דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוק ההסדרה

צומת עמונה / האם יצליחו מתנחלי עמונה לדחוק את נתניהו ובנט לפינה עם חוק ההסדרה?

החוק צפוי לעלות השבוע להצבעה במליאה | מתווה נכסי נפקדים קרס, ומתנחלי עמונה יוצאים למאבק | האם המאבק על הבכורה בימין יביא לכך שהכנסת תיצור תקדים מסוכן של אישור מהלכי גזל קרקע בדיעבד?

המאחז הלא חוקי עמונה, דצמבר 2016 (צילום: הדס פרוש  פלאש90)
המאחז הלא חוקי עמונה, דצמבר 2016 (צילום: הדס פרוש פלאש90)
שי ניר

הצעת חוק ההסדרה תעלה להצבעה, לקראת קריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת, בוועדה המשותפת בכנסת לוועדות החוקה, חוק ומשפט וחוץ וביטחון. סיעת 'הבית היהודי' חזרה לקדם את 'חוק ההסדרה', בניגוד לעמדת ראש הממשלה בנימין נתניהו, כתגובה ללחץ המופעל על יו"ר הסיעה, נפתלי בנט, מצד גורמים בציבור המתנחלים. הלחץ המופעל על בנט הוא תוצאה של קריסת מתווה 'נכסי נפקדים' לפינוי המאחז הלא חוקי 'עמונה', שהביא לחידוש מאבקם של התושבים, וכן ההריסה הצפויה של 9 מבנים לא חוקים בהתנחלות עופרה. ברקע, ואולי בחזית, מהלך החקיקה, מאבקם של בנט וראש הממשלה בנימין נתניהו על הנהגת הימין.

כזכור, תהליך החקיקה של חוק ההסדרה נעצר בפעם הקודמת, בחודש דצמבר, בשל הצטברות של גורמים: חתימת תושבי עמונה על המתווה לפינוי עמונה, בשל הצורך של סיעות הקואליציה, בדגש על הליכוד והבית היהודי, להרגיע את השטח ושלא להביא את המשבר הפוליטי לקצה שיביא להתפרקות הממשלה שגם ככה הייתה נתונה תחת לחץ להעביר את תקציב המדינה. חוסר גיבוי מצד גורמים משפטיים, בראשם היועץ המשפטי לממשלה, לכך שהחוק לא עומד במבחן החוקתי וההנחה כי החוק ייפסל ע"י בג"ץ. גם החשש מהשלכות של המהלך מצד ממשל הנשיא לשעבר ברק אובמה, שיפגעו במדינת ישראל בזירה הבינלאומית, ומסרים מצד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ערב כניסתו לתפקיד, כי אל לה לישראל לקבוע עובדות בשטח, בכל הנוגע לבנייה בשטחים וסיפוח וכי עליה להמתין בסבלנות, הובילו לדחיית מהלך החקיקה.

נראה כי הדבר היחיד שהשתנה ביחס לתהליך החקיקה של חוק ההסדרה הוא שתקציב המדינה עבר, ואין יותר מנוף משמעותי מצד הפוליטיקאים הרוצים בקידום החוק, להפעיל לחץ על גורמים בקואלציה, בייחוד על שר האוצר כחלון וסיעתו, להעביר את החוק. גם ביחס לעובדה שימי ממשל אובמה עברו, אין ללמוד שהאמריקאים שינו את עמדתם וכי עכשיו יהיו מוכנים "להתיר רסן". חשוב לומר – על אף ההתרגשות וההתעודדות בקרב הימין כי ממשל טראמפ ישנה את המציאות לטובתם, לא יצאה אף הצהרה ברורה או תכנית מדינית ממנה ניתן ללמוד על עתיד התנהלותה של ישראל בשטחים.

עמונה, דצמבר 2016 (צילום: הדס פרוש פלאש90)
עמונה, דצמבר 2016 (צילום: הדס פרוש פלאש90)

"לא תהיה ממשלה ששומרת על ההתיישבות כמו ממשלת הליכוד. הבאנו את חוק ההסדרה כדי להציל אלפי בתים ביהודה ושומרון", אמרה שרת התרבות רגב, עת נשאה דברים ביום שישי האחרון, באירוע 'הליכודיאדה' באילת. "ועד היישוב עמונה יודע כמה מאמצים השקענו כדי לטפל בעמונה וגם בעפרה. יש פסק דין חלוט לגני שני המקומות האלה, נעשה את הכל כדי להציל את הבתים שם אבל את האמת צריך להגיד: את חוק ההסדרה ואת קידום וחיזוק ההתיישבות עושה ממשלת הליכוד בראשות בנימין נתניהו", הוסיפה.

חוק ההסדרה נועד להכשיר את מעמדם המשפטי של אלפי בתים בהתנחלויות, הבנויים בצורה לא חוקית, על קרקעות פרטיות של פלסטינים. אמנם החוק בנוסחו החדש, מרוכך יותר, ואינו כולל את הסעיף שהופך פסקי דין חלוטים כמו במקרה עמונה, אך הוא עדיין לא קיבל את תמיכת היועץ המשפטי לממשלה, בשל שני טיעונים כבדי משקל המעלים בעיות חוקתיות עליהם כבר הצביעו משפטנים. הראשון הוא שהחוק מתיר גזל קרקעות פרטיות והשני הוא החלת ריבונות ישראלית בשטחים הכבושים, בניגוד למשפט הבינלאומי. על בסיס טיעונים אלה, הערכות הן כי גם במתכונתו הנוכחית ייפסל החוק על ידי בג"ץ.

עוד השבוע יתקיים דיון בבג"ץ בו המדינה תשיב על דרישת ראש הכפר סילוואד שבשומרון, ובעלי אדמות בחלקות 28, 29 ו-30 הסמוכות לעמונה, המיוצגים ע"י ארגון 'יש דין', בעתירה לבית המשפט בדרישה לבטל את מתווה עמונה. בית המשפט הוציא צו ארעי האוסר על המדינה להוציא לפועל את פירוק השיתוף בחלקות 30-29-28, לרבות מימוש מלא או חלקי של ההודעה על נטילת חזקה בחלקות, וכן להימנע מבנייה בחלקות העותרים, לרבות בניית תשתיות, הכשרות שטח וכן כל פעולה אשר משנה את מצב השטח הקיים – כל זאת, עד למתן החלטה אחרת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!