דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארגון העבודה הבינלאומי

עבודה בעולם / ארגון העבודה הבינלאומי: 2017 לא תהיה טובה לעובדים

על פי תחזית התעסוקה והחברה בעולם לשנה הקרובה, שפרסם הארגון בתחילת החודש, מספר המובטלים העולמי צפוי לעמוד בשנה הקרובה על כ-201 מיליון בני אדם ו-1.4 מיליארד בני אדם צפויים להיות מועסקים בצורות העסקה פוגעניות. ראש הארגון, גיא ריידר: "אנחנו צריכים לוודא שכלל האוכלוסייה תהנה מרווחי הצמיחה"

מתפרת בגדים בוייטנאם (צילום: shutterstock)
מתפרת בגדים בוייטנאם (צילום: shutterstock)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

ארגון העבודה הבינלאומי (ILO) פרסם בתחילת החודש את תחזית התעסוקה והחברה בעולם לשנה הקרובה, והעתיד לא נראה מבטיח. על פי מחברי המסמך, הצמיחה הכלכלית בעולם ב-2016 לא מילאה את הצורך במקומות עבודה חדשים, והמצב הולך להחריף ב-2017.

מספר המובטלים העולמי צפוי לעמוד בשנה הקרובה על כ-201 מיליון בני אדם, עלייה של 3.4 מיליון מובטלים מהשנה הקודמת. אך לא רק נתוני האבטלה מעוררים דאגה, שיעור המועסקים בצורות העסקה פוגעניות צפוי לשמור על יציבות ולהישאר על רמה של 42% מכלל המועסקים בעולם- שהם 1.4 מיליארד בני אדם.

מגמות מדאיגות אלו בשוק העבודה העולמי, כך על פי ה-ILO, נובעות מהמיתון עמוק בו שקעו ב-2016 כלכלות מתעוררות – כדוגמת ברזיל, מקסיקו, דרום אפריקה, רוסיה וטורקיה – כמו גם העובדה שהעלייה במספר מקומות העבודה החדשים שנוצרו במדינות המפותחות, שהצליחו כבר להוריד את רמת האבטלה בשנים האחרונות, צפויה להיעצר, ואיכות המשרות הפנויות צפויה לרדת.

הצמיחה העולמית בשנת 2016 הייתה הנמוכה ביותר בשש השנים האחרונות ועמדה על  3.1%. על פי תחזיות ה-ILO, בשנת 2017 צפויה הצמיחה העולמית לעלות בשיעור של 0.3% בלבד. הצמיחה האטית מעלה דאגות לגבי היכולת העולמית לייצר מספיק מקומות עבודה לאנשים העובדים בעולם, לשפר את איכותם, ולדאוג שכל שכבות האוכלוסייה ייהנו מרווחי הצמיחה. על כן, כדי להתמודד עם העלייה המתמשכת בשיעור האבטלה העולמי, מציעים ב-ILO  לעצב כלי מדיניות תוך בחינה של הקשר בין צמיחה לתעסוקה ובין צמיחה לחוסר שוויון.

"אנו עומדים בפני אתגר כפול של תיקון הנזק שנגרם כתוצאה מהמשבר הכלכלי והחברתי העולמי ויצירת מקומות עבודה איכותיים עבור עשרות מיליוני עובדים שמצטרפים לשוק העבודה מדי שנה" אמר ראש ה-ILO, גיא ריידר, "הצמיחה הכלכלית ממשיכה לאכזב ולהיות נמוכה- גם מבחינת הרמה היחסית וגם מבחינת היקף האוכלוסייה שנהנית ממנה. וזה מצייר תמונה מדאיגה עבור הכלכלה הגלובלית ויכולתה לייצר מספיק מקומות עבודה, בייחוד מקומות עבודה איכותיים".

ריידר הוסיף כי "אנחנו צריכים לוודא שכלל האוכלוסייה תהנה מרווחי הצמיחה".

אבטלה: בעיה כלל עולמית

על פי תחזית ה-ILO, שיעור האבטלה העולמי צפוי, כאמור, לעלות ב-2017 ל-5.8% אחוזים – עלייה המייצגת 3.4 מיליון בני אדם – ומספר מחוסרי העבודה בעולם עתיד לעמוד על קצת יותר מ-201 מיליון איש ואישה. בשנת 2018, צופה הארגון, צפויים להתווסף 2.7 מיליון בני אדם למעגל האבטלה.

מספר מובטלים (גרפיקה: דבר ראשון).
מספר מובטלים (גרפיקה: דבר ראשון).

במדינות המפותחות, שיעור האבטלה צפוי אמנם לרדת בעשירית האחוז ולעמוד על 6.2%, אך נראה כי קצב השיפור מאז המשבר של 2008 מאט וכי בעיית האבטלה המבנית (אבטלה הנובעת מהפער הקיים בין סוג ההכשרה של עובדים במשק לבין היצע מקומות העבודה) מחריפה.

שיעור האבטלה אורכת הטווח באירופה ובצפון אמריקה נשארה גבוהה בהשוואה לרמותיה טרום המשבר. ובמקרה של אירופה, היא ממשיכה לטפס למרות הירידה בשיעור האבטלה הכללי.

במדינות המפתחות, צפויים להצטרף, במהלך 2017,  כ-450 אלף בני אדם למעגל האבטלה, שיביאו את שיעורו ל-5.5%. אתגרי אבטלה חריפים במיוחד זוהו באמריקה הלטינית והאיים הקריביים, זאת בשל השפעה מתמשכת של המיתון האחרון. אזור נוסף בעל אתגרי אבטלה חריפים הוא אפריקה שמדרום לסהרה, בו נרשמה הצמיחה הנמוכה ביותר בשני העשורים האחרונים. מקור לחץ נוסף באזורים אלו הוא העלייה המשמעותית במספר האנשים שהצטרפו לכוח העבודה.

הירידה המשתמשת באיכות מקומות העבודה

שיעור צורות ההעסקה הפוגעניות – למשל עובדים בעסקים משפחתיים ועובדים עצמאיים עם חשבון פרטי (כדוגמת בעלי דוכני רחוב) – צפוי, כאמור, להישאר מעל 42 אחוזים מסך כל המועסקים, שהם 1.4 מיליארד בני אדם ברחבי העולם. מספר העובדים בתעסוקה פוגענית צפוי לעלות ב-11 מיליון מדי שנה, כאשר דרום אסיה ואפריקה שמדרום לסהרה הם האזורים הפגיעים ביותר.

תעסוקה פוגענית (גרפיקה: דבר ראשון).
תעסוקה פוגענית (גרפיקה: דבר ראשון).

"למעשה, כמעט אחד מכל שני עובדים בשווקים המתעוררים (כדוגמת מקסיקו, טורקיה, ברזיל, הודו, סין, רוסיה, י.א.)  מועסקים בצורות העסקה פוגעניות" אמר סטיבן טובין, כלכלן בכיר ב-ILO והמחבר הראשי של התחזית לשנת 2017, "במדינות המתפתחות המספר גדול יותר אפילו: ארבעה מכל חמישה עובדים".

ממצא עיקרי נוסף שהוצג בתחזית ה-ILO, הוא ההאטה בקצב ירידת שיעור העובדים העניים. הקצה הנוכחי של מגמה זו לא עומד ביעדי הפיתוח בר הקיימא שהציב האו"ם לביעור העוני. מספר העובדים המרוויחים פחות מ 3.10 דולרים ליום, צפוי אף לע אפילו צפוי לעלות ב 5 מיליון בשנתיים הקרובות במדינות מתפתחות.

עובדים עניים (גרפיקה: דבר ראשון).
עובדים עניים (גרפיקה: דבר ראשון).

הפער המגדרי

המגמות המדאיגות בשוק העבודה, נעשות מדאיגות עוד יותר בבחינה של אי-השוויון בין גברים לנשים. כך למשל, הסיכוי שאישה בצפון אפריקה תהיה מובטלת, גבוה כמעט פי שתיים מזה של גבא באותו אזור. במדינות ערב, הפער גבוה אף יותר.

נשים באפריקה, אסיה ומדינות ערב גם חשופות יותר, באופן קבוע לצורות העסקה פוגעניות. בדרום אסיה, למשל, קרוב ל 82% מהנשים הועסקו ב-2016 בצורה פוגענית, זאת בהשוואה ל-72% מהגברים באותה שנה.

הפערים המגדריים בשוק העבודה מתבטאים גם בשכר, בו ממשיכים הפערים להיות משמעותיים ועקביים למרות חקיקה לשכר שווה במספר מדינות. במקומות מסוימים, כמו אזרבייג'ן ובנין, הגיע הפער בתשלום לשעת עבודה לשיעור של 40%.

הפתרון- שיתוף פעולה בינלאומי

על מנת להתמודד עם הבעיות שהעלו, מציעים מחברי התחזית לעצב כלי מדיניות תוך בחינה של הקשר בין צמיחה לתעסוקה ובין צמיחה לחוסר שוויון. הכותבים מעריכים כי מאמצים לשיתוף פעולה בינלאומי בנוסף לתמריצים פיסקליים והגדלת ההשקעה הציבורית שלוקחת בחשבון את המרחב הפיזי של המדינה, יספקו נקודה התחלתית להפחתת שיעור האבטלה ברמה העולמית ב-2018, בשיעור של קרוב לשני מיליון איש בהשוואה לתחזית הנוכחית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!