דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלאור אזריה

פרשת אזריה / השופטים יבחנו: האם פגישת מח"ט כפיר ומשפחת אזריה זיהמה את ההליך

אל"מ גיא חזות וסגנו לשעבר, אופיר סופר, הוזמנו להעיד בשבוע הבא | עדי האופי שהציגה ההגנה שפכו אור חדש על החייל היורה | במכתב משר הביטחון ליברמן לעורכי הדין של אזריה, כתב השר -"כמו רוב אזרחי ישראל, אני חש אי נוחות מההרשעה"

אלאור אזריה במהלך הדיון על עונשו 24.1.2017 (צילום: פלאש90)
אלאור אזריה במהלך הדיון על עונשו 24.1.2017 (צילום: פלאש90)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

20 ימים לאחר שבית הדין הצבאי הרשיע את אלאור אזריה, החייל היורה מחברון, בסעיף הריגה ובסעיף של התנהגות בלתי הולמת, נפתח אתמול (שלישי) שלב הטיעונים לעונש במשפטו. עוד לפני תחילת הדיונים ניתן היה להבחין בתחושה הסיפית של הנוכחית, כשגם משפחת אזריה וגם השופטים הגיעו בלווית מאבטחים, לאור איומים על חייהם.

במהלך דיון שהתארך לשעות מפתיעות, למעלה מעשרה עדים שהגיעו לתמוך באזריה עלו לדוכן העדים בבית הדין הצבאי. בין השאר, החליט צוות השופטים החליט לזמן את מח"ט כפיר, אל"מ גיא חזות ואת אופיר סופר, המשמש כיום כמזכ"ל מפלגת האיחוד הלאומי, ובעבר סגנו של חזות, שהוקלטו בשיחה עם אביו של אלאור, צ'ארלי.

בתחילת הדיונים הציגה ההגנה בקשה לדחיית הכרעת הדין בשל חשד לזיהום הליך המשפטי, בהתייחס להקלטות המפגש בין חזות ואביו של אזריה. בתחילה סברו השופטים כי המפגש בין צ'ארלי לאל"מ חזות הוא בכל מקרה, "ראיה שנולדה לאחר הכרעת הדין", ולכן היא מתאימה לשמש כראיה בשלב העירעור. אך לאחר ששמעו במשך 50 דקות את ההקלטות, בהן נשמע חזות כאומר מספר פעמים שהוא מדבר בשם הצבא, החליטו השופטים כי הם מעוניינים להבין מי זה "הצבא" שבשמו מדברים. בשל כך הזמינו השופטים את השניים להעיד ביום שלישי הבא, ולהבין האם יש פה ראיה שיכולה להשפיע על שלב הטיעונים לעונש.

במהלך הדיונים נחשף מכתב ששלח שר הביטחון, אביגדור ליברמן, במענה למכתב מעורכי דינו של אזריה בו ביקשו להקים ועדת חקירה ממלכתית, "ההתנהלות במשפט זיהמה באופן מוחלט את ההליך" כתבו עורכי הדין לשר, "גורמים צבאיים בכירים מנסים גם כעת להשפיע על ההליך השיפוטי".  על כך השיב ליברמן כי, "אני מצר על השתלשלות הפרשה. מן הרגע הראשון נעשו טעויות קשות שהובילו את הפרשה למקום שהיא לא היתה אמורה להגיע אליו. כמו רוב אזרחי ישראל, אני חש אי נוחות מההרשעה", הדגיש ליברמן במכתב.

בין עדי האופי שהציגה ההגנה במטרה להפחית מהעונש של אזריה היה אורי אלון, חייל ששירת איתו בגדוד, שסיפר בדמעות איך "פעם ילד פלסטיני פצע אותי ושברתי את הרגל, ואזריה הציל אותי מהזירה והזעיק עזרה."

רס"ר האוגדה בנחשונים שאמון על אזריה מזה עשרה חודשים, עלה אף הוא להעיד על אופיו הטוב של אזריה. הרס"ר דיבר בשיבחו ואמר, "יש לי ילד בן 11 אני מקווה שהוא יהיה כמו אלאור, מבחינת הערכים שלו והמשמעת שלו וההתנהלות שלו ביום יום."

לעדותו של צ'ארלי שעלה להעיד ראשון, קשה היה להישאר אדישים, "באחד הימים אלאור יצא למעצר של פעיל חמאס, לאחר שהיה 12 שעות ללא כלכלה ומים. הביאו לו חמגשית עם מזון וכשראה שהמחבל לא אכל, ואלאור נתן לו את החמגשית." צ'ארלי שיתף בקושי הרב בו מצויה המשפחה מאז ירה אזריה במחבל הכפות, "מאז הפרשה אישתי רזתה 38 קילו, אני קיבלתי שבץ מוחי ואחרי שיקום של שלושה חודשים, הצלחתי לעמוד וללכת היות והייתה לי מטרה להיות עם הילד עד הסוף. אחי, דוד של אלאור לקה פעמיים בארוע לב. עבר מספר צינתורים והיה צמוד לאלאור בזמן שהייתי בשיקום. רצו לכרות לו את הרגל מסכרת כי לא טיפל בעצמו. הבת שלי, אחות של אלאור, דחתה את לימודי הרפואה בשנה כדי להישאר בבית."

צ'ארלי סיפר על האיומים שמקבלת המשפחה, ככל הנראה מהחמאס, "לפני מספר ימים פתחתי את תיבת הדואר ומצאתי כדור 5.56 במכתב. הלכתי למשטרה וביקשתי שיעשו את זה בשקט בגלל שאישתי לא במצב טוב. ביום חמישי שהגשנו תלונה על איומים ואישתי התמוטטה. צה"ל זרק את בני, לא מתיחס אלינו. אני נכה צה"ל, נפצעתי בשביל המדינה."

לשאלת השופטים האם מישהו מהגדוד או מהחטיבה יצר קשר עם המשפחה? ענה צ'ארלי, "אף אחד לא דיבר איתי, היחדים שעוזרים לי זה הקב"ן והרס"ר. אף אחד לא פנה לא מהפרקליטות הצבאית. מי שאמר שהפרקליטות הציעה לעזור לנו זה שקר, אני מוכן להתעמת עם כל אחד שיגיד שפנה אלינו, 10 חודשים אף מפקד לא פנה אלי ואף גורם מצהל לא פנה אלי לעזור, זרקו אותנו לכלבים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!