דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריטניה

בעולם / מכה למתווה של תרזה מיי: תכנית הברקזיט תחוייב באישור הפרלמנט

כך קבע בית המשפט העליון בבריטניה. הפרלמנט צפוי אמנם לאשר את המתווה, אך צפוי נסיון לפגוע בתכנית הדה רגולציה הפיננסית של ראשת ממשלת בריטניה המשולבת במתווה

בית המשפט העליון בלונדון במהלך דיון על הברקזיט (צילום: בית המשפט העליון דרך AP).
בית המשפט העליון בלונדון במהלך דיון על הברקזיט (צילום: בית המשפט העליון דרך AP).
יונתן קירשנבאום

מכה למתווה הברקזיט של ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי: בית המשפט העליון בבריטניה פסק אתמול (שלישי) כי יישום תכנית היציאה מהאיחוד האירופי איננה חוקית אלא אם תאושר קודם בהצבעה בבתי הנבחרים. החלטה זו באה כמכה לממשלה, שעלתה לשלטון בעקבות משאל העם ביוני 2016, ותכננה להתחיל את תהליך היציאה הרשמי של בריטניה מהאיחוד האירופי כבר בסוף מרץ.

משמעות החלטה היא שהממשלה תיאלץ להגיש הצעת חוק לאישור הפרלמנט, בו יצביעו החברים והלורדים על יישום הסעיף החוקי הידוע בשם "סעיף 50". סעיף זה מפרט את תהליך היציאה של מדינות אירופה מהאיחוד.

הממשלה צפויה לנסות להביא את החוק להצבעה בפרלמנט בימים הקרובים, בניסיון להצליח לעמוד בכל זאת ביעד של יישום סעיף 50 על פי לוחות הזמנים שנקבעו. דיוויד דייביס, השר הממונה על הברקזיט, אמר כי הצעת החוק תוגש "תוך ימים ספורים, וזו תהייה הצעה כמה שיותר פשוטה… שתעבור בזמן זריז שיאפשר לנו ליישם את סעיף 50 בסוף מרץ".

ראש הממשלה תרזה מיי במהלך נאום על עזיבת האיחוד האירופי (צילום: סוכנות AP).
ראש הממשלה תרזה מיי במהלך נאום על עזיבת האיחוד האירופי (צילום: סוכנות AP).

עם זאת, בית המשפט קבע כי ההצבעה תיערך רק בבתי הנבחרים המרכזיים בלונדון, ולא תידרש להצבעה בפרלמנטים המשניים בסקוטלנד ואירלנד. החלטה זו באה כהקלה לתומכי היציאה, שחששו מהצורך לקבל את אישור הסקוטים והאירים- הידועים כמתנגדים גדולים ליציאה.

מפלגת הלייבור צפוייה לתמוך בישום ההחלטה. דוברו של ג'רמי קורבין אמר כי מפלגת הלייבור "מכבדת את תוצאות משאל העם, ואת רצון העם הבריטי, ולא יתנגד לעצם יישום המהלך". עם זאת, יעשו ניסיונות "למנוע מהמפלגה השמרנית להפוך את בריטניה למקלט מס לחופי אירופה". קורבין התייחס לתכנית הפיננסית של מיי שנחשפה בשבוע שעבר הכוללת הורדות מיסים לעשירים, ודה רגולציה של פעילות פיננסית.

במפלגת הלייבור התנהל וויכוח לכל אורך השבוע על עמדת המפלגה, כשחברים מסויימים דרשו מההנהגה להצביע נגד המהלך ובכך למנוע את היציאה מהאיחוד. חלק מחברי הלייבור אף הצהירו כי יצביעו נגד החוק, גם אם מהלך זה יהיה מנוגד לעמדת המפלגה. סביר להניח כי על אף ההתנגדות יעבור החוק וסעיף 50 אכן יבוצע.

תכנית ההשקעה של מיי  -"מעט מידי, מאוחר מידי"

מיי חשפה השבוע תכנית ממשלתית להשקעה של מאות מיליוני פאונד בתעשיות בריטיות והלוואות ציבוריות לאזרחים המעוניינים ללמוד מקצועות טכניים. עפ"י מיי, התכנית היא "גישה חדשה לממשלה שלא רק לוקחת צעדים אחורה, אלא נכנסת לתפקיד אקטיבי". בזאת התייחסה מיי להתרחקות מהאידאולוגיה הנאו ליברלית של אי השקעה ממשלתית במשק.

מדיניות השקעה תתאפשר כשבריטניה תעזוב את האיחוד, ולא תהייה כבולה למגבלות האירופאיות על השקעה ציבורית. הרעיון הוא "להראות למשקיעים שאנחנו הולכים להיות תחרותיים גם בעתיד". ככל הנראה, תזדקק בריטניה לכוח עבודה מוכשר כדי להצליח לקיים תעשייה תחרותית גם לאחר ביטול היכולת למעבר חופשי לתוכה מאירופה. ההשקעה מיועדת להחזיר את הביטחון של משקיעים ביכולת של התעשייה הבריטית להתקיים לאורך זמן, גם לאחר יציאתה מהאיחוד.

עם זאת, רבים בבריטניה טוענים כי התכנית היא "מעט מדי מאוחר מדי", וכי לא נעשה מספיק כדי לענות על הצרכים של אזרחים רבים בבריטניה המשתכרים משכורות נמוכות. בדו"ח של ממשלת בריטניה נחשף בשנה שעברה כי כמעט 17% מאזרחי בריטניה חיים "בסכנה תמידית של עוני". אשווין קומר, כלכלן בריטי, אמר על התכנית כי "הממשלה צריכה לעזור למיליוני בני האדם העובדים בשכר נמוך, בלי הכשרה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!