דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקירות נתניהו

ראש הממשלה / המלחמה האיומה והחמאה: שעת השאלות של נתניהו הייתה זיקוק כהונתו

במיומנות של רב אמן, הדף נתניהו את חצי מהשאלות שהפנו כלפיו חברי הכנסת, כדי להגיע לשלב בו דיקלם במקצב את מיטב אמרות השפר המלוות אותו ואותנו זה זמן רב | "לא הייתה פה שום עבירה ולא מחליפים ראש ממשלה על חקירות. אבל אולי בסוף הלחץ יצליח" אמר ראש הממשלה

ראש הממשלה בשעת שאלות ותשובות בכנסת (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
ראש הממשלה בשעת שאלות ותשובות בכנסת (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
יהל פרג'

"אתם לא באמת מתכוונים לומר שאני הראשון שנפגשתי עם מו"לים ואנשים משפיעים בתקשורת." אמר אתמול (רביעי) ראש הממשלה נתניהו בהתייחסו לשאלות חברי הכנסת על מפגשיו עם מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס. "אני שמח שהמיזוג אוויר עובד פה כמו שצריך כי אחרת הררי החמאה שיושבים פה לאנשים על הראש, לא יודע מה היה קורה לכם אז, החמאה הייתה נמסה בשלוליות אדירות".

חמאה או לא, לאחר שהאופוזיציה השיגה ניצחון בנקודות והצליחה להביא את ראש הממשלה ל'שעת השאלות בכנסת', עשה נתניהו את מה שהוא יודע לעשות הכי טוב, והשתמש בפלטפורמה הפרלמנטרית הזו כדי לדבר מעל לראשם, ישירות אל אזנם של אזרחיות ואזרחי ישראל.

לאחר שחמק במיומנות מחיצי השאלות ששלחו לעברו חברות וחברי הכנסת מהאופוזיציה, בדבר החקירות בהן הוא מצוי, התייחס נתניהו בסוף שעת השאלות לסוגיית חוק ישראל היום. לדעת רבים חששו של אדלסון כי החוק יעבור, הוא זה שדחף את נתניהו לפירוקה של הממשלה הקודמת.

"האם מדינת ישראל הלכה לבחירות בגלל חוק ישראל היום?", שאלה חברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ). "אין לי חמאה על הראש, לכן אשמח לצאת אתך לשמש ברגע זה" אמרה ורמזה לכוחה המחטא של השמש. "שמעתי שורה של דברים על מגעים, פירוק הממשלה, התרסה. איזו חגיגה של צביעות. איזה קרנבל של צדקנות. כמובן שאסור לי להתייחס לפרטי החקירה, אז אספר לכם סיפור". נתניהו תיאר את מאבקו בחוק ישראל היום והקשר שלו לסיום כהונת הממשלה הקודמת בראשותו, החל משנת 2010, עת עלתה הצעת חוק אשר מבקשת לקבוע כי רק מי שהוא אזרח ישראלי יוכל להיות בעליו של עיתון. נתניהו טען מעל במת הכנסת כי הצעת החוק, לאורך כל גלגוליה ביקשה "לחבל בכלי התקשורת הימני היחידי, כלי התקשורת שאינו נשלט על-ידי השמאל".

ראש הממשלה רמז בדבריו שמספר חברי הכנסת שתמך בחוק בגלגוליו השונים, ארבעה עד כה, עלה, בשל לחץ של בעלי אינטרס ביניהם אנשי ידיעות אחרונות. "ראו איזה פלא, מעשרה חברי כנסת שתמכו בחוק הקודם פתאום ישנה תמיכה של 43 ח"כים מכל קצוות הקשת. רוב מוחץ", תיאר נתניהו את שאירע בנובמבר 2014, עת עלתה להצבעה טרומית הצעת החוק. בין המגישים את הצעת החוק, לצד חברי הכנסת מהאופוזציה איתן כבל (העבודה) ואילן גילאון (מרצ), היו חברי הכנסת איילת שקד (הבית היהודי), רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) אלעזר שטרן (התנועה) ויואל רזבוזוב (יש עתיד) – כולם חברים בקואליציה של נתניהו.

"באים לסגור את כלי התקשורת היחיד שמייצר עמדה אחרת. ואני רואה בעניין הזה שחותרים נגדי כראש הממשלה בכמה תחומים בין השאר כדי לסתום את הפה עם כלי תקשורת שלא מתיישר עם הקו של הברנז'ה, ובשלב הזה אני מחליט לפטר ולפזר את הממשלה", הסביר נתניהו את סיבותיו לפזר את הממשלה ה-33.

"במהלך קמפיין הבחירות שבהם אני ומשפחתי אשתי וילדי ספגנו התקפות איומות ויום יומיות מצד ידיעות אחרונות ומידי שעה בווינט. אחרי שאנחנו מנצחים את הבחירות אני עומד על כך שבהסכם הקואליציוני לא יגישו חוק כזה ואכן לא הגישו. אין מי שנלחם נגד חוק ישראל היום יותר ממני. ואותי חוקרים? אותי מאשימים? זו בדיחה גרועה.  לפני שחוקרים אותי צריך לחקור את אותם 43 חברי כנסת שהצביעו בעד החוק וקיבלו תקשורת מלטפת מנוני נוזס."

נתניהו אמר שלדעתו אין צורך לחקור איש, אבל אם כבר לחקור, צריך לחקור את אלו שהציעו והצביעו בעד החוק. "אני רוצה להבהיר – לדעתי לא צריך לחקור איש. כשמדובר ביחסים מורכבים בין הפוליטיקה לתקשורת אני לא חושב שצריך לחקור אף אחד. מי יזם את החוק? מדוע? מי הגיש? מי הצביע בעד? מי נמנע? ובאיזה כיסוי תקשורתי קיבלו בידיעות וווינט? המטרה ברורה להפיל אותי ואת ממשלה הליכוד בראשותי, ובאמצעים אלו כל האמצעים כשרים."

בסוף דבריו, דיבר נתניהו בשצף, במה שנשמע כמנטרות וביטויים שאינם זרים למי שמקשיב לראש הממשלה בשנים האחרונות, "אמשיך להוביל" ,"המטרה להפיל ראש ממשלה מהליכוד", "קמפיין חסר תקדים", ואי אפשר בלי "לא מחליפים ראש ממשלה בחקירה".

'שעת השאלות' היא פלטפורמה חדשה, במסגרתה שר משרי הממשלה נשאל במגוון סוגיות העוסקות בענייני משרדו, ויש לו 3 דק' להשיב. המודל הזה לקוח מפרלמנטים אחרים בעולם, והייבוא שלו לכנסת ישראל הוא תוצאה של החלטה משותפת של יו"ר הקואלציה דאז צחי הנגבי ויו"ר האופוזציה ח"כ מרב מיכאלי. 'שעת השאלות' מחליפה את הכלי האופוזציוני של הצעות אי-האמון, מכיון שהחל מפברואר 2016, זכאית האופוזיציה להגיש רק 10 כאלו במהלך שנה, להבדיל מהמצב הקודם בו כל שבוע יכלה האופוזיציה להגיש הצעת אחת כזו כל שבוע.

בין השואלים את נתניהו אפשר היה למצוא את חברי הכנסת החרדים ששאלו על סוגיות בנייה הקשורות למצביעיהם, חברי הכנסת הערבים שהתעניינו בעמדת נתניהו על ההשלכות והסיבות לאירועים באום אל חיראן, וחברי כנסת מהאופוזיציה שניסו לאתגר את ראש הממשלה בשאלות הקשורות לחקירתו, ושאלות הקשורות לדוח המבקר על צוק איתן.

ח"כ נוסף מהקואלציה איתגר את נתניהו מימין, היה זה בצלאל סמוטריץ', שהתעניין בשאלה האם נתניהו חזר בו מנאום 'בר -אילן' בו הביע תמיכה בשתי מדינות, ואם יאמר זאת באזני הנשיא האמריקאי החדש. נתניהו לא נשאר חייב, ואמר לח"כ הצעיר "איך אני חותר למה שאני רוצה בתבונה." ואישר שידון בנושא עם טראמפ. נתניהו הבהיר כי הכרת הפלסטינים במדינה יהודית ושליטה ביטחונית מלאה בין הירדן לים, היו ונשארו שני העקרונות היחידים איתם הוא מגיע למשא ומתן.

ראש האופוזציה, בוז'י הרצוג שנאם לאחר נתניהו, הגיב למופע הרהוט של ראש הממלשה, ואמר "המליאה הזו מרגישה מבוכה עמוקה מכיוון שההתנהגות שלך מראה שאתה לא מסוגל לקבל החלטות בקור רוח. יכול להיות שהסיגרים והשמפניות השפיעו עליך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!