דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שולי מועלם

אלימות מינית / השרים אישרו: סיוע משפטי לנפגעי ונפגעות עבירות מין

הצעת החוק שהובילה ח"כ שולי מועלם קובעת כי נפגעי פגיעות מיניות שיגישו תלונה יזכו לליווי משפטי בחינם בזמן התנהלותו של ההליך הפלילי. מועלם: "התהליך המשפטי אינו קל עבור הקרבנות, וחוסר התמצאותם מעצים את הטראומה"

ח"כ שולי מועלם (צילום: מרים אלסטר)
ח"כ שולי מועלם (צילום: מרים אלסטר)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת שרים לחקיקה אישרה אתמול (ראשון) חוק הקובע מתן סיוע משפטי חינם לנפגעי עבירות מין במשפחה וחסרי ישע. את הצעת החוק יזמו חברות הכנסת שולי מועלם (הבית היהודי), מירב מיכאלי (המחנה הציוני) ואורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו), והוא נתמך על ידי משרד המשפטים שמתקצב את יישומו ב-900 אלף שקלים בשנה. ביום רביעי הקרוב יעלה החוק להצבעה טרומית.

מועלם אמרה, "החוק כיום מאפשר לנפגעי תקיפה מינית מעורבות בשלבים שונים בהליך המשפטי. יחד עם זאת כאשר מדובר על פגיעות בתוך המשפחה ופגיעות בחסרי ישע, מדובר על פי רוב בקרבנות ללא יכולת כלכלית למימון עורך דין שילווה אותם לאורך התהליך. ההליך המשפטי כשלעצמו אינו קל מבחינה נפשית עבור הקרבנות, וחוסר התמצאותם בזכויותיהם המשפטיות רק מעצים את הטראומה". מועלם הודתה לשרת המשפטים איילת שקד על הסיוע בקידום החוק.

הצורך בסיוע משפטי חינם נובע מכך שנשים וגברים, נפגעי עבירות מין סובלים פעמים רבות מטראומה ונמצאים במצב נפשי קשה, והאומץ הנדרש מהם להתלונן ולבחור להיכנס להליך משפטי הוא גדול ודורש מהם דברים מאוד קשים. בנוסף לכל אלה, הנפגעים נאלצים להתמודד עם מערכת משפטית אשר שמה במרכזה את הנאשם. הם אינם בעלי דין בהליך הפלילי, והזכויות הניתנות להם בהליך, ניתנות בכפוף לזכויות המוקנות לנאשם עצמו. על פי חוק זכויות נפגעי עבירה, הנפגעים זכאים לקבל מידע והסבר על ההליך המשפטי, על הצפוי להם במהלכו ועל תוצאותיו האפשריות – בעיקר זכויות לקבלת מידע והבעת עמדה בשלבים שונים בהליך הפלילי (לרבות הסדר טיעון, בקשות חנינה וכיוצא בזה).

בעוד שלנאשמים יש מערך סיוע שלם המסביר להם את זכויותיהם וההליך, לנפגעים אין מערך כזה. רוב האנשים אינם מודעים לשלבים השונים של ההליך (מעצר ימים, מעצר עד תום ההליכים וכיוצא בזה), למושגים השונים, מי הם הגורמים הנמצאים בתפקידים השונים לאורכו, מה הם זכויותיו, זכויותיו של החשוד והנאשם או כמה זמן ההליך עשוי להימשך. נפגעי העבירה לא יודעים למי לפנות ומי יכול לסייע להם.

על פי ההצעה, הזכות לסיוע תהיה במישור הפלילי (ליווי בהליך הפלילי המתנהל נגד הפוגע) ובמישור האזרחי בתביעות פיצויים כנגד התובע, וזאת ללא מבחן הכנסה. מטרת הייצוג המשפטי והליווי הטיפולי לנפגעים היא להמעיט ככל שניתן את חוסר האונים שלהם מול המערכות המוסדיות, ולצמצם את התחושה כי ההליך הפלילי אינו בשליטתם וכי אין להן יכולת להשפיע על תהליך מיצוי הדין עם הפוגע. עורך דין המייצג ומלווה את המשפחות אמור לשמש "קול" עבורם, ולאפשר קשר ישיר ורציף עם הגורמים האמונים על מערכת אכיפת החוק, כמו גם לסייע להם לפני מתן עדות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!