דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מנופאים

עבודה וחברה / שר הרווחה יפגש עם המנופאים המאיימים להתפטר בשל כשלי בטיחות

עבודת המנופאי כרוכה בסכנות רבות למפעיל, לעובדים שאיתו ולעוברי אורח ברחוב למטה. למעלה משנה מנופאים רבים מתריעים על כשלים בסיסים בהפעלת עגורונים, ומוצאים עצמם מפוטרים. 150 מהם החליטו לשים לזה סוף

מנופים באתר בנייה (צילום ארכיון: נתי שוחט/ פלאש90)
מנופים באתר בנייה (צילום ארכיון: נתי שוחט/ פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

״המנופאים ראויים להסדרה בתחום תעסוקתם. ניתן למצוא פתרונות״, אמר שר העבודה והרווחה חיים כץ, כשזימן אתמול (שלישי) את נציגי ארגון מפעילי עגורן צריח לדיון בשבוע הבא בלשכתו. הודעת השר היא תגובה להודעתם של למעלה ממאה וחמישים מנופאים על התפטרותם שתכנס לתוקף בתחילת פברואר, דבר הצפוי לשתק חלקים ניכרים מענף הבניה. "אנחנו מצפים להבנה עמוקה של השר, שבעיית הבטיחות בענף הבניין היא תוצר ישיר של מדיניות האי אכיפה של יפה סולימאני. בשילוב עם תרבות תת הדיווח של הקבלנים. נוצר ג'ונגל שבו מנופאים צריכים לבחור בין בטיחות לפרנסה", מסר לדבר ראשון רועי ויינשטיין דובר ארגון מפעילי עגורן צריח.

מהלך ההתפטרות בא על רקע טענותיהם של מנופאים רבים כי לאחרונה הודיעו להם חברות כוח האדם על כוונתן להרע את תנאי ההעסקה שלהם. במהלך השנה החולפת פעל הארגון, בליווי הסתדרות עובדי הבניין והעץ, במטרה להסדיר את תנאי ההעסקה בענף. בין השאר, הסדרתם של תנאי השכר והבטיחות מול התאחדות בוני הארץ המייצגת את קבלני הבניין.

אתר בנייה. צילום: פלאש 90.
אתר בנייה. צילום: פלאש 90.

בארגון התריעו שוב ושוב בפני גורמי האכיפה השונים, הנמצאים כיום במשרד העבודה והרווחה, על הפיקוח הלקוי במקצוע – החל מזיופן של תעודות מנופאי, דרך עבירות שכר ועבודה בשעות נוספות הרבה מעל למותר, ועד לפיטורים על רקע סירוב לבצע עבירות בטיחות.

עם מינהל הבטיחות נרשמה התקדמות מסוימת, כשהמינהל הבהיר למנהלי העבודה כי בסמכותם של המנופאים לעצור עבודה מסוכנת, ואף העמיד לשם כך נוהל להוצאת צווי עצירה מרחוק למנופים על סמך שיחה טלפונית עם המנופאי. אולם בלא התגייסות דומה של מינהל האכיפה וההסדרה, האמון על אכיפת חוקי העבודה, ובכללם מניעת פיטורין שלא כדין – המנופאים בשטח ממשיכים להרגיש שידיהם כבולות ושדיווח על תאונות בטיחות יוביל לפיטוריהם – כפי שקרה רק בשבוע שעבר למנופאי בנתניה.

בין המתפטרים, גם המנופאית קטי דובק, אשר סיפורה התפרסם בפברואר 2016, כשפוטרה כיוון שלא הסכימה לעבוד על המנוף ברוח מסוכנת. בפוסט שכתבה בדף הפייסבוק שלה הציגה את הסיבות להתפטרותה – האיומים על השכר והעבודה בשל ההתעקשות לשמור על כללי הבטיחות, תנאי הקבינות המוזנחות שבחלקן אין מיזוג, אי פיקוח על זיופי התעודות, מנופים ישנים שאינם עוברים בדיקות, אתתים ללא רישיון ותנאי השכר הנמוכים. "אני מבקשת מהציבור לתמוך במאבק שלנו – הרי אנחנו שומרים עליכם ועל העובדים. אני מבקשת מהמדינה להתעורר ולעשות שינוי בענף הזה, לדאוג לביטחון שלנו, למכורת שלנו ולתנאים הבסיסיים שמגיעים לנו" כתבה דובוק.


עגורן הצריח מהווה את עורק החיים של כל אתר בניה גדול, להעברת חומרי הגלם לקומות השונות ובין חלקיו. ללא מפעיל העגורן, לא יוכל אתר הבניה להמשיך לפעול. אם אכן יוציאו המנופאים לפועל את התפטרותם, ההשלכות על ענף הבניה עשויות להיות כבדות ביותר.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!