דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / סיכום השבוע בספורט - מי ניצח ומי הפסיד השבוע?

שמונה חודשים ללא מאמן בנבחרת כדורגל הנשים של ישראל, הקבוצה הברזילאית ש-19 משחקניה נהרגו בתאונת מטוס עולה שוב על המגרש, והאחיות וויליאמס ייפגשו בגמר אליפות אוסטרליה בטניס - כתבי הספורט של "דבר ראשון" מסכמים שבוע

אחיות וטניסאיות צמרת: וונוס וסרינה וויליאמס (צילום: AP)
אחיות וטניסאיות צמרת: וונוס וסרינה וויליאמס (צילום: AP)
אור גואטה
ליאור ברטל
יאיר צוקר
צור רוזנצוויג

מנצחים, בכאב גדול: שפקוונסה

יאיר צוקר

ביום שבת האחרון הגיעו כאשר כ-20 אלף אוהדים הגיעו לקונדה ארנה, אצטדיונה הביתי של שפקוונסה הברזילאית, למשחק ידידות של הקבוצה מול אלופת ברזיל, פלמייראס. זה היה אמנם משחק ידידות בלבד, אבל עבור האוהדים הרבים שגדשו את האיצטדיון או צפו במשחק ברחבי העולם הייתה לו משמעות סמלית רבה – זה היה משחקה הראשון של הקבוצה מאז האסון הנורא בו נהרגו 19 משחקניה, מאמנה ואחרים בהתרסקות מטוס בדרכם למשחק גמר ה"קופה סוד אמריקנה" נגד אתלטיקו נאסיונל. עוד לפני שריקת הפתיחה נערך טקס במהלכו הונף גביע הסוד אמריקנה, כשבני המשפחות של ההרוגים מיררו בבכי בזמן שקיבלו את מדליות המנצחים בשמם של יקיריהם.

שחקני קבוצת הכדורגל שאפקוונסה ששרדו את התרסקות המטוס מקבלים גביע (צילום: AP)
שחקני קבוצת הכדורגל שאפקוונסה ששרדו את התרסקות המטוס מקבלים גביע (צילום: AP)

הרגע שאי אפשר היה להישאר אדיש אליו התרחש כאשר ג'קסון פולמן, אלן רושצ'ל ונטו, שלושת הכדורגלנים היחידים ששרדו את ההתרסקות בנובמבר האחרון, הניפו את הגביע בשם שחקני קבוצתם, אשר לא זכו להיאבק עליו במשחק הגמר. בסגל שפקוונסה שיחקו 22 שחקנים חדשים שגייס המועדון, ביניהם שחקנים שחזרו מהשאלות ושחקנים שהושאלו מקבוצותיהם ללא כל תמורה, כשמי שמאמן את הקבוצה הוא ואגנר מנצ'יני בן ה-50, שהדריך בעבר את ואסקו דה גמה ובוטופאגו והגיע עם חוזה לשנה.

במשחק עצמו כבשו לטובת המארחת דאגלאס גרולי, שהעלה אותה ליתרון וכבש את השער הראשון מאז חזרה הקבוצה לשחק, ואת השער השני הוסיף אמראל, שהשווה ל-2:2 לאחר שהקבוצה כבר הייתה בפיגור. האירוע המרכזי של הערב התרחש בדקה ה-71, שבה נעצר המשחק לטובת דקת דומייה לזכר הנספים, במהלכה נעמדו שחקני שתי הקבוצות, תוך שהם מרכינים את ראשם.

השער הראשון של שפקוונסה מאז אסון המטוס:

 

לקבוצה המתחדשת שנה מלאת אתגרים, ששחקניה החדשים ואוהדיה הרבים בברזיל ובעולם כולו יקוו שתחזור לקדמת הבמה של הכדורגל הדרום אמריקאי. מלבד הליגה הראשונה בברזיל תשתתף שפקוונסה בעונה הקרובה במפעלים בין-אמריקאים רבים, כשהבכיר מבניהם הוא גביע ליברטדורס, אליו העפילה בעקבות נסיבות האסון שזיכו אותה בגביע הסוד אמריקה. בנוסף תתמודד הקבוצה ברי-קופה במפגש כפול עם אתלטיקו נאסיונל (זוכת גביע ליברטדורס בשנת 2016), בגביע סורוגה בנק – משחק שמתקיים פעם בשנה בין זוכת הקופה סוד אמריקה לאלופת גביע הליגה ביפן, ובסופר יורו-אמריקה שייערך בפעם השלישית בהיסטוריה בין אלופת הסוד אמריקה לאלופת הליגה האירופית ב-2017.

מפסידות את האימון ואת האמון: נבחרת ישראל בכדורגל נשים

ליאור ברטל

כבר שמונה חודשים שאין לנבחרת הכדורגל נשים של ישראל מאמנת! זה אומר שכבר שמונה חודשים אין באמת נבחרת. נסו לדמיין מה היה קורה אם לנבחרת הגברים בכדורגל לא היה מאמן במשך שמונה חודשים: ככל הנראה היתה מוקמת ועדת חקירה, התקשורת הייתה חוגגת, האוהדים היו עצבניים ושמות של מאמנים פוטנציאלים היו עפים לאוויר. אבל מה לעשות, כנראה שבכדורגל נשים אין באמת מי שתרים קול צעקה ותדרוש פתרון מידי. איך אפשר לקיים את הספורט הנפלא הזה בארץ אם לא משקיעים בו כמו שצריך? אם לא מסקרים אותו? אם התמיכה הכלכלית בו נמוכה? כמה אנשים בארץ בכלל יודעים שנבחרת ישראל ממוקמת בדירוג פיפ"א במקום ה-55 מתוך 127 נבחרות? או שמלכת השערים של הנבחרת היא סילבי ג'אן, ואלופת המדינה היא מ.כ. רמת השרון?

לתחושתי, כדורגל הנשים בישראל הוא ספורט שקוף – ענף שפשוט לא סופרים אותו. לפי ההתאחדות לכדורגל, רק בשבוע הבא תתקיים ישיבה של ועדת האיתור שתתחיל לחשוב מי ראויה להיות מאמנת הנבחרת. מקבלי החלטות ייטיבו לעשות אם יסיימו את העניין החשוב הזה בהקדם האפשרי, וימנו לתפקיד מאמנת עם ניסיון אימון של נשים בליגת העל. אין ספק שלשחקניות הכדורגל בישראל יחס מכבד ורציני יותר.

סרטון על שוויון בכדורגל

 

מנצחים בעתיד: דור העתיד של הכדורגלנים

אור גואטה

השבוע, בקול תרועה רמה, הכריזה מנהלת הליגות לכדורגל על יציאתה לדרך של תכנית "מהפכת הנוער" בכדורגל הישראלי, במסגרתה יחולקו תמריצים בסך כולל של 3.5 מיליון ש"ח למועדונים שישקיעו במחלקות הנוער שלהם ע"פ קריטריונים רבים, אך הוגנים באופן יחסי, כדוגמת הצבת תכנית רב שנתית\שנתית\חזון ויעדים למחלקות הנוער, הגדלת כמות הקבוצות במחלקות הנוער, הגדלת מספר בעלי התפקידים תוך שימת דגש על תפקידים כמו פסיכולוג או מאמן מנטלי, תזונאי, צוות רפואי, שיפור איכות מתקני האימון לנוער, מערך סקאוטינג ועוד.

במבט על ליגת העל לנוער ניתן לראות את ההבדלים הברורים בין המועדונים: מועדונים גדולים ועשירים יכולים להשקיע במחלקות הנוער שלהם והתוצאות בהתאם, ומועדונים קטנים יכולים להסתמך בעיקר על בני הנוער שמגיעים ממקומות בקרבה גיאוגרפית למתקני האימון של המועדון, ולעתים קרובות ימכרו את השחקנים המוכשרים שלהם בגילאים צעירים כשתגענה הצעות ממועדונים גדולים. כך שמצד אחד, תמרוץ כספי של מחלקות הנוער הוא מבורך וללא ספק יוכל לסייע למועדונים הקטנים והחלשים כלכלית לשפר את מחלקות הנוער שלהם, אך מצד שני, המועדונים הגדולים ייהנו מיתרון מובהק בקבלת אותם המענקים.

כך או כך, אחד מהקריטריונים החשובים למנהלת הליגה בתקצוב המועדונים ומתן "כוכבים" (כאחד מאופני שיטת התקצוב), הוא שיתוף של שחקנים צעירים במהלך העונה במשחקי ליגה וגביע (תחום שבו הפועל ת"א ומכבי חיפה, למשל, יכולות להצטיין העונה, גם אם בנסיבות לא נעימות) כאשר הן נדרשות לשתף שחקן נוער במינימום של 300 דקות בכל המסגרות הישראליות כדי לקבל תקצוב עבורו. עבור שחקני נוער רבים, המהלך יהווה מקפצה לבוגרים וייצר שחקנים ישראלים רבים יותר שמשחקים בקבוצותיהם.

חשוב לציין שהמנהלת כופפה מעט את היועץ הבכיר שלה, רוג'ר מיצ'ל, שבדיוני הוועדה שעמד בראשותה הציע שההשקעה תהיה בסך 5 מיליון ש"ח ולא 3.5, לצד העובדה שנלחם להשאיר את מספר הזרים על חמישה, ולא שישה, כפי שדרשו ראשי הקבוצות בפורום ה-18. נראה שהאדם המרכזי במנהלת שהכדורגל הישראלי חשוב לו, הוא סקוטי.

מפסיד ומקווה לא להיות מובך על הבמה הגדולה ביותר: רוג'ר גודל

מתן בויניס

רוג'ר גודל, הקומישינר של ליגת הפוטבול האמריקאי המקצועני (ה-NFL), אמור להיות נייטרלי מתוקף תפקידו ביחס זהות המנצחת בסופרבול. עם זאת יש להניח שהשנה גודל כבר החליט מי הוא מעדיף שתזכה במשחק הנצפה ביותר בארה"ב, שיתקיים לפנות בוקר שבין ראשון לשני ה-6 בפברואר. יהיה זה מדויק יותר לומר שהקומישינר של הליגה בעשור האחרון, המרוויח שכר שנתי של 44 מיליון דולר (!), מעדיף שהניו אינגלנד פטריוטס והקווטרבק האגדי שלהם, טום בריידי, יפסידו מול הפלקונס מאטלנטה. גודל כל כך רוצה בכך מכיוון שאז יוכל להימנע מלהעניק את הגביע לקבוצה ולבריידי. סיבת האיבה היא החלטתו של גודל להשעות את בריידי, אולי דמות הספורט הנערצת ביותר בבוסטון מאז לארי בירד, מארבעה משחקים בפתיחת העונה בעקבות פרשת ניפוח הכדורים מלפני שנתיים. רבים חשו וממשיכים לחוש שבריידי היה זכאי לחלוטין בפרשה. תסריט האימים שוודאי מדיר שינה מעיניו של גודל הוא שיצטרך להעניק את פרס השחקן המצטיין של הסופרבול לאייקון התרבותי שאותו הוא השעה, בה בעת שעשרות אלפי אוהדי הפטריוטס ממטירים עליו בוז אימתני.

רוג'ר גודל (מימין) וטום בריידי. האם הקומישינר יעניק את הפרס לשחקן שאותו פסל? (צילום: Teddy Wade | Brad Muckenthaler)
רוג'ר גודל (מימין) וטום בריידי. האם הקומישינר יעניק את הפרס לשחקן שאותו פסל? (צילום: Teddy Wade | Brad Muckenthaler)

מנצחות והופכות להיות שם דבר בענף: נבחרת ישראל בכדורשער נשים

יאיר צוקר

מי שעקב אחרי המשחקים הפאראלימפיים בוודאי יודע שישראל היא שם דבר בענף הכדורשער בנשים ובגברים. למי שטרם שמע על הענף הזה, מדובר במשחק המיועד לנשים ולגברים הלוקים בעיוורון או לקות ראייה. במהלך התחרות משחקות המשתתפות עם כיסוי עיניים, על מנת להיות במצב שווה בינהן. את מיקום השער הן מזהות על פי סימונים על המגרש ואת מיקום הכדור הן מזהות על פי הפעמונים שבתוכו, לכן המשחק צריך להתקיים באולם בו שורר שקט מוחלט. לכל קבוצה ישנן שלוש שחקניות על המגרש, ומטרתן לגלגל את הכדור ולהכניס אותו לשער הקבוצה היריבה, שרוחבו תשעה מטרים – כרוחב המגרש.

השבוע השתתפה נבחרת הנשים של ישראל בטורניר בפינלנד, כהכנה לאליפות אירופה שתיערך בספטמבר 2017. הנבחרת הורכבה מכמה שחקניות שהשתתפו במשחקים בריו ושזכו בשנה שעברה גם באליפות העולם, ביניהן הקפטנית אילהם מחמיד, ליהי בן דוד, גל חמרני ורוני אוחיון. אליהן הצטרפה מרים בן דוד, שחקנית נבחרת העתודה שהיא רק בת 13. את הנבחרת מלווים אריאל פוארטה, עוזרת מאמן היא ורד אבנעים והמנהל המקצועי רז שוהם, שהתגאה בבנות הנבחרת והבהיר כי מטרות הטורניר היו לתרגל הגנה חדשה ולבדוק את הרכבי הנבחרות שנגדן יתמודדו השחקניות באליפות אירופה.

בפתיחת הטורניר נחלו הישראליות הפסדים לרוסיה (9:4) ולבריטניה (5:0),  אך לאחר מכן הן גברו על המארחת פינלנד (1:3) והביסו גם את ספרד (1:7). בשלב ההצלבה גברה ישראל על בריטניה 2:6 ובגמר גברה הנבחרת על נבחרת רוסיה (סגנית אלופת אירופה) בתוצאה 4:9.

ההישג הנהדר של שחקניות הנבחרת מצטרף לדרך הארוכה שעשתה נבחרת הכדורשער, שנוסדה רק בשנת 2008 וצברה מאז היווסדה הישגים רבים. ההישג הבולט ביותר של הנבחרת עד כה הוא זכייתה במדליית הזהב במשחקים העולמיים לעיוורים ולקויי ראייה, שהתקיימו בסיאול במאי 2015. המדליה הזו העניקה לנבחרת כרטיס כניסה למשחקים הפרלימפיים בריו בקיץ האחרון, בהם הגיעה למקום השביעי והמכובד לאחר שהפסידו ברבע הגמר. אני ממליץ לעקוב אחר הנבחרת הזו, ובכלל אחרי ענף הכדורשער, שבו ישראל בדרך להיות מעצמה בקנה מידה עולמי.

נבחרת הכדורשער הישראלית במשחקים הפרימפיים בריו 2016. הנבחרת הפסידה ברבע הגמר לטורקיה, הנבחרת הטובה בעולם, 15-5 (תמונה באדיבות ההתאחדות לספורט נכים).
נבחרת הכדורשער הישראלית במשחקים הפרימפיים בריו 2016. הנבחרת הפסידה ברבע הגמר לטורקיה, הנבחרת הטובה בעולם, 15-5 (תמונה באדיבות ההתאחדות לספורט נכים).

 

מפסידות עד כאן – גזענות במגרש הכדורסל

צור רוזנצוויג

כשבנות נבחרת הכדורסל מתיכון פליינפילד בניו ג'רזי שבארה"ב הגיעו לחדר ההלבשה לקראת משחק בליגה המקומית מול תיכון "ארתור אל גונסון", הן נתקלו במחזה מזעזע של גזענות: בחדר ההלבשה נתלתה בובה שחורה עם חולצת כדורסל, וחוט מסביב לצווארה המחובר לכדור כדורסל. בובה זו התווספה לעוד בובות שחורות שמילאו את החדר.

קשון בנט, המאמן של נבחרת פליינפילד, סיפר שבנות הנבחרת הפסיקו להתעסק בכדורסל מרגע שנתקלו במיצג הגזעני. במשחק עצמו הן הפסידו 64-20, ובסיומו מיהרו לצאת מהאולם ולחזור הביתה.

תגובת המחוז למעשה הייתה: "ההנהלה והקהילה מגנה כל תופעה של חוסר סובלנות כלפי אחר", "הנהלת ביה"ס תחקור את המקרה ותכריע מה יקרה, ובמידת הצורך תנקוט בפעולה מחמירה."

התקרית הזו מצטרפת לאירוע נוסף שחוותה קבוצת הבנים של תיכון פליינפילד, בה הגיעו למשחק ביתי ובחדר ההלבשה חיכה להם חדר מלא בבננות, אשר אמור "להזכיר להם למה הם דומים".

בזמן שאת הליגה הטובה בעולם מובילים שחקנים כמו לברון ג'יימס, אנחנו עדיין עדים לתופעה מכוערת כזאת, ויותר מכך – לאדישות מצד הדמויות החינוכיות לפעול למיגורה.

So this is what our girls basketball team from plainfield high school had to see in the classroom where they was getting…

Posted by Andre Payton on Saturday, January 7, 2017

מנצחות עם הסמאש: הפועל כפר סבא נשים בכדורעף

צור רוזנצוויג

המנצחות שלי השבוע הן שחקניות הפועל כפר סבא בכדורעף בהובלת המאמן חן הימלפרב, שלקראת סוף משחקי הליגה הסדירה ניצבות במקום הראשון עם 12 ניצחונות וללא אף הפסד. בנוסף לכך מתמודדת הקבוצה בכבוד בגביע אירופה לקבוצות.

על מקום הקבוצה בעיר אומר המאמן הימלפרב כי "כשהקהל מגיע זה גורם לשחקניות להוציא מעצמן יותר". הוא הוסיף כי "אנשים צריכים לזכור שאנחנו הקבוצה הייצוגית הבכירה של העיר, ואנחנו מרגישים שאנחנו מייצגים אותה בארץ ובכל אירופה".

המועדון מחזיק קבוצה נוספת בליגה הלאומית (הליגה השנייה) שאף היא מצליחה בדרכה וניצבת במקום הראשון ללא אף הפסד מתחילת העונה.

אני שמח לראות מועדון מקומי המייצר משך, מסורת וקהל אוהדים, ובכך בעצם פותח דלת ספורטיבית שאני מקווה שלעולם לא תיסגר.

מפסידה: מכבי תל אביב (או: בואנה ג'ורדי, הגזמת)

אור גואטה

לא, דווקא לא התכוונתי למכבי תל אביב בכדורסל, שנחלה הפסד לגלטסראיי שנראה כאילו שוחק מול קבוצה ב-NBA, אלא דווקא על מכבי תל אביב בכדורגל. כן, זו שמנצחת כבר 5 משחקים ברצף שלא נראה כמותו מתחילת העונה, כשעל הקווים עומד המנהל המקצועי שלה, ג'ורדי קרויף. למה מפסידה? כי דווקא היא, זו שהביאה לכדורגל הישראלי את בשורת המנהל המקצועי, שמייצרת הפרדה יפה ובריאה בין תפקיד הניהול של הקבוצה, ההסתכלות הכוללת ובחירת השחקנים, לבין האיש שעומד על הקווים, מתנהל מול השחקנים וקונה את אמונם בחדר ההלבשה ועל מגרש האימונים, דווקא היא חוטאת לתפקיד הזה, בהתעכבות עם מינוי המאמן ובמנוחה על זרי הדפנה כל עוד ג'ורדי מביא ניצחונות.

נכון, ג'ורדי הוא אכן איש שמבין כדורגל ויודע להגיד מה הצהובים צריכים. הוא אפילו נהנה מיראת הכבוד אותה רכש ביושר בהישגים שהביא לקבוצה בשנים האחרונות, אך לא פחות, גם מהכיסא עליו הוא יושב, או יותר נכון, ישב, בארבע וחצי השנים האחרונות. עם כל זאת, קשה להאמין שהוא יוכל להחזיק באותה יראת כבוד לאורך זמן, ויעיד על כך הניצחון הגבולי והמייצג של הצהובים על רעננה בפנדלים בשמינית גמר הגביע השבוע. מכבי תל אביב אולי מרוויחה בזכותו מספר ניצחונות חשובים מאוד, אבל ההישארות של ג'ורדי על הקווים תדרוש מהמאמן שייכנס אחריו לשרוך הרבה מאוד שרוכים בנעליים העצומות שהוא משאיר. מכבי תל אביב מפסידה כאן מאמן שיכול היה להיות הרבה יותר טוב, ומנהל מקצועי שייאלץ להתרחק מהעבודה הרבה שעשה בחודש וחצי האחרונים.

האחיות וויליאמס עדיין מנצחות: שלבי ההכרעה באליפות אוסטרליה בטניס

מתן בויניס

וואו, איזו אליפות אוסטרלית קיבלנו… האחיות ונוס וסרינה וויליאמס בגמר הנשים בטניס. ונוס, האחות הגדולה יותר, לא הגיעה לגמר גרנד סלאם מאז ווימבלדון 2009 (!), ובפעם האחרונה שהגיעה לגמר באוסטרליה הייתה ב-2003, שם פגשה כמובן את אחותה סרינה. האחיות המרשימות הללו מככבות, ויש שיגידו שולטות בענף מאז תחילת המאה הנוכחית. אין שיעור לתרומה שלהן לקידום הפופולריות של הענף, כמו גם לקידום השיח האנטי גזעני בספורט שמכונה "הספורט הלבן". יהיה מרגש לראותן בשבת אחת מול השנייה, פעם אחת אחרונה.

ואם זה לא מספיק נוסטלגי, אור ליום חמישי בבוקר יעלו רוג'ר פדרר ורפאל נדאל למשחקי חצי הגמר גברים, עם אפשרות למפגש ראשון שלהם בגמר גרנד סלאם מאז 2011.

השניים האלו נפגשו לראשונה בגמר גרנד סלאם ב-2006, והחזיקו במקומות הראשון והשני בדירוג הטניס העולמי במשך שש שנים רצופות בשנים 2005-2010. אישית אני מחזיק אצבעות לקבל, אולי בפעם האחרונה -גמר אדיר ביריבות המיתולוגית הזו, שעוד יסופר עליה גם 30 שנים מהיום.

אם אכן יעלו השניים לגמר, בשבת ובראשון ירותקו כל חובבי הענף לצפייה חובה בשידורים מאוסטרליה. לא צריך אישור רופא, אפשר להסביר שזה יום חג.

שבת שלום.

 

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!