן הגיעה הייתה הילרי קלינטון, יריבתו של טראמפ במירוץ לבית הלבן שרבים בשתי המפלגות ציפו שתהיה זו שתושבע היום לנשיאות.

בגיל 70, טראמפ הוא האיש המבוגר ביותר שמושבע כנשיא. שינוי משמעותי, ואולי סמלי, משתי כהונותיו של ברק אובמה, אחד מהנשיאים הצעירים ביותר בתולדות ארה"ב.

על אף הציפייה שעשרות אלפי אנשים ינהרו לוושינגטון כדי לחזות בהשבעתו של הנשיא ה-45, נראה היה שהקהל היה קטן יותר בהשוואה לטקסים קודמים. בעלי הכרטיסים לאירוע חלפו בדרכם להשבעה על פני מספר הפגנות שנערכו מסביב לאתר הטקס.

בתצוגה של סולידריות, התייצבו כל הנשיאים האמריקנים החיים לטקס ההשבעה. נעדר רק ג'ורג' בוש האב, שאושפז השבוע בשל דלקת ריאות. אשתו, ברברה, אושפזה אף היא בשל מחלה.

למרות שניצח בבחירות על ידי דחייה של הנורמות של הפוליטיקה האמריקנית, עטף עצמו היום טראמפ בכל המסורות המלוות את תהליך העברת השלטון בארה"ב. אחרי בוקר בו לקח חלק, יחד עם משפחתו, בתפילה בכנסייה, נפגשו טראמפ ורעייתו מלניה לכוס תה עם הנשיא היוצא ורעייתו, ברק ומישל אובמה, בבית הלבן.

שני הזוגות קיבלו זה את זה בלחיצות ידיים וחיבוקים, ומלניה טראמפ העניקה מתנה למישל אובמה. אחרי הפגישה האישית של הזוגות, יצאו הארבעה יחדיו לטקס ההשבעה על גבעת הקפיטול.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!