דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מקסיקו

צפון אמריקה / ביטול הפגישה והעלאת המכסים: משבר מתהווה בין מקסיקו לארה"ב

לאחר שטראמפ חזר על דבריו כי מקסיקו צריכה לשלם על החומה בין המדינות, ביטל הנשיא ניאטו פגישה שתוכננה, וזכה לתמיכה מבית. טראמפ בתגובה מאיים במכס של 20% על סחורה ממקסיקו

הגבול בין ארצות הברית למקסיקו. מימין העיירה נגולס, מקסיקו. משמאל העיירה נגולס, אריזונה (צילום: Sgt. 1st Class Gordon Hyde  U.S Army)
הגבול בין ארצות הברית למקסיקו. מימין העיירה נגולס, מקסיקו. משמאל העיירה נגולס, אריזונה (צילום: Sgt. 1st Class Gordon Hyde U.S Army)

נשיא מקסיקו אנריקה פנה ניאטו ביטל אתמול (חמישי) פגישה מתוכננת עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. ביטול הפגישה, שתוכננה ליום שלישי, היא סימן נוסף ליחסים המתערערים בין וושינגטון לבין אחת מהשותפות המרכזיות שלה, זאת מספר ימים לאחר כניסת הממשל החדש.

הקרע בין הנשיאים, בעוד מדינותיהם מנהלות מסחר חוצה גבולות בשווי של 1.6 מליארד דולר ביום ומשתפות פעולה בנושאים רבים החל מהגירה דרך מאבק בסמים ועד נושאים סביבתיים, נפער לאחר ימים של עימותים הולכים וגוברים בין השניים, באמצעות הרשת החברתית טוויטר ובהתנצחויות בהופעות פומביות. מספר שעות לאחר שטראמפ כתב בחשבון הטוויטר שהפגישה תבוטל אם מקסיקו לא תסכים לשלם עבור בניית החומה, לאורך 3200 ק"מ בגבול המדינות, השיב לו ניאוטו באותו מטבע וביטל את הפגישה.

"הבוקר הודענו לבית הלבן כי לא אשתתף בפגישת העבודה המתוכננת לשלישי הבא" כתב נשיא מקסיקו בחשבון הטוויטר. פנה ניאוטו הדגיש כי "מקסיקו תאשרר את רצונה לעבוד עם ארה"ב ולהביא להסכמות שיטיבו עם שתי המדינות."

השבעת טראמפ לנשיאות ארה״ב (צילום: סוכנות AP).
השבעת טראמפ לנשיאות ארה״ב (צילום: סוכנות AP).

בנאומו ברביעי האחרון, אמר טראמפ כי "אם מקסיקו לא תנהג בהגינות ובכבוד עם ארה"ב, פגישה שכזו לא תשא פירות ואני רוצה ללכת בדרך אחרת. אין לנו ברירה." עוד טען טראמפ כי ביטול הפגישה הייתה בהחלטה משותפת, והטיל פצצה של איום במיסוי במיסוי אגרסיבי של סחורה מקסיקנית שתכנס לארצות הברית. מבחינת מקסיקו מדובר במכה קשה, וזאת מאחר וכ-80% מהייצוא במדינה מופנה לארה"ב. "אנו עובדים על הצעת חוק ,רפורמת מיסוי, שתקטין את הגרעון במסחר, תגדיל את היצוא האמריקאי ותחולל הכנסה ממקסיקו שתשלם עבור החומה, אם נחליט ללכת במסלול הזה." אמר טראמפ. דוברו של הנשיא טראמפ אמר מאוחר יותר כי הוא מעוניין להטיל מיסוי בשווי 20% על המוצרים המיובאים עבור תשלום על החומה הדרומית.

טראמפ גם התחייב לפתוח מחדש למשא ומתן את הסכם הסחר החופשי של מדינות צפון אמריקה (NAFTA) עם מקסיקו וקנדה. "לא ארשה שאזרחים או משלמי מסים אמריקאים ישאו בהוצאות העסקה המקולקלת, נפטה, שהייתה אמורה כבר לפני שנים להיפתח למו"מ מחדש, אלא שהפוליטקאים היו עסוקים מידי לעשות זאת", אמר טראמפ בביקורת צינית על קודמיו. בכירים במקסיקו הביעו נכונות לעדכן את ההסכם, אך אמרו כי ישקלו לעזוב אותו אם משמעות המשא ומתן תהיה לעשות ויתורים רבים מידי.

מקסיקו היא אחת משותפות המסחר הגדולות של ארה"ב. ארה"ב היא רוכשת מספר 1 של מוצרים וסחורות ממקסיקו, כ-80% מהיצוא. קרע מוחלט בקשרים עשוי לפגוע בכלכלת ארה"ב ולהוות אסון עבור מקסיקו הנשענת על יצוא זה. "אירועי היום מהווים סכנה מידית וארוכת טווח לביטחון הכלכלה של ארה"ב." כך כתב ג'ייסון מרזק דירקטור במועצה האטלנטית, מכון מחקר (think tank ) בשדה היחסים הבינלאומים, והוסיף, "שיתוף הפעולה ארה"ב-מקסיקו מרחיק לכת: משיתוף מודיעיני לתפיסת הברחות סמים ועד ליחסי מסחר המסייעים לחייהם של קרוב ל5 מליון עובדים אמריקאים."

דובר הבית הלבן, שון ספייסר, הגיב מאוחר יותר לציוץ של נשיא מקסיקו ואמר, "נחפש תאריך לתאום עתידי. נשמור על קוי התקשורת פתוחים."

במקסיקו, החלטתו של פנה ניאוטו הביאה לקיצם ימים של ציפייה לגבי האופן שבו יבחר להגיב לעמדתו התוקפנית של טראמפ כלפי מדינתו. ימים אלו ממחישים את האתגרים העומדים בפני ראשי מדינות במגעיהן עם נשיא ארה"ב ומדיניות החוץ הצעקנית ומבוססת ציוצים שלו.

ההתנגשות הדיפלומטית מזכירה את ימי המשבר ביחסי ארה"ב-מקסיקו בשנת 1982 קודם להסכם נפטה. "ישנו שינוי בהבנה של ה-22 שנים האחרונות לפיו מקסיקו נחשבת לבעלת ברית אסטרטגית", אומר איסידרו מוראלס, חוקר מדעי הפוליטיקה במוסד מונטרי להשכלה גבוהה וטכנולוגיה, "טראמפ שובר באופן חד-צדדי בדרך זו של עשיית הדברים." לדברי מוראלס, מקסיקו ניסתה את גישתה המסורתית והשקטה של דיפלומטיה זהירה המשולבת בשיחות מאחורי הקלעים ושליחת בכירים מהקבינט לשיחות עם ממשל טראמפ. גישה זו השתנתה בעקבות הכרזתו של טראמפ על החומה באותו יום ששרים מקסיקנים בכירים, שר החוץ לואיס וידגאראי ושר הכלכלה אילדפונסו גוארדו, הגיעו לוושינגטון להכנת שיחות נשיאותיות בארבע עיניים. העיתוי למעשה פגע והעליב רבים ופנה ניאוטו עמד לפני סערה ביקורתית מבית.

עוד באותו ערב פנה ניאוטו רשם הערה כי ישקול מחדש את ביקורו הקרוב בוושינגטון. בחמישי בבוקר טראמפ כתב בחשבון הטוויטר שלו, "אם מקסיקו אינה מעוניינת לשלם עבור החומה, הכה נדרשת, עדיף לה לבטל".

"לנשיא לא הייתה ברירה אלא לומר 'אני לא הולך'", כך אמר שר החוץ לשעבר חורחה קסטנדה לתקשורת במקסיקו. בעודו בשפל פופולרי בבית, ושפל היסטורי בתמיכה בסקרים, פנה ניאוטו עמד לפני לחצים גוברים להתייצב נגד טראמפ.

במקסיקו, איש האופוזיציה הנודע אנראס מנואל לופז אוברדור כתב בחשבון הטוויטר שלו, "אל מול התפרצותו האחרונה של טראמפ, אל תלך לפגישה ותגיש תלונה דחופה על הפרת זכויות אדם לאו"ם."

מקסיקנים רבים אמרו בחמישי כי הם תומכים בהחלטתו של פנה ניאוטו לבטל את הביקור. מגדה הופמן, גימלאית תושבת מקסיקו סיטי, כינתה את התנהגות טראמפ, "מעליבה וחצופה". "כפי שסבתי נהגה לומר", הוסיפה, "אל תלך להיכן שאינך מוזמן." בדומה לרבים, היא חושבת שניהול דיפלומטית ציוצים היא מוזרה. "אלו הם יחסים דיפלומטים. אני מצטערת, אדוני, יש לתת לכך משמעות." הוסיפה הופמן, "זה בכלל לא לדיון… לשלוח ככה הודעות הלוך ושוב."

אורלנדו קונטררס, בן 35, תכנת מחשבים בבירה אמר כי הוא מאמין כי אין לפנה ניאוטו סיבה, "לנהל מו"מ תחת התנאים שלהם". "אני מרגיש שתמיד היינו תחת העול שלהם (ארה"ב)" אמר והוסיף, אני חושב שטוב נעשה אם נפרד מהם מקסיקו תוכל לעמוד על שלה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!