דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונלד טראמפ

ארה"ב / מפגש ראשון בין הנשיא טראמפ הנכנס וראש ממשלת בריטניה תרזה מיי

שני מנהיגי המדינות שהגיעו לתפקידם על גלי מחאות אנטי ממסדיות, יתקשו אולי להסכים על היחס לרוסיה ועתידה של נאט"ו, אבל דבר אחד שניהם צריכים: הסכם סחר חדש בין בריטניה לארה"ב

טרמפ ומיי במסיבת עיתונאים בבית הלבן  27/1/2017 (צילום: סוכנות AP).
טרמפ ומיי במסיבת עיתונאים בבית הלבן 27/1/2017 (צילום: סוכנות AP).
שי ניר

"אמריקה והממלכה המאוחדת מהוות מגדלור של שגשוג ושל שלטון החוק. זו הסיבה מדוע ארה"ב מכבדת את  ריבונות העם הבריטי וזכותם להגדרה עצמית" כך אמר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפתח פגישתו המשותפת אתמול (שישי) עם ראשת ממשלה בריטניה תרזה מיי. דבריו אלו של טראמפ, מהווים רוח גבית לממשלתה של מיי במהלך ההפרדות מהאיחוד האירופאי בעדו הצביע העם הבריטי במשאל העם 'הברקזיט'. עוד אמר טראמפ כי בריטניה עצמאית וחופשית "היא ברכה לעולם".

בהמשך דבריו אמר טראמפ כי הוא מצפה לעבודה המשותפת, עם מיי, לחיזוק הקשרים ההדדיים במסחר, עסקים ונושאי חוץ. מיי ברכה את טראמפ לרגל כניסתו לכהונת הנשיאות ועל ניצחונו "המהמם" בבחירות. בהמשך דבריה, ובאופן מפורט וענייני אמרה מיי כי  "הבסת דעא"ש והאידיאולוגיה האיסלמית הקיצונית" עומדת על הפרק, וכי על אף ההישגים בשטח על המדינות להכפיל את מאמציהן.  מיי הוסיפה כי בפגישתם ידונו השניים העמקת שיתוך הפעולה הבטחוני-מודיעיני והתקדמות בהבסת דעא"ש בשדה הסייבר ו "בנושאים נוספים – סוריה ורוסיה".

ביחס לחשש במערב כי טראמפ יקדם מהלכים שיחלישו את ברית נאט"ו, אמרה מיי כי הם מאוחדים בהכרה כי "נאט"ו היא הביצור בהגנתנו" וכי היום תחודש "המחוייבות שאינה ניתנת לזעזוע". מיי הוסיפה כי הנשיא טראמפ "אישר כי הוא עומד ב100% מאחורי נאט"ו." לדבריה היא תמשיך להתעקש על כך שחברות נאט"ו ישקיעו 2% מהתוצר הלאומי של מדינותיהן בברית כך שעלויות הארגון יתחלקו באופן יותר משותף.

ברית המפרידים

ישנו קו המקשר בין שני המנהיגים, והוא הרקע החברתי עליו צמחו – טראמפ רכב על גל אנטי ממסדי בדרכו לניצחון מערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב בתחילת נובמבר האחרון. מיי מצידה, צברה כוח פוליטי והתמנתה לראש ממשלה לאחר ניצחון מחנה הברקזיט, במשאל העם לעזיבת בריטניה את האיחוד האירופי, בחודש יולי שנה שעברה, שהביא להתפטרות ראש הממשלה לשעבר ג'יימס קמרון.

כלכלה

השניים ידונו בשיתוף פעולה כלכלי. לדברי מיי, שווי המסחר בין המדינות הוא למעלה מ-150 מליארד לירות סטרלינג בשנה וביחד השקיעו המדינות זו בכלכלתה של זו השקעות בשווי של טריליון דולר. השניים מצפים להביא להישגים כל אחד מסיבותיו. טראמפ כנשיא חדש שהבטיח לבוחריו כי חזק את הכלכלה של ארה"ב וישיג מקומות עבודה נוספים. מיי מצידה, כמי שמובילה את קו ההפרדות מאירופה, מעוניינת להראות לעם הבריטי ולעולם כי מהלך שכזה יכול להביא איתו גם שגשוג כלכלי ולא אסון, כפי שגרסו מומחים ובכירים עולמים לכלכלה, שהתריעו בפני מהלך ההפרדות.

עינויים

מוקדם יותר נאמה מיי בכנס השנתי של המפלגה הרפובליקנית בפילדלפיה והייתה למנהיגה הראשונה של מדינה זרה שהוזמנה לנאום בו. בין השאר התייחסה למדיניות שימוש בעינויים, ואמרה כי ארה"ב ובריטניה אינן יכולות לחזור למעורבות צבאית "כושלת" ובמטרה "לעצב את העולם בדמותנו" והוסיפה, "אנו מגנים עינויים והשקפתי בנושא זה לא תשתנה בין אם אני מדברת בוועידה ובין אם אדבר עם הנשיא".

טראמפ מצידו, ענה לדבריה במסיבת העיתונאים טרום פגישתם, והשיב לשאלות כתבים על מדיניות השימוש בעינויים של ארה"ב. טראמפ השיב כי לאחרונה מינה לתפקיד שר ההגנה את ג'יימס מאטיס וכי הוא מקבל את עמדתו של מאטיס כי אין צורך בעינויים למרות "שדעתי שונה משלו."

רוסיה

טראמפ הכריז שעבר זמנו של נאט"ו בהביעו רצון לחזק קשרים עם רוסיה. מיי מנגד מתייחסת אל הברית הטראנס אטלנטית כבעלת תפקיד מכריע בשמירת היציבות העולמית וסקפטית בנוגע לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. שניהם יחד מעוניינים להתחיל לעבוד על הסכם סחר בילטרלי שבעבור מיי יהווה הוכחה ליציבות ועמידות ההפרדות מהאיחוד האירופי, ובעבור טראמפ הסכם שכזה יתמוך באמונתו כי הוא יכול לנהל מו"מ ולהוביל מדיניות בנושאים של הסכמי סחר.

 

"כשזה מגיע לרוסיה, זה יהיה חכם לראות כדוגמה את הנשיא רייגן, שבמהלך המו"מ עם מקבילו הסובייטי מיכאל גורבצ'וב, נשמע לאמרה, 'תבטח אך תוודא'" אמרה מיי והדגישה כי על מנהיגים מערביים "לנהוג בזהירות", ביחס לפוטין ואל להם לקבל את תביעתו כי מזרח אירופה היא אזור תחת השפעתו. טראמפ מנגד, מעוניין ביחסים חזקים עם רוסיה להלחם במליציות דעא"ש.

"איני מכיר את פוטין אך אם נוכל להסתדר עם רוסיה, זה יהיה עניין גדול", אמר טראמפ לחדשות רשת 'פוקס' בחמישי והוסיף, "זה טוב לרוסיה. זה טוב לנו." בשבת צפוי טראמפ לשוחח טלפונית עם פוטין.

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!