דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונלד טראמפ

היכונו לביאת טראמפ / מעלה אדומים, בנייה ביו"ש, שגרירות בירושלים; הציפיות מטראמפ מרקיעות שחקים

כתרים כבר נקשרו לראשו של הנשיא ארה"ב החדש, וחלקים נרחבים בימין הישראלי בכנסת ומחוצה לה כבר משליכים עליו את יהבם. האם בדומה לפוליטיקה הישראלית, דברים שרואים מכאן לא רואים משם?

נתניהו וטראמפ (צילום: אלכס קולומויסקי, AP)
נתניהו וטראמפ (צילום: אלכס קולומויסקי, AP)
שי ניר

ההתרגשות במערכת הפוליטית הישראלית, ובייחוד במחנה הימין לקראת כהונתו של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ, שוברת שיאים. טרם יצאו הצהרות מדיניות חד משמעיות מהממשל החדש, וכבר מתנהגים גורמים בקואליציה כי הנה מעבר לפינה תותר הבנייה ביהודה ושומרון, השגרירות האמריקאית תעבור לירושלים ויתאפשר סיפוח ישראלי בשטחים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אתמול בערב (ראשון) עם הנשיא הנבחר, ומלשכת נתניהו נמסר כי השיחה הייתה "מאוד חמה". עוד נמסר בהודעה כי נתניהו הביע את רצונו לעבוד ביחד עם הנשיא טראמפ, "בחזון משותף לקידום שלום וביטחון באזור באופן שלא יהיו פערים בין ארצות הברית לישראל."

רה״מ בנימין נתניהו ודונלד טראמפ בפגישתם בספטמבר(צילום: קובי גדעון / פלאש 90).
רה״מ בנימין נתניהו ודונלד טראמפ בפגישתם בספטמבר(צילום: קובי גדעון / פלאש 90).

שני המנהיגים דנו בהסכם עם איראן, התהליך המדיני עם הפלסטינים ונושאים אחרים. הנשיא טראמפ הזמין את ראש הממשלה נתניהו לבוא לוושינגטון ולפגוש אותו בחודש פברואר. מסוכנות רויטרס נמסר כי לשאלת כתבים על שיחתו עם נתניהו, השיב טראמפ כי הייתה "נחמדה מאוד".

מעלה אדומים – עוד לא

מוקדם יותר הוחלט בקבינת המדיני בטחוני לדחות את הדיון על החלת הריבונות הישראלית במעלה אדומים. בהודעה שיצאה מהקבינט נאמר, "הקבינט החליט פה אחד לדחות את הדיון עד אחרי פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם הנשיא טראמפ. לקראת הפגישה יתקיים דיון קבינט נוסף". עוד אמר נתניהו במהלך הישיבה כי לא יהיו מגבלות לבנייה בירושלים.

ברקע החלטת הקבינט, מאבקם של נתניהו ושר החינוך בנט על הנהגת הימין. בנט ניסה לקדם הצבעה על הצעת חוק החלת הריבונות במעלה אדומים בוועדת השרים לענייני חקיקה, בעוד נתניהו מנע זאת מתוך רצון למנוע מבוכה לממשל טראמפ, שכבר העביר מסרים טרם תחילת הכהונה, כי על ישראל לחכות, ואל לה לקבוע עובדות בשטח.

ממועצת יש"ע, בה תולים תקוות רבות בשינויים הצפויים תחת שלטונו של טראמפ, נמסר "אנו מאוכזבים מהחלטת הקבינט. לאחר שנים של הקפאת בניה ודחיית מהלכים התיישבותיים חשובים, ציפינו למנהיגות אמיצה שתדע לצאת משנות ההקפאה ותעבור ליוזמה התיישבותית לעתיד טוב למדינת ישראל. אנו בטוחים שהממשלה הנוכחית תאשר את החוק בקרוב ותהפוך את מעלה אדומים לעיר ישראלית לכל דבר כי הגיע זמן ריבונות."

יוזם החוק להחלת הריבונות במעלה אדומים, ח"כ יואב קיש (הליכוד) אמר מוקדם יותר כי הוא מתנגד להסרת הצעת החוק מסדר היום אך לאחר שיחה עם נתניהו קיבל על עצמו את החלטת הקבינט, "לא הסכמתי להסיר את ההצעה מסדר היום על אף שאני מבין את הרגישות מול הממשל החדש. לדעתי נכון יותר יהיה להעביר את הצעת החוק בועדת השרים ולהמתין עם ההצבעה במליאה עד לאחר עדכון הנשיא טראמפ. יחד עם זאת, הסכמתי לקבל את הכרעת הקבינט המדיני הבטחוני לזמן הזה."

השגרירות בירושלים – עוד לא

"אנו בשלבים ההתחלתים בדיונים בנושא זה" כך אמר דובר הבית הלבן שון ספייסר בנושא העברת שגרירות ארה"ב מת"א לירושלים.

השר לירושלים ולהגנת הסביבה, זאב אלקין, קיבל בסיפוק את הודעת הבית הלבן ואמר, "אני מברך את ממשל טראמפ על תחילת מימוש הבטחת הבחירות שלו לגבי העברת שגרירות ארצות הברית לירושלים." עוד הוסיף כי "ירושלים המאוחדת היא בירתה של מדינת ישראל לפי החוק הישראלי והקונגרס הכיר בכך בחקיקה מיוחדת. הגיע הזמן לממש זאת במעשים ולהעביר לירושלים את השגרירות".

ראש עיריית ירושלים ניר ברקת אמר "אני מברך את הנשיא טראמפ על ההודעה ההיסטורית של הבית הלבן שהחלו הדיונים להעברת שגרירות ארה"ב לירושלים. טראמפ מוכיח שהוא ידיד אמת של מדינת ישראל שמקיים את הבטחותיו. ההודעה הערב מעבירה מסר ברור לעולם כולו שארה"ב מכירה בירושלים כבירתה המאוחדת של מדינת ישראל." ברקת הוסיף כי יעמיד לרשות הממשל האמריקאי את כל הסיוע הנדרש לביצוע מעבר השגרירות, "באופן המהיר והחלק ביותר".

בתוך כך יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס הזהיר כי במידה וארה"ב תעביר את השגרירות לירושלים יהיו לכך השלכות. עבאס אמר את הדברים לאחר פגישה שקיים עם עבדאללה מלך ירדן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!