דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מועצת הביטחון של האו"ם

מדיני / מועצת הביטחון דנה בחידוש הבנייה בהתנחלויות, אך לא קיבלה החלטה

המועצה דנה הלילה (ה') בהחלטת הממשלה השבוע לאשר בנייה של כ-2,500 יחידות דיור ביו"ש | שגרירת ארה"ב החדשה באו"ם סירבה להתייחס לנושא, והמועצה לא קיבלה כל החלטה | במקביל דווח כי נשיא ארה"ב עומד לחתום על צו שעשוי לשלול מהאו"ם את המימון האמריקני

אולם מועצת הביטחון במטה האו"ם בניו-יורק, ארכיון (צילום: Cancillería del Ecuador מתוך Flickr).
אולם מועצת הביטחון במטה האו"ם בניו-יורק, ארכיון (צילום: Cancillería del Ecuador מתוך Flickr).

מועצת הביטחון של האו"ם דנה הלילה (חמישי) בהחלטת ממשלת ישראל מוקדם יותר השבוע על בניית יחידות דיור חדשות ביהודה ושומרון, זאת אחרי ששמעה דיווח בנושא מפי גורם בכיר בארגון. אולם לאחר שהנציגות האמריקנית במועצה בחרה שלא להתייחס לנושא, לא קיבלה המועצה כל החלטה.

בניה באריאל שבשומרון (צילום ארכיון: פלאש 90)
בניה באריאל שבשומרון (צילום ארכיון: פלאש 90)

נשיא מועצת הביטחון, שגריר שבדיה באו"ם אולוף סקוג, אמר לכתבים בתום הישיבה, שהתקיימה בדלתיים סגורות, כי "יש לגנות את ההחלטה הזאת". לדבריו, חברי המועצה האחרים שהביעו את דעתם במהלך הדיון, הסכימו אתו.

סקוג אמר עוד כי חברי המועצה "הביעו דאגה מכל התקדמות חד צדדית שמאיימת על תהליך השלום ושמרחיקה, במקום לקרב אותנו, מפתרון שתי המדינות".

שגריר הרשות הפלסטיני באו"ם, ריאד מנסור כינה את החלטת הממשלה בלתי חוקית ואמר כי היא מהווה "התעלמות מוחלטת מהחלטת המועצה". עוד הוסיף מנסור כי הרשות דנה "בכל מיני רעיונות" עם חברי מועצת הביטחון ואחרים, כדי להבטיח את יישום ההחלטה, שקראה לעצירה מוחלטת של הבנייה בהתנחלויות.

הישיבה הלילה באה כחודש אחרי החלטת המועצה לגנות את בניית ההתנחלויות הישראליות ביהודה ושומרון ומזרח ירושלים ולהגדירה כ"הפרה בוטה" של החוק הבינלאומי". כזכור, אישור ההצעה התאפשר בעקבות החלטתו יוצאת הדופן של הממשל האמריקני שלא להטיל עליה וטו ולהימנע בהצבעה.

ישיבת המועצה התקיימה מעט אחרי שמושלת קרוליינה הדרומית, ניקי היילי, שהביעה כבר את התנגדותה הנחרצת להחלטה הקודמת, הושבעה לתפקיד שגרירת ארה"ב באו"ם, ויום אחרי שממשל טראמפ סירב לנקוט עמדה בנושא החלטת הממשלה.

ביום שלישי האחרון אישרה ממשלת ישראל את בנייתן של כ-2,500 יחידות דיור ביהודה ושומרון. החלטת הממשלה באה ימים בודדים אחרי השבעתו לנשיאות של דונלד טראמפ, ונראה כי כניסתו לתפקיד עודדה צעד זה.

במקביל, דיווח אתמול הניו יורק טיימס כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צפוי לחתום על שני צווים נשיאותיים שיקטינו באופן משמעותי את המעורבות של וושינגטון בארגונים ואמנות בינלאומיים, לרבות האו"ם. לפי הדיווח, הצו הראשון, "בחינה והפחתה של המימון האמריקני לארגונים בינלאומיים", מבקש לשלול את המימון לכל סוכנות או ארגון בינלאומי המקיים אחד מהתנאים הבאים – מעניק לרשות הפלסטינית או לאש"ף מעמד של חברה מלאה, תומך בתכניות המממנות הפלות או עוקפות את הסנקציות על צפון קוריאה.

תנאי נוסף הוא "הפסקת מימון לגופים הנשלטים או מושפעים על ידי מדינה התומכת בטרור", או אשר מפרה באופן שיטתי זכויות אדם. הצו עוד קורא להפחתה של 40% מהמימון האמריקני לארגונים בינלאומיים. הצו מורה עוד על הקמת ועדה שתבחן את המעורבות הבינלאומית באותם ארגונים, כמו למשל בית הדין הפלילי הבינלאומי, כוחות בינלאומיים של האו"ם, וכן סיוע למדינות "המתנגדות למדיניות של ארצות הברית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!