דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צוק איתן

מדיני ביטחוני / נדחתה ההצבעה על פרסום דו"ח צוק איתן בשל סוגיות בטחוניות

ועדת המשנה לענייני ביטחון שתחת הוועדה לביקורת המדינה התכנסה הבוקר (ג') לדון בהסרת החיסיון מפרק התנהלות הקבינט בדוח המבקר | בתום הדיון הודיעה יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) כי ההצבעה נדחתה ליום ראשון | הדוח עורר סערה עוד לפני החלטת הוועדה בנושא

חברי הוועדה במסיבת עיתונאים (צילום: יונתן זינדל \ פלאש 90)
חברי הוועדה במסיבת עיתונאים (צילום: יונתן זינדל \ פלאש 90)

ההצבעה על הסרת החיסיון מפרק התנהלות הקבינט בדוח מבקר המדינה על מבצע צוק איתן נדחתה ליום ראשון, כך החליטה היום (שלישי) ועדת המשנה לענייני ביטחון שתחת הוועדה לביקורת המדינה. על פי הודעת הוועדה, הסיבה לדחייה היא "סוגיות ביטחוניות שהתעוררו" ומצריכות בחינה מחודשת.

הוועדה התכנסה הבוקר,אחרי שחמישה מחברי הוועדה עיינו בממצאי המבקר, כדי לבחון את פרסום החלק הנוגע להתנהלות הקבינט. בתום הדיון הודיעה יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) כי פרסום המסקנות יתעכב במספר ימים עד לבחינת החומרים הרגישים העולים מן הדו"ח.

צוק איתן, ארכיון. צילום: פלאש 90 / יונתן זינדל.
צוק איתן, ארכיון. צילום: פלאש 90 / יונתן זינדל.

במסיבת עיתונאים במשכן הכנסת שערכו הבוקר משפחות חללי מבצע צוק איתן הן דרשו מהוועדה לחשוף את דוח מבקר המדינה המלא על אודות המערכה. נציגי המשפחות אמרו כי יותר מ-50 הורים לנופלים במבצע חתמו על בקשה לחשיפת ארבעת פרקי הדוח העוסקים במוכנות העורף (שכבר פורסם), בהתנהלות הקבינט המדיני-ביטחוני, באיום המנהרות ובהיבטים של המשפט הבינלאומי בלחימה בעזה.

דוח המבקר עורר סערה עוד טרם החלטת הוועדה לדחות את ההצבעה לשבוע הבא. במסגרת הכנס הבינלאומי השנתי למחקרי ביטחון של מכון INSS, אמר הבוקר שר החינוך נפתלי בנט, ששימש בזמן המבצע שר הכלכלה והיה חבר הקבינט המדיני-ביטחוני כי "מהדוח עולה תמונה ברורה של הקיבעון המחשבתי של קברניטי המדינה הוא שורש הכשלים. צריך לומר ביושר קונספציית הקיבעון הביטחוני קרסה, ואנחנו צריכים לעבור לתפיסת ביטחון חדשה: לא עוד קיבעון ודשדוש, אלא ניצחון ברור ומוחלט, שאינו מצריך הסברים ותירוצים. לא עוד מלחמה של 50 יום שנגמרת בתיקו".

"עלינו לעבור מקיבעון מחשבתי לחדשנות יוזמת" הוסיף בנט, "להציב לצה"ל יעד בהיר של ניצחון. ניצחון היא לא מילה גסה, ניצחון הוא המטרה היחידה של צבא היוצא למלחמה. ביטחון אזרחי ישראל תלוי בכך שישראל תחזור שוב לנצח". הוא קרא לראש הממשלה לכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני על מנת לדון בלקחי המבצע ובתיקונם".

אחרי בנט, עלה לנאום בכנס משה יעלון, מי שכיהן כשר הביטחון בזמן המבצע. יעלון עקץ את בנט על דבריו ואמר כי "לצערי, אני רואה היום בבוקר פוליטיקאים המדליפים מהדוח כדי לקושש עוד לייקים בטוויטר ובפייסבוק מי שעושה זאת לא ראוי למנהיגות". הוא הוסיף כי "אם היינו פועלים בצוק איתן לפי סקרים היינו שקועים בביצה העזתית. צוק איתן היה מערכה קשה כמו כל מלחמה, רבים איבדו את חייהם. הגדרנו במדויק, טרם המערכה, את יעדיה והשגנו אותם. מאז חמאס חלש ומורתע והדרום נהנה משקט חסר תקדים. זו דוגמה למנהיגות אחראית ושקולה שמחזיקה ידיים על ההגה, גם כשיש פוליטיקאים שיורים בתוך הנגמ"ש ומפיחים רוחות בציבור".

יו"ר מפלגת יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, שהיה גם הוא חבר קבינט בזמן צוק איתן, אמר היום בכנס כי "כשההנהגה מגמגמת ולא יודעת מה היא רוצה, הצבא לא יכול לפעול. כשראש הממשלה מנסה להסתיר את האמת מהציבור הוא פוגע ביכולתו של צה"ל להפיק לקחים ולהשתפר למערכה הבאה. היום מסתירים במקום לתקן – לא אומרים אמת במקום לשפר. מתעסקים בפוליטיקה במקום במערכה הבאה".

ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני), התייחס אף הוא לנושא. "הקבינט היה אמור להוציא הנחיות שמראות שהקבינט רואה במנהרות איום אסטרטגי ולכן הוא דורש למצוא להן פתרון" אמר, "כאשר קובעי המדיניות מנחים את כוחות צה"ל- הם יודעים לבצע את העבודה. הקבינט זה המקום המקודש ביותר של מדינת ישראל, שממנו אסור שייצאו הדלפות ושייעשה בו שימוש בידי מישהו לקידום אינטרסים אישיים. אני מקווה שהדוח יפורסם במלואו והשקיפות תשמש ככלי שבו נוכל להפיק את לקחים". פרץ אמר את הדברים בכנס "ערוכים לכל מצב חירום וביטחון בעיר" במסגרת יריד החדשנות האורבנית  Muni expo של מרכז השלטון המקומי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!