דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד הכלכלה

פוליטי / ח"כ אלי כהן (כולנו) ימונה לשר הכלכלה והתעשייה

כח"כ הוביל כהן את הפרטת המעבדות במכון התקנים והפרדת חברות האשראי מהבנקים | כשר הכלכלה הוא יצטרך להתמודד עם המשבר בתעשייה הישראלית ועם הסכמי הסחר הבינלאומיים עליהם תחתום ישראל

שר הכלכלה אלי כהן ממפלגת "כולנו" (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
שר הכלכלה אלי כהן ממפלגת "כולנו" (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה צפויה לאשר היום (ראשון) את מינוי של ח"כ אלי כהן (כולנו) לשר הכלכלה והתעשייה. כהן יחליף בתפקיד זה את שר האוצר ויו"ר "כולנו" משה כחלון, שמחזיק בתיק הכלכלה מאז סבב התיקים שביצעה הממשלה באוגוסט האחרון. כהן יהיה שר הכלכלה הרביעי מתחילת הממשלה ה-34, אחרי יו"ר ש"ס אריה דרעי (שהתפטר כי התנגד למתווה הגז), ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר הנוכחי משה כחלון.

ח"כ אלי כהן, בן 44, נולד בחולון בה הוא מתגורר עד היום. הוא גדל בשכונת תל גיבורים, בן יחיד לאב עצמאי ואם מנהלת חשבונות. בצעירותו התייתם מאביו שנפטר בגיל 43. את שירותו הצבאי עשה כהן בחיל החימוש והגיע לדרגת רב סרן. אחרי השחרור מהצבא הצטרף לתנועת הליכוד. כהן למד חשבונאות באוניברסיטת תל אביב ובה גם השלים תואר שני בחשבונאות ומימון. את הקרירה שלו כרואה חשבון התחיל בפירמת הענק BDO, ממנה עבר לחברת הדירוג S&P מעלות בה שימש כראש תחום תאגידים. בשנת 2007 כשהוא בן 34 בלבד, התמנה לתפקיד המשנה למנכ"ל בחברת הכשרת הישוב בה הגיע לשכר של למעלה משני מליון שקלים בשנה. כשכחלון הקים את מפלגת כולנו הוא פנה לכהן אותו הכיר עוד במסגרת פעילותו בליכוד. כהן נבחר לכנסת במקום השמיני ברשימת כולנו והוא נחשב מקורב מאוד לשר האוצר כחלון.

עם כניסתו לכנסת קיבל תפקיד של יו"ר ועדת משנה שזכתה לכינוי "ועדת הרפורמות". הוועדה עסקה בחקיקת החוק להפרדת חברות האשראי מהבנקים, על פי המלצתה של ועדת שטרום בנושא. בנוסף הוביל כהן רפורמה במכון התקנים, במסגרתה יופרטו חלק ממעבדות המכון – הצעה שאושרה בהסכמת מכון התקנים וההסתדרות אך מעלה חששות לפגיעה באיכות התקינה. הוועדה בראשות כהן טיפלה גם בחוק להקמת רשות לאומית להתחדשות עירונית, שנועדה לקדם פרויקטים של בנייה במרכזי ערים במסגרת תכנית תמ"א 38 ופינוי בינוי.

אלי כהן בוועדת הרפורמות (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
אלי כהן בוועדת הרפורמות (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).

כהן היה גם ממובילי חוק פנסיה חובה ודמי אבטלה לעצמאים, שנכנס לתוקף החל מ-2017. החוק זכה לביקורת על כך שהמדינה לא באמת לקחה אחריות על העצמאים ורק חייבה אותם לקחת אחריות על עצמם. חוק נוסף שמוביל כהן ונמצא כרגע במשא ומתן בין הממשלה, ההסתדרות והתעשיינים הוא קיצור שבוע העבודה בישראל, שנועד להוסיף מספר סופי שבוע ארוכים (שישי-שבת-ראשון) במהלך השנה ולצמצם את היקף שעות העבודה במשק הישראלי. בתקופה האחרונה עלתה לכותרות תכניתו של כהן לרפורמה בתאגידי המים אותה הוא מוביל בשיתוף פעולה עם חבר הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני).

מעבר להיותו של כהן איש הביצוע של הרפורמות של כחלון הוא נחשב לאגף הימני במפלגה ובעבר התבטא בעד חנינה לאלאור עזריה, נגד הקפאת הבניה בהתנחלויות ונגד כניסה למשא ומתן עם הפלסטינים.

כהן הולך להיכנס למשרד כלכלה מקוצץ לאחר שבסבב התיקים האחרון עבר תחום העבודה למשרד הרווחה של השר חיים כץ. למעשה, משרד הכלכלה סובל מכך שלא עמד ברשותו שר במשרה מלאה מאז שדרעי עבר למשרד הפנים. בין התחומים עליהם יהיה אמון כהן נמצאים התעשיה והייצוא הישראלי, שנמצאים במצב קשה ודורשים תמיכה וגיבוי ממשלתיים. בנוסף יהיה כהן אחראי על יישום הרפורמה במכון התקנים, שאותה הוביל כח"כ. גופים נוספים במשרד הם רשות ההגבלים העסקיים, המועצה לצרכנות והממונה על הגנת הצרכן שנמצאים בתחומי האחריות של המשרד. כהן גם יהיה אחראי ליישום הסכמי הסחר הבינלאומיים החדשים עליהם חותמת מדינת ישראל.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!