דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

חברת חשמל / הממשלה מקדמת ההפרטה ללא דיון, עובדי חברת חשמל נערכים לעיצומים

בית הדין לעבודה פסק ב-2014 כי המו"מ על הרפורמה בחשמל יתקיים בחסותו | בפועל, הממשלה מקדמת מהלכי הפרטה שיביאו לפיטורים המוניים | וועד העובדים פנה לבית המשפט והודיע כי יחל בעיצומים | הדיון ביום ג' הקרוב

החשמלאית יעל חכמים (צילום: דוברות חברת החשמל).
החשמלאית יעל חכמים (צילום: דוברות חברת החשמל).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עובדי חברת החשמל מבקשים לקיים עיצומים בשל העובדה שהממשלה מקדמת ומפעילה מרכיבים רבים ברפורמה במשק החשמל ללא הכרזה רשמית וללא משא ומתן עימם. צעדי הממשלה צפויים להביא לפיטורי אלפי עובדים בחברה. בשנת 2014 פסק בית הדין לעבודה כי הצדדים יקיימו מו"מ תחת חסותו. אתמול (חמישי) החליט בית הדין למנוע את העיצומים עד לדיון בבית המשפט שייערך ביום שלישי הקרוב.

אף שהמדינה מחוייבת לקיים 3 ישיבות מו"מ עד לאמצע פברואר, כל שהוצג עד כה לעובדים הינו מצגת פאוארפוינט ללא כל דיון. במצגת שהוצגה לועד מדובר על 400 עובדים שיועברו להעסקה על ידי רוכשי תחנות הכח של חברת החשמל, 700 עובדים שיפרשו, ועוד 1,900 עובדים שיעזבו את החברה בגין מהלכי "התיעלות ופחיתת משימות" – כאשר הכוונה היא בעיקר לעובדי הפיתוח המונים קרוב ל-2,000 עובדים כיום.

בינתיים השינויים מתרחשים ללא הכרזה על תכנית מסודרת, כך שבשנתיים האחרונות קטנה מצבת עובדי החברה ב-800 איש, והשנה חברת החשמל מתכננת למכור את תחנת הכח ברמת חובב, לצד גידול בהיקף הייצור הפרטי של החשמל בתחנות האחרות. הדבר משליך על חברת החשמל, מפני שהיצרנים הפרטיים מקבלים הקלות מהמדינה, כך שלחברת החשמל אסור להתחרות בהם והיא נאלצת לצמצם את ייצור החשמל במתקניה. בנוסף, רשות החשמל הכריזה לאחרונה על מכסות חדשות לחשמל סולרי בהיקף של מעל 1,000 מגה-ואט – היקף גדול מכל מה שייוצר עד כה בישראל, ומכרז לייצור 150 מגה-ואט כבר יצא לדרך. תוספת של 1,000 מגה-ואט צפויה גם בתחנות המונעות בגז אשר יוקמו בעתיד, כאשר כיום אסור לחברת החשמל לבנות תחנות כח חדשות.

כל המהלכים הללו צפויים להשפיע על החוסן הפיננסי של חברת החשמל ולהקטין דרמטית את מצבת העובדים שלה. לטענת העובדים, במקום לנהל מו"מ על כלל הצעדים, המדינה מיישמת את הרפורמה ב"שיטת הסלמי". אם אכן תיאות לקיים דיון עם העובדים, זה יהיה לאחר שחלק ניכר מן העובדות נקבעו בשטח.

שר האנרגיה יובל שטייניץ עם יו״ר נובל אנרג׳י צ׳ארלס דיווידסון. ממשרד האנרגיה נמסר, כי "המו"מ עם עובדי חברת החשמל יתקיים בזמן הקרוב בפגישות שתואמו מראש, ובוודאי שלא באמצעות התקשורת". (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש 90).
שר האנרגיה יובל שטייניץ עם יו״ר נובל אנרג׳י צ׳ארלס דיווידסון. ממשרד האנרגיה נמסר, כי "המו"מ עם עובדי חברת החשמל יתקיים בזמן הקרוב בפגישות שתואמו מראש, ובוודאי שלא באמצעות התקשורת". (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש 90).

צרפתי: "חוסר תום לב"

דוד (מיקו) צרפתי, יו"ר ועד עובדי חברת החשמל הודיע אתמול (חמישי) כי "לצערי מדינת ישראל ממשיכה להתנהל בחוסר תום לב בכל הקשור לרפורמה במשק החשמל. בעוד הם מנהלים אתנו, העובדים מו"מ למראית עין, המדינה מבחינתה ממשיכה ומיישמת את הרפורמה הלכה למעשה ובאופן חד צדדי ללא כל שיתוף של העובדים. מדובר על צעדים בלתי הפיכים שיפגעו בציבור, ישפיעו על משק החשמל ויחמירו את מצבה של חברת החשמל באופן מהותי תוך פגיעה חמורה בזכויות העובדים ובביטחונם התעסוקתי. עובדי חברת החשמל לא מוכנים לשבת עוד ולצפות כיצד המדינה מובילה את משק החשמל וחברת החשמל לאבדון תוך מתן הטבות לטייקוני הגז".

שר האנרגיה יובל שטייניץ (הליכוד) הצהיר לאחרונה בדיון בועדת הכלכלה שלא יסכים להעביר רפורמה שתעלה את תעריף החשמל לציבור. אך תרחיש של אי העלאת התעריף הוא בלתי סביר במתווה המוצע של הפרטת הייצור. כמעט בכל המדינות ששינוי כזה התרחש הוא גרם לעליה בתעריפים במקרה הטוב ולשיבושים חמורים באספקה במקרה הרע. עוד אמר שטייניץ כי הרפורמה תאפשר לחברת החשמל לייצב את מצבה הפיננסי, אך בינתיים לא פורסם כל פירוט חישובי שמדגים כיצד ביתור החברה לחלקים, יאפשר לה להתייצב, ולא להיפך.

אמנם, השר הכריז במסיבת עיתונאים כי כשני שליש מיחידות הייצור בתחנות הפחמיות (יחידות המייצרות חשמל באמצעות פחם – א.ר.) שייסגרו בתחנת "אורות רבין" יוחלפו בתחנות כח מונעות בגז שתבנה חברת החשמל, אך פרט להצהרה זו אין כל עיגון פורמלי להחלטה, שמשפיעה באופן ישיר על בטחונם התעסוקתי של אלפי עובדים בחברה.

חלק מטענות העובדים הן זהות לטענות חוזרות ונשנות של ההנהלה, כמו למשל סירוב של רשות החשמל לעדכן כלפי מעלה את תעריף החשמל בגין התייקרויות בפעילות ההולכה והחלוקה במשך כ-15 שנה, מהלך שתורם לחנק הפיננסי ומעמיס על החברה חובות מיותרים, בעוד החשמל בישראל זול מאוד בהשוואה בינלאומית, ובהתחשב בהתייקרויות, כנראה זול מדי.

מחיר החשמל בישראל זול ביחס למדינות אירופה (גרפיקה: דבר ראשון)
מחיר החשמל בישראל זול ביחס למדינות אירופה (גרפיקה: דבר ראשון)

 

ממשרד האנרגיה נמסר, כי "המו"מ עם עובדי חברת החשמל יתקיים בזמן הקרוב בפגישות שתואמו מראש, ובוודאי שלא באמצעות התקשורת".

מה שמסתמן הוא שהממשלה בחרה לקיים את כל הדיונים בנושא הרפורמה בשיחות מרובות משתתפים בדרג הממשלתי והרגולטורי כאשר אחד הגופים בעלי הידע המקצועי הנרחב ביותר – עובדי החברה – ממודר מדיוני הרפורמה. הדיון עם העובדים נשמר לרגע האחרון, כשכמעט הכל כבר "סגור", ומבלי שיש לישראל "תכנית אב" למשק החשמל לעשורים הקרובים. מעבר ליחס המבזה לעובדים, חברת החשמל הנוכחית היא חברה יעילה מאוד בהשוואה בינלאומית המספקת שירות איכותי ובו מעט הפסקות חשמל ותיקוני תקלות מהירים יחסית. החיתוך בבשרה, בייחוד באופן בו הוא נעשה, עלול לגרום לכולנו להתגעגע לאיכות אספקת החשמל הנוכחית בעוד כמה שנים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!