דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קנאביס

ביטחון פנים / מדיניות הקנאביס של ארדן: "קנסות מנהליים, הפללה כמוצא אחרון"

השר לביטחון פנים הציג היום את הצעתו לשינוי מדיניות האכיפה על שימוש אישי בקנאביס: מעבר לקנסות בעבירת שימוש ראשונה ושנייה, התנדבות או טיפול בעבירה השלישית, ואכיפה במרחב הציבורי בלבד

מסיבת העיתונאים בה הוצגה מדיניות אי ההפללה החדשה (צילום: פלאש90)
מסיבת העיתונאים בה הוצגה מדיניות אי ההפללה החדשה (צילום: פלאש90)

תחת הכותרת "עוברים לאי הפללה באחריות", הציג היום (חמישי) השר לביטחון פנים גלעד ארדן מדיניות חדשה בנוגע לשימוש בסמים מסוג קנאביס. החידוש המרכזי במדיניות שהציג השר היא הקלה משמעותית במדיניות האכיפה על קנאביס לשימוש אישי, כך שהפעם הראשונה והשנייה בה אדם נתפס משתמש בקנאביס הוא יחויב בקנס ולא יפתח נגדו הליך פלילי. המדיניות שהציג ארדן צריכה לקבל את אישור הממשלה, ויש לציין כי היא לא זכתה עדיין לאישורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

השר הציג את מדיניותו במסיבת עיתונאים שערך הבוקר (חמישי) בתל אביב. לאחר שתיאר ארדן את תהליך ההחלטה, הוא הציג את המדיניות שגיבש כ"מדיניות משולבת שלא מוותרת לגמרי על מרכיב האכיפה הפלילית" אבל "מעבירה את מרכז הכובד לתחום החינוך ההסברה והטיפול".

ארדן אמר כי בתמצית ניתן לומר כי השינוי המרכזי הוא כי "המדיניות היא מעבר לקנסות מנהליים, והפללה רק כמוצא אחרון". שינוי נוסף במסגרת המדיניות יהיו "להתמקד קודם כל באכיפה במרחב הציבורי, לא בתוך הבתים של האנשים".

שדה מריחאונה בצרפת (צילום: Aleks / ויקיפדיה).
שדה מריחאונה בצרפת (צילום: Aleks / ויקיפדיה).

על פי הצעתו של השר לביטחון פנים, בפעם הראשונה שייתפס אדם בוגר כשהוא משתמש בסמים במקום ציבורי הוא יקבל קנס, ללא רישום פלילי. גובה הקנס עדיין לא נקבע, אך השר אמר כי ההמלצה תהיה סביב 1,000 שקלים. בעבירה השנייה, יהיה הקנס כפול, גם הוא ללא רישום פלילי. ארדן אמר כי ברצונו לקבוע כי הקנס יעבור לקרן מיוחדת להסברה וחינוך.

בעבירה השלישית, יוכל המשתמש להמיר את פתיחת התיק הפלילי בהתנדבות באל-סם או בעמותה אחרת, או בתהליך גמילה, במסגרת הסדר מותנה. לשם כך אמר ארדן  שיקדם את העברת עבירות שימוש עצמי בקנאביס לעבירות בהם יכולה המשטרה במקום לנהל תיק, לסגור הסגר מותנה. כך לדוגמה תוכל המשטרה לסגור עם אדם שנתפס בפעם השלישית על השתתפות במפגשי של אל-סם, או התנדבות שבמידה ויבצע אותה – לא יפתח נגדו הליך פלילי.

ביחס לקטינים, אמר ארדן שהוא לא חושב שיש טעם בשיטת הקנסות, וכי יש להפנות אותם לטיפול כבר בפעם הראשונה בה הם נתפסים. בעבירות שימוש בקנאביס אמר ארדן כי בכוונתו להפנות אותם ישירות להסדר מותנה, כך בכוונתו ליישם זאת ארדן הוסיף כי ביחס לקטינים  בכוונתו ליישם זאת כבר מהפעם הראשונה שהקטין יתפס.

בעקבות הודעתו של השר ארדן, אמר ח״כ דב חנין, ממובילי המאבק לשינוי המדיניות ביחס למשתמשי הקנאביס בישראל: ״הקריאות להתפטרותו של השר ארדן בעקבות התנהלותו והתבטאויותיו בשבוע האחרון, הובילה אותו לסגת מהתנגדותו הנחרצת לכל שינוי במדיניות ביחס לצרכני הקנאביס.

״הודעתו מהבוקר מהווה הוכחה שחייבים לשנות את החוק. מדיניות ענישה והפללה איננה עניין לגחמה של שרים. היא צריכה להתבטא בחקיקה ובנורמות ברורות. אין מקום גם להטלת קנסות כספיים גבוהים על אנשים שאינם מסבים שום נזק לחברה.״

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!