דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

דעות / הגיע הזמן שמדינות אירופה ובלגיה בפרט יביטו על עצמן במראה

בלגיה הודיעה כי ח"כ ציפי לבני עשויה להיעצר בחשד למעורבות בפשעי מלחמה אם תגיע לבריסל | מדובר באותה בלגיה שרצחה המונים בקונגו וגזלה את משאביהם - ומעולם לא לקחה על כך אחריות

הפסל של המלך לאופולד השני הניצב בבריסל (צילום: shutterstock)
הפסל של המלך לאופולד השני הניצב בבריסל (צילום: shutterstock)
אוריאל לוי

אזהרה: המאמר מכיל תמונות ותיאורי אלימות קשים ועלול להיות קשה לקריאה לחלק מהקוראים והקוראות.

בלב בריסל ניצב לו פסל מהודר בגובה שלושה מטרים של מלך בלגיה לאופולד השני רכוב על סוסו. המלך לאופולד שגבו זקוף וזקנו מסודר בקווים ישרים, רצח יותר בני-אדם מהיטלר. אין סמל מובהק ממנו לפשעי האירופאים ברחבי העולם. אך במקום להתנער ממלכם, להתנצל על הזוועות שעולל, לשלם פיצויים לבני הארצות ששדדו, מבקשים הבלגים להניח את ידיהם על חברת הכנסת ציפי לבני. בשבוע שעבר נמנעה לבני מהגעה לבריסל, כביכול מ"סיבות אישיות", אך למעשה בשל החשש כי היא תיעצר בחשד למעורבות בפשעי מלחמה.

"עייפנו מעריצות זו
לא נוכל לסבול עוד, שנשותינו וילדינו נלקחים מאיתנו
לידיהם של הפראיים הלבנים.
עלינו להלחם…
יודעים אנו כי נמות, אך מבקשים אנו למות.
אנו רוצים למות."

(שיר קונגולזי שהוקלט על ידי מיסיונר שבדי ב-1894)

בוועידה שהתקיימה בברלין בפברואר 1885 החליטו 14 מעצמות, בראשות בריטניה, צרפת, ארה"ב וגרמניה להעניק ללא כל תמורה את קונגו למלך לאופולד השני. הייתה זו הקולוניה הראשונה בעידן המודרני שהוענקה כרכוש פרטי למלך. תפקידו של המלך בקולוניה שזכתה לשם הציני "קונגו החופשית" הוגדר כך: "להכשיר את השטח למסחר, לבער את העבדות, לתרבת ולנצר את עובדי האלילים". קונגו על 20 מיליון תושביה, ושניים וחצי מיליון הקילומטרים הרבועים שלה, הייתה הארץ העשירה ביותר בעולם במשאבים טבעיים, וכך גם עד היום (זהב, יהלומים, נפט, אורניום, אבץ, בדיל, ברזל, כסף, מנגן, מתכות נדירות, נחושת, פחם וליגניט). באותה העת טרם אותרו המשאבים היקרים המצויים בקונגו, קרוב לפני הקרקע יותר מבכל מקום אחר בכדור הארץ. הבהלה לגומי, הנפוץ בקונגו, הפכה אותה לקולוניה רווחית עד כדי כך שהמלך לאופולד לא חיפש בכלל משאבי טבע אחרים.

ציפי לבני (צילום: הדס פרוש פלאש 90)
ציפי לבני (צילום: הדס פרוש פלאש 90)

המלך הבלגי הכניס לקולוניה הפרטית שלו חברות פרטיות שהיו בבעלותו. חברות לאיסוף גומי, הובלתו בנהרות, אחסונו, ומכירתו לסוחרים אירופאים. האיסוף של הגומי דרש עובדים רבים. הביקוש הרב לגומי בשווקי אירופה, בראשית המאה ה-20, גרם למלך הבלגי לעשות כל דבר, עד כדי רצח מאורגן של בני-אדם, בעבור הגומי. השיטה הייתה פשוטה: המעבידים האירופאים היו פונים לשבטים מקומיים, שרבים מהם היו אנאלפביתים, ומחתימים אותם על חוזים הכתובים בצרפתית, שגם דוברי צרפתית לא יכלו להבין. בתוקף החוזים הועברו כל האדמות והרכוש של הילידים לידי החברות הפרטיות. כמו כן החוזים חייבו אותם לעבוד בתנאי רעב בעבור אותן חברות אירופאיות. המלך הבלגי התיר לאנשיו לרצוח את כל מי שסירב לעבוד, ולחסל כפרים שלמים על כל יושביהם במידה ויפרו הסכמים עם האירופאים. לאחר שהחלו באיסוף הגומי המעבידים קבעו לילידים מכסות שבועיות אותן עליהם למלא. העונש למי שלא עמד במכסה: כריתת יד ימין. עדויות של מיסיונרים נוצרים שפעלו בקונגו מלמדות כי באחד המקרים נכרתו יותר מ-1,000 כפות ידיים ביום אחד בלבד. אך כריתת הידיים לא הייתה הגורם העיקרי למוות: מיליוני קונגולזים מתו מרעב, ממחלת השינה, וממגפות נוספות שנפוצו כתוצאה מהדיכוי שכפו עליהם האירופאים. על פי הערכות החוקרים ב-24 שנותיה של "קונגו החופשית", תחת שלטונו של לאופולד השני, נהרגו 15-10 מיליון קונגולזים.

לאחר שהחלו באיסוף הגומי המעבידים היו קובעים לילידים מכסות שבועיות אותן עליהם למלא. העונש למי שלא עמד במכסה: כריתת יד ימין. (תמונה מתוך ויקימדיה)
לאחר שהחלו באיסוף הגומי המעבידים היו קובעים לילידים מכסות שבועיות אותן עליהם למלא. העונש למי שלא עמד במכסה: כריתת יד ימין. (תמונה מתוך ויקימדיה)

באותה העת, נהוג היה להציג ילידים מיבשות שונות בתערוכות וב"גני חיות אנושיים" בערים הגדולות באירופה ובארה"ב. הקונגולזים היו אטרקטיביים בתערוכות מאין אלה ולאופולד בעצמו הפעיל סוחרי אדם שמכרו ילידים אפריקאים לגני חיות.

בתערוכה אחת שנערכה בבריסל 1897 נהרגו 267 "מוצגים" קונגולזים. בני אדם שהוצגו בכלובים כמו חיות, ומתו בתאונה. הקרבנות הוטמנו בקבר אחים מחוץ לעיר. הבלגים לא ראו בכך כישלון ולאור ההצלחה האדירה של אותה התערוכה, הקימו בבריסל עוד באותה שנה את "המוזיאון המלכותי של אפריקה". באדריכלות "ארט-נובו" המשלבת עץ אפריקאי ובטון נוסד מבנה גדול מימדים שיכיל את האוצרות ששדדו מהיבשת, וחלקם מוצגים בעיר עד היום. בתחילת הדרך הוצגו שם גם בני אדם אפריקאים חיים.

אוטה בנגה היה ילד קונגולזי, שיובא לארה"ב על ידי סמואל פיליפס ורנר, הישר מקונגו של לאופולד השני, להיות "מוצג" בתערוכת הקיץ בלואיזיאנה. המבקרים בתערוכה טענו כי שיניו החדות של בנגה הן עדות לכך שהגיע משבט קניבלי. השמועה פרשה כנפיים והגיעה לתקשורת וכך הפך בנגה ללהיט של התערוכה. לאחר התערוכה חזר לקונגו אך לא הצליח להשתלב בשבטו. הוא נדד באפריקה יחד עם ורנר, עד שהלה הציעה שיחזור לעבוד בגני חיות בארה"ב. בנגה הוצג בגן החיות בברונקס בכלוב של האורנגוטאן, כשהוא משחק עם קופים. לאחר מחאה של פעילי זכויות אדם הוחלט להפסיק את "העסקתו" בגן החיות. הוא עבר לבית יתומים בו למד קרוא וכתוב. עם השנים, התפקח והבין את גורלו, נכנס לדיכאון והתאבד בגיל 32. לאופולד השני לעומתו נקבר לאחר מותו בטקס ממלכתי מכובד, והאחיין שלו, אלברט הראשון, ירש ממנו את הכתר. אלברט הראשון הוא הסבא-רבא של המלך פיליפ שהוכתר לפני שלוש שנים בבריסל. אף אחד מכל שרשרת המלכים הזאת לא התנצל בפומבי על פשעי הבלגים בקונגו, ובטח שלא החזיר את הרכוש שנבזז. נהפוכו, בית המלוכה הבלגי, יחד עם בעלי הון, פקידים ונבחרי ציבור בלגים, המשיכו לבזוז את קונגו שנים רבות לאחר לאופולד השני, ובמידות מסוימות עד היום. ובאשר ללאופולד השני, פסלו עומד זקוף עד היום במרכז בריסל, בירתה של בלגיה ושל האיחוד האירופאי.

אוטה בנגה (תמונה מתוך ויקימדיה)
אוטה בנגה (תמונה מתוך ויקימדיה)

כאמור, ציפי לבני ביטלה את השתתפותה בכנס של האיחוד האירופי, בעניין החרם על ישראל, שיפתח שבוע הבא בבריסל. זאת לאחר שגורמים בתביעה בבלגיה אמרו כי אם תגיע לבריסל, היא צפויה להיעצר בחשד למעורבות בפשעי מלחמה. אין צביעות גדולה מזו של הבלגים, והאירופאים כולם. מאשימים את ישראל בפשעי מלחמה ביד אחת, ובשניה ממשיכים לבזוז ולהדביר ארצות ועמים. בדומה לגרמניה שאינה מכירה ברציחות-עמים שביצעה באפריקה. במקום להאשים את ישראל, שמעזה להגן על עצמה, יוטב אם יביטו במראה, יפתחו נא את יומניהם ויגלו שהיום לפני 75 שנה התכנסה ועידת ואנזה בה נחתם הפתרון הסופי. תחתית התהום של האנושות. השבר הציוויליזציוני. שם על אדמתם נחתם צו ההשמדה. הם, שהביאו לעולם יותר פשעי מלחמה מכל קבוצת עמים אחרת, אשר שיאם בהשמדתו המאורגנת והתעשייתית של העם היהודי, הם מטיפים לכולם מוסר. ועידת ואנזה היא רק המשכה הישיר של "קונגו החופשית", ולאחר השואה הרוע הזה התפתח לעשרות רציחות-עמים נוספות, שגם בהן היו מעורבים בין היתר התככים האירופאים. הגיע השעה, בריסל, לפעול נגד הזוועות, ולא נגד היהודים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!