דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פריפריה

שוויון / ראשי רשויות מהפריפריה עתרו לבג"ץ נגד שר הרווחה ושר האוצר

בעתירתם דורשים ראשי המועצות ירוחם ועכו להפסיק את האפליה בתקציבי הרווחה ממנה סובלת הפריפריה. לדבריהם, מדובר בצעד נוסף במאבק לשיוויון המובל על ידי רשויות הפריפריה החברתית והגיאוגרפית

עובדי רשויות בפריפריה בהפגנה מחוץ לכנסת. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל  פלאש 90)
עובדי רשויות בפריפריה בהפגנה מחוץ לכנסת. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ראשי רשויות מקומיות מהפריפריה עתרו לבג"ץ בדרישה לבטל את האפליה של תושבי הפריפריה בתקציבי הרווחה. ראש המועצה המקומית ירוחם מיכאל ביטון, וראש עיריית עכו שמעון לנקרי, הגישו ביום רביעי האחרון באמצעות עורכי הדין חגי קלעי ואוהד רוזן, עתירה לבית המשפט העליון נגד שר הרווחה חיים כץ ושר האוצר משה כחלון.

לדברי העותרים, העתירה היא צעד נוסף במאבק המובל על ידי רשויות מקומיות מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית, המוחות על האפליה בתקציבי המדינה, הרווחה והחינוך. כפי שמציגה העתירה, המבוססת על נתוני משרד הרווחה עצמו, אזרח מטופל ברהט ייהנה משירותי רווחה בעלות של 1,450 ש"ח בלבד בעוד מטופל בשירותי הרווחה ברעננה, יתוקצב בכ-6,300 ש"ח – פער של פי 4.5 בתקציב הרווחה בין הרשויות.

שר האוצר משה כחלון, שר הרווחה חיים כץ, ראש עיריית ירוחם מיכאל ביטון, ראש עיריית עכו שמעון לנקרי (צילום: פלאש 90,
שר האוצר משה כחלון, שר הרווחה חיים כץ, ראש עיריית ירוחם מיכאל ביטון, ראש עיריית עכו שמעון לנקרי (צילום: פלאש 90,

לדברי ביטון ולנקרי יש שלושה מנגנונים מרכזיים באופן תקצוב משרד הרווחה המנציחים את האפליה של תושבי הפריפריה בקבלת השירותים ובהם הדרישה שהרשות המקומית תישא ב-25% מעלות השירותים, ללא תלות ביכולתה הכלכלית של הרשות המקומית, חישוב התמיכה על פי מספר התושבים ברשות ולא על פי מספר המטופלים על ידי שירותי הרווחה, והיעדר דיפרנציאליות בחלוקת תקציב הרווחה. בהתאם לשיטת ה"מאצ'ינג", רשות שלא יכולה להעמיד 25% מהתקציב, לא תקבל גם לא תקצוב חלקי מהמדינה והכספים העודפים (אותן הרשויות החלשות לא יקבלו) מוצעים במכרז לרשויות שיש ביכולתן לממן זאת ובכך מעמיקה האפליה ואי השוויון בתקצוב. עוד טוענים העותרים כי שיטת התקצוב הנוכחית, לא רק שפוגעת בפריפריה, אלא שהיא גם מנציחה את האפליה החמורה ממילא של ערבים ומזרחים בתקציבי המדינה.

באי כוח העותרים, עו"ד חגי קלעי ואוהד רוזן, מסרו: "מי כי שרוצה לראות כיצד מונצחת אפליה והסללה חברתית בישראל צריך רק להסתכל בתקציבי הרשות המקומיות. בצד ההכנסה, נהנות הרשויות העשירות מתקציבי עתק שמקורם בארנונה על משאבי טבע, בסיסי צה"ל, משרדי ממשלה ומסחר. זאת למול הרשויות העניות הנדרשות להתקיים מארנונה למגורים, שהיא הפסדית מטבעה. בצד ההוצאה, המדינה מחלקת את תקציבי הרווחה שלה כך שככל שאדם עשיר יותר הוא מקבל יותר. זוהי אפליה זועקת, והיא חמורה במיוחד משמדובר בתקציבי הרווחה, המיועדים לשירותים הבסיסיים ביותר".

העותרים מתייחסים לעתירה הזו כהמשך ל"צעדת השוויון" שיצאה בקיץ האחרון מירוחם לירושלים, בדרישה לחלוקה תקציבית דיפרנציאלית. הצועדים קראו לממשלה להנהיג תקציב דיפרנציאלי בחינוך וברווחה ולתקן את הפער התקציבי למען שוויון הזדמנויות בחברה הישראלית. בתום הצעדה התקיים דיון מיוחד בכנסת בהובלת חברי כנסת מהשדולה לצדק חלוקתי והשדולה לחיזוק הפריפריה ובשיתוף עמותות, ארגונים חברתיים וראשי הערים.

בתקופה האחרונה מרבים אנשי ציבור ופוליטיקאים להשתמש בבג"ץ בכדי לשנות מדיניות או למנוע מאנשים להחזיק בתפקידים מסוימים. רק הבוקר הגיש יו"ר האופוזיציה בג"ץ נגד המשך כהונתו של ראש הממשלה נתניהו כשר התקשורת. בחודש אוקטובר הגיש אלדד יניב בג"ץ נגד היועמ"ש מנדלבליט על כך שלא פתח בחקירה נגד רה"מ נתניהו.

ממשרד הרווחה נמסר: "הבג"ץ טרם הגיע למשרד העבודה והרווחה – לכשיגיע נגיב בנושא." עוד נמסר מהמשרד כי בימים אלה השר חיים כץ מוביל רפורמה בתחום המצ'ניג על מנת לסייע לרשויות שנפגעות מהשיטה הנוכחית, אולם לא הסכימו להרחיב בנושא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!